Gjest Gjest Skrevet 25. august 2007 #1 Skrevet 25. august 2007 Må man klippe negler på den og bade den? Eller ordner den seg selv? Jeg er klar over at jeg må sette fram mat og vann til den,ha tissekasse osv,men må jeg gjøre noe eller skaffe noe ut over dette? :katt: Må nevne at jeg er borte ifra hjemmet i cirka 10 timer hver dag og har ingen til å passe katten. Har ikke anskaffet katt ennå.
Tabris Skrevet 25. august 2007 #2 Skrevet 25. august 2007 Du trenger ikke klippe klørne på katten. Bade den trenger du kun å gjøre hvis den av en eller annen grunn skulle bli eksepsjonelt skitten (slik som vår hannkatt som sloss under biler og var klint inn med oljesøl). Vaksinere pus og å gi den ormekur, kastrere/sterilisere den er vel dessverre en nødvendighet. Det er vel det eneste jeg kommer på. Jeg synes ikke det er et problem at du er borte såpass lenge - katten er ute mens du er på jobb og kan komme inn om kvelden.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2007 #3 Skrevet 25. august 2007 Da anskaffer jeg meg kanskje en katt. :katt:
Ciara Skrevet 25. august 2007 #4 Skrevet 25. august 2007 Problemet blir vel kanskje i starten, mens katten fortsatt er liten. Jeg hadde hatt store kvaler med å skaffe meg en liten unge og hatt den ute i ti timer mens jeg var på jobb. Kanskje en ide å skaffe seg katten i sommerferien slik at dere blir skikkelig kjent før du begynner å jobbe igjen? Det er noe jobb med katter, men det er ikke mye og slitsomt, og aller mest er det kos. Jeg klipper klør, men det er fordi jeg har innekatter. Ellers er det rengjøring av kattedo, skifting av vann, og å huske kattemat. Så er det vaksinering, ormekur og eventuelle veterinærbesøk som vi håper du ikke vil få bruk for. Og ikke minst oppmerksomhet - i form av kos og lek. Men det er jo virkelig bare koselig
Gjest StineSola Skrevet 25. august 2007 #5 Skrevet 25. august 2007 Å katter er nydelige dyr. Katt er en av de få husdyrene som ikke er i bur, og du får et dyr deretter. Katten vil gå på oppdagelsesferd som sin egen herre, samtidig elske å komme hjem til trygge og gode deg. Minimalt med jobb med de. Stell: Det tabris skriver. Og kattebørste en gang i uka er greit på de veldig langhårede. Katten vasker og steller seg ellers helt nydelig selv! Alt med kattehold faller så naturlig, du vil se hvis den trenger legesjekk. Mat: Blanding av kattekjeks og de mer fancy kattematproduktene(på boks, beger,alle de dyre): dårlig erfaring. Ender alltid hos meg med at katten sutrer. "Jeg vil ikke ha den tørre kjeksen, bare den deilige eksklusive". Hvis du er smart gir du kattekjeks til vanlig, men sper på middagsrester, for den blir gal i magen av kun kjeks. Her snakker vi mat uten krydder, litt sånn som du kunne gitt til en baby. Samma med væske, vant med melk vil ikke ha vann. Dumt. Ute/inne: Når den er blitt voksen skjønner den tegninga. Lever du et rutineliv, vil den lære seg å være rundt døra di når du kommer hjem. Er du borte over flere døgn, la noboer mate den, gi de kattematen og la den bruke sin vanlige skål og ved din dør. Da kommer ikke pus til å rømme. Og naboer må ikke jobbe seg ihjel av det akkurat. Å, men det eneste viktige. Omsorg. Kos og prat. Jeg lar min ligge i senga mi, men det er jo meg. Uansett de er sosiale dyr som ønsker å være med deg. Katten selv vil vise deg når, hvor lenge og hvordan den vil bli kost med(de har så egen personlighet at du vil le deg skakk av og til). MEN du bør ha tid til å være hjemme med den da den er liten. Det er bare en baby. Den blir voksen fort, men de første månedene kan den ikke være 10t alene. Det blir helt feil! Du jobber, men kan du anskaffe den i en ferie? Og så ha den hos familie kanskje de første månedene.. Annet alternativ, og et veldig sårt trengt et er å ringe dyrebeskyttelsen, de har så mange katter som trenger hjem, folk bare låser døra å riser på ferie. Æsj, at det går ann.. Da får du en katt, ikke nødvendigvis gammel, men over babystadiet. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå