KræsjPink Skrevet 25. august 2007 #1 Skrevet 25. august 2007 Jeg leker med tanken på hvordan lillenurk i magen vil se ut Ser det som høgst sannsynlig at barnet har blå øyner, da både jeg og pappaen har det. Er det likevel en mini-sjanse for brune øyner, eller er det helt utelukket siden vi er blåøyde? Er det noen blåøyde her som har fått brunøyde barn med en annen som er blåøyd?
Gjest allium Skrevet 26. august 2007 #2 Skrevet 26. august 2007 Ifølge den enkle genetikken vi lærte på skolen er dette ikke mulig. Brun er dominant, og vil vise seg hvis man har arveanlegg for det. Blåøyde har altså ikke arveanlegg for brunt, og kan dermed heller ikke gi det videre til barna. Så to blåøyde skal ikke kunne få et brunøyd barn, mens to brunøyde kan ha skjulte anlegg for blått og få et blåøyd barn. Det er teorien. I det siste har det vist seg at øyenfarge er litt mer komplisert enn det. Dessuten kan genetisk brune øyne se grå ut, og grønne øyne er også genetisk brune.
Rubina D Skrevet 26. august 2007 #3 Skrevet 26. august 2007 Ifølge den enkle genetikken vi lærte på skolen er dette ikke mulig. Brun er dominant, og vil vise seg hvis man har arveanlegg for det. Blåøyde har altså ikke arveanlegg for brunt, og kan dermed heller ikke gi det videre til barna. Så to blåøyde skal ikke kunne få et brunøyd barn, mens to brunøyde kan ha skjulte anlegg for blått og få et blåøyd barn. Det er teorien. I det siste har det vist seg at øyenfarge er litt mer komplisert enn det. Dessuten kan genetisk brune øyne se grå ut, og grønne øyne er også genetisk brune. Dette er helt riktig. Begge foreldrene mine har brune øyne mens mine er grågrønne. Min mann har brune øyne og eldste gutten har brune mens yngstegutten har grågrønne.
Lille Løve Skrevet 26. august 2007 #4 Skrevet 26. august 2007 Både jeg og pappa'n har helt blå øyne. Men sønnen vår har fått gul-grønne.. Nesten som katteøyne. Hvor de kommer fra aner jeg ikke, siden vi er en stor "blå-øyd" familie
Saeria Skrevet 26. august 2007 #5 Skrevet 26. august 2007 Som det er sagt før, så er genetikken mye mer komplisert enn den enkle som ble lært på skolen. Det er flere enn ett gen som styrer øyenfarge og straks det er slik, blir det hele mer komplisert og man kan f.eks. få graderte utfall i fenotype. (Som f.eks. flere øyenfarger enn bare blå og brun) Jeg gikk i klasse med ei som hadde helt nøttebrune øyne og begge foreldre hadde blå. Kan du tenke deg hvor lite stas det var når slike barn ble født og til og med leger ikke trodde foreldre med blå, kunne få barn med brune. Mødre ble jo implisitt beskyldt for utroskap, og det var før de glade DNA test tider. Mang en vgs. elev løp fortvilt hjem og spurte etter den "ordentlige" pappaen sin.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #6 Skrevet 26. august 2007 Det er fult mulig at to med blå øyne kan få en med brune. To hvite foreldre kan også få fargede unger og to fargede foreldre kan få hvite unger. Men det er skjeldent det skjer.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #7 Skrevet 26. august 2007 Skal forklare hvordan det går an: Brune øyne: Bb eller BB ( B er dominant for BRUNE, liten b - blå ) Alternativer. BB er lik brune- ev Bb (vet man ikke før barnet er født ) bb som er lik blå Jeg har brune øyne, med genotype Bb FORDI mannen har blå øyne har han bb. genotypen min b krysset mannens b - og jeg fikk ett barn med knall lyse blåe øyne....
Saeria Skrevet 26. august 2007 #8 Skrevet 26. august 2007 Det er helt riktig det, gjest. Allikevel kan man ikke med denne formelen forklare hvordan to foreldre med genotype bb kan få barn med genotype BB eller Bb.
Kittykat Skrevet 26. august 2007 #9 Skrevet 26. august 2007 Jeg har brune øyne og samboeren har blå øyne. Vi har 3 barn, 2 med blå øyne og 1 med brune øyne.
Ciara Skrevet 26. august 2007 #10 Skrevet 26. august 2007 Det er ikke rart at et par med brune og blå øyne får et blåøyd barn: Én har Bb og den andre bb. Da kan man jo tydelig se hvor bb hos barnet kommer fra. Mer komplisert er det med fenomenet som trådstarter beskriver. Her er det da to foreldre med bb som får barn med Bb. Hvor den store Ben kommer fra er et større mysterium, og jeg vet ikke mer om det enn det som har blitt sagt tidligere, at genetikken er mer avansert enn man lærer i naturfagstimene. Jeg har møtt flere tilfeller av dette selv, mennesker med brune øyne som har blåøyde foreldre. Morsomt fenomen
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #11 Skrevet 26. august 2007 Det er helt riktig det, gjest. Allikevel kan man ikke med denne formelen forklare hvordan to foreldre med genotype bb kan få barn med genotype BB eller Bb. Det kan de jo heller ikke. De kan ikke arve gener som ikke har ligget i potten. Men fenotypen, altså øyenfargen i dette tilfellet, er ikke helt det samme. Og ingen vet om begge foreldre har genene bb selv om det ser slik ut. Kanskje har en av dem Bb, men fenotype bb Kompliserte greier TS kan regne med at barna ikke får brune øyne, men sannsynligheten for brun er ikke helt lik null.
Ciara Skrevet 26. august 2007 #12 Skrevet 26. august 2007 Det kan de jo heller ikke. De kan ikke arve gener som ikke har ligget i potten. Men fenotypen, altså øyenfargen i dette tilfellet, er ikke helt det samme. Og ingen vet om begge foreldre har genene bb selv om det ser slik ut. Kanskje har en av dem Bb, men fenotype bb Kompliserte greier TS kan regne med at barna ikke får brune øyne, men sannsynligheten for brun er ikke helt lik null. Bra forklart, gjest
Gjest bada Skrevet 26. august 2007 #13 Skrevet 26. august 2007 Kompliserte greier TS kan regne med at barna ikke får brune øyne, men sannsynligheten for brun er ikke helt lik null. Det var det jeg hadde tenkt å skrive også - ikke med bakgrunn i biologikunnskaper (der har jeg nemlig ikke så fryktelig mye å skryte av), men med bakgrunn i folk jeg kjenner. Alle mine tanter og onkler, både biologiske og inngifte, har blå øyne. Det samme har alle de 12 barna deres. Dessuten har alle parene jeg kjenner hvor begge har blå øyne utelukkende fått blåøyde barn. Jeg kjenner ikke til noen tilfeller hvor et blåøyd par har fått brunøyde barn. Basert på min noe begrensede empiri, vil jeg derfor si at det er ytterst sjelden at blåøyde par får barn med brune øyne.
Saeria Skrevet 26. august 2007 #14 Skrevet 26. august 2007 (endret) Det kan de jo heller ikke. De kan ikke arve gener som ikke har ligget i potten. Men fenotypen, altså øyenfargen i dette tilfellet, er ikke helt det samme. Og ingen vet om begge foreldre har genene bb selv om det ser slik ut. Kanskje har en av dem Bb, men fenotype bb Kompliserte greier TS kan regne med at barna ikke får brune øyne, men sannsynligheten for brun er ikke helt lik null. Poenget mitt her, er at det må ligge flere gener til grunn enn de en bruker i naturfagen. Forskere har også kommet frem til at øyenfarge styres av flere gener. De har ikke oversikt over hvor mange enda. Det kan hende at det er tre gener og at foreldrene med blå øyne hadde kombinasjonen Bbb og at blåfargen kom frem i fenotypen fordi de hadde to gener med blått. Da vil en kunne få barn med to gener for brune øyne og da vil brunfargen bli dominerende i fenotypen. Endret 26. august 2007 av Saeria
Umuriel Skrevet 26. august 2007 #15 Skrevet 26. august 2007 Jeg lurer også ofte på hvilke øyne vårt barn får. Vi er begge Bb (en brunøyd og en blåøyd forelder), jeg med blågrågrønne øyne og faren med brune øyne, så alle muligheter er åpne hos oss Og jeg vet om flere tilfeller der blåøyde foreldre får brunøyde barn og omvendt. Det er som sagt ikke helt slik vi lærte det på barneskolen med gule og grønne erter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå