Gå til innhold

Vanlig folkeskikk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg og samboeren min har litt forskjellig syn på det, derfor spør jeg dere. :)

Hva synes dere hører med til vanlig folkeskikk?

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet
Jeg tror jeg og samboeren min har litt forskjellig syn på det, derfor spør jeg dere. :)

Hva synes dere hører med til vanlig folkeskikk?

I hvilken forbindelse? vanlig folkeskikk varierer en del fra situasjon til situasjon for meg.

Skrevet

Enkelt oppsummert:

"Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre som man vil"

Skrevet

At man ikke legger seg oppi senga til bestevenninna si og har sex med typen sin og roter til hele soverommet hennes! :sur:

Gjest Lørdagsgodt
Skrevet

Å ikke kippe av seg joggeskoa på kinoen når føttene lukter marinerte fiskehoder.

Skrevet

Jeg tenkte på mye, men f.eks:

Bordskikk: Venter man til alle har satt seg? Blir man sittende under måltidet? Andre ting dere tenker på?

Hvordan oppfører man seg som gjest og hvordan som vert?

For å nevne noe.

Skrevet

Ja, man venter til alle har satt seg og man blir sittende til alle er ferdige. Trodde dette var noe alle visste? :)

Som gjest oppfører man seg som en gjest og ikke som vert. Verten skal være sosial og ta vare på alle sine gjester og ikke bare snakke med enkelte. Var en gang på en kveld (vet ikke helt hva skal kalle det) der "vertinnen" stilte seg på et annet rom og pratet med en av gjestenes kjæreste i 3 kvarter... Altså, sånne ting gjør ikke en vert/vertinne da.

Skrevet

Si takk når man får noe, hei når man hilser på noen og hadet når man går.

Ikke rape og fise ved matbordet.

Skrevet

Folkeskikk handler først og fremst at man ter seg fint for hverandre, og at vi har respekt for medmennesker. :jepp:

Gjest Elastica
Skrevet

Et lite utvalg:

Presentere seg i telefonen. Her syndes det kraftig (og nei, det hjelper ikke at man stort sett kan se nummeret).

Følge besøket sitt til døren.

Reise seg for eldre og gravide - og ellers de som har mer behov for å sitte på bussen enn deg - selv om du har flere bæreposer.

Hjelpe mødre med barnevogn ut av busser og trikker.

Skrevet

Gjest:

Hilse når man kommer inn, sette seg når andre gjør det, vente med å forsyne seg til verten sier "værsåod", gi kompliment for god mat og si takk for maten når man er ferdig. Eventuelt kan man også hjelpe litt til med å rydde inn brukte tallerkner osv, kommer vel kanskje litt an på situasjonen. Sitte ved bordet til alle er forsynt (toalettbesøk er selvsagt lov)

Vert(inne):

Ta i mot alle gjester, be dem om å sette seg, passe på at det alltid er varme poteter, nok saus osv. Si "værsågod", og si ifra om at man kan gå fra bordet når alle er ferdige.

Det var i hvertfall hva jeg - grovt sett - kom på under et middagsbesøk.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Jeg forbinder "vanlig folkeskikk" med noe så enkelt som å ta hensyn til de menneskene som er rundt deg til enhver tid.

Under det å ta hensyn ligger feks å reise seg på trikken for de som trenger plassen mer enn deg, takke pent for gaver og tjenester fra venner for å vise at man setter pris på deres innsats, vise bordskikk når man er invitert på middag for å vise respekt for vertinnen, etc etc

Skrevet

Så "ja takk" og "nei takk" istedet for bare "ja" og "nei" når noen spør om du vil ha noe, si "kan du (vær så snill) å sende meg" istedet for "jeg vil ha" osv. Her har folk mye å lære spes. ungene sine.

Skrevet

Jeg er enig i det dere skriver over, men savner enkelte andre ting, som at man ikke raper, fiser eller klør seg på balla i all offentlighet.

At man ikke skjeller ut ungen sin på butikken fordi den ikke vil høre etter.

At man ikke involverer hele bussen i privatlivet sitt fordi man bare MÅ ta den telefonen akkurat der og da.

Og sist, men ikke minst, at man sparer kjærestekrangel til man kommer hjem i stedet for å ødelegge festen for alle!

Skrevet

I tillegg til det som blir sagt her, synes jeg det er god folkeskikk at om man er på fest eller i en annen sosial setting sammen med en som kjenner andre der, mens en selv er "ny", er det høflig av den som kjenner folk å presentere den nye for folk man kommer i prat med. Altså, om man går og mingler alene bør man selvsagt klare å presentere seg selv, men om man f eks er et par synes jeg den som er kjent kan ta litt initiativ til å introdusere folk som kommer bort om de ikke gjør det selv (noe som også er litt uhøflig - lurer på om det er typisk trøndere).

Generelt dreier folkeskikk seg mye om å være oppmerksom og hensynsfull, i tillegg til noen praktiske kjøreregler som gjør at man føler seg mindre usikker i formelle sosiale settinger :)

Gjest Elastica
Skrevet
I tillegg til det som blir sagt her, synes jeg det er god folkeskikk at om man er på fest eller i en annen sosial setting sammen med en som kjenner andre der, mens en selv er "ny", er det høflig av den som kjenner folk å presentere den nye for folk man kommer i prat med.

JA! Introduksjon er generelt et område det syndes kraftig på!

Skrevet

Jeg blir oppgitt over hvor mange som presser seg på t-bane/buss/inn dører før andre har fått gå av/ut. Her om dagen var det en stakkar på krykker som skulle av trikken men et ungt par presset seg på for å sikre seg sete så personen ble dyttet enda lenger bak i trikken og kom seg nesten ikke av trikken før den kjørte videre. Hadde lyst til å "sette de på plass" men jeg vet ikke hvordan man gjør det på en riktig måte :icon_neutral:

Er også enig med vert/vertinne-rollen, at man da tar vare på sine gjester og ikke lager en klikk med noen utvalgte. Opplever ofte når jeg kommer på besøk at vertinnen ikke gidder møte meg når jeg kommer, ikke en gang reise seg fra sofaen. Man føler seg ikke så veldig velkommen da :sjenert: Har så og si aldri opplevd å bli fulgt til døren heller.

Jeg opplever også en del ting i forbindelse med at jeg har jobbet deltid i en butikk ved siden av studier. Blir sjokkert over at folk kommer og spør om de kan få gavepapir fra oss enda de ikke har kjøpt noe i butikken vår. De spør jo ikke pent heller, men nærmest forventer at vi skal stå og dele ut til de som vil ha. Det er noe jeg aldri kunne funnet på å gjøre, det er jo en grunn til at de selger gavepapir i bokhandelen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...