Gjest Pax Skrevet 25. august 2007 #1 Skrevet 25. august 2007 (endret) Jeg har en mamma som er ekstremt ryddig. Og hun har blitt mer og mer nøye med det opp gjennom årene. Hos henne er det ikke rot og støv, ikke en eneste smule på kjøkkenbenken. Jeg er motsatt, jeg er en rotekopp og ganske avslappet når deg gjelder rot, jeg liker ikke å rydde/vaske, så det er ofte rotete hos meg. Hver gang hun er her går hun på inspeksjonsrunde. Det er ingenting annet enn det. Hun: - Kikker inn i klessakapet mitt for å se hvordan jeg har brettet klærne - Studerer all oppvask for å se om det er bra nok vasket opp - Drar fingrene langs listene mellom gulv og tak for å se om det er ok - Kommenterer alt hun ikke synes er bra - Overdriver veldig - Kikker under senger for å se om det er støv - osv. Jeg sverger, hun kunne vært i forsvaret med sine inspeskjonseknikker! Hun kommer på besøk i dag, og jeg har hatt det travelt, og ikke rukket å rydde. Da jeg fortalte dette til henne på tlf, inisterte hun på at jeg gjorde det, men da sa jeg at hun får tåle rotet eller sove et annet sted. Det ville hun ikke. Hun kommer snart, men æsj... Jeg vet at hun kommer til å syte og klage over rotet. Og etterpå kommer hun til å fortelle "morsomme" historier til de andre i familien om rotet. (Ringe til tanta mi, f.eks og si: - Vet du hva? Hos Pax, så..... Bla bla bla) Og det er ikke så ille hos meg, men jeg roter, og hun er ekstremt ryddig, på grensen til det maniske. Jeg har jo sagt fra, men... Det synker ikke inn. Jeg er snart 30 år, hun må respektere at jeg har valgt å ha det sånn, uten å kverrulere over det. Noen råd? Endret 25. august 2007 av Pax
Gjest Neon Skrevet 25. august 2007 #2 Skrevet 25. august 2007 Ikke end opp som Alle elsker Raymond... Lås henne ute hvis det ikke synker inn. Forresten... Heter du virkelig Pax? Hvor kommer du fra?
Gjest Pax Skrevet 25. august 2007 #3 Skrevet 25. august 2007 Forresten... Heter du virkelig Pax? Nei. Jeg skriver ikke det virkelige navnet mitt her, skjønneruvel.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2007 #4 Skrevet 25. august 2007 Sett frem bøtte og klut og be henne enten vaske eller tie stille.
Gjest Elastica Skrevet 25. august 2007 #5 Skrevet 25. august 2007 Kom deg ut av kg, og begynn og rydd! Nei, ærlig talt, jeg synes du skal heve deg over din mors maniske ryddemani. Og gi blaffen i at moren din sladrer til andre slektninger. For øvrig er jeg nok litt som moren din, men det ville VIRKELIG IKKE FALLE MEG INN å sjekke hygienen hos andre. Selv ikke hos mine barn. Ei heller legger jeg merke til det.
Gjest Pax Skrevet 25. august 2007 #6 Skrevet 25. august 2007 Kom deg ut av kg, og begynn og rydd! Ja, jeg vet, men jeg er så sliten, så jeg orker ikke.
Gjest Pax Skrevet 25. august 2007 #8 Skrevet 25. august 2007 Var ment som en spøk... Ja, jeg skjønte det, altså.
Gjest StockDama Skrevet 25. august 2007 #9 Skrevet 25. august 2007 Hehe, fint forslag fra gjest over, om det plager henne så mye kan da hun vaske =D Så får du det ryddig uten slit i samme slengen.
Gjest Blå... Skrevet 25. august 2007 #10 Skrevet 25. august 2007 Send henne på eksponeringsterapi mot rot hos meg. Her kan hun få nok å gjøre på til hun er utslitt, og jeg får rotet ferdig artikkelen. Etter det så setter jeg henne på bussen til deg? Eller spør rett ut om hva det er som trigger fobiene hos henne (bakterier, rot, usymmetri osv), og hvor tålegrensen går. Enten får du et par ting det er lettere å konsentrere seg om, eller så blir hun forbannet pga at HUN har jo ikke noe problem.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2007 #11 Skrevet 25. august 2007 Kjenner meg igjen her...Har en nesten likedan mor. Vokste opp i et hjem der rot ikke var tolerert. Vi er tre søsken hvorav jeg og min yngste bror er noen rotekopper mens han i midten er lik mamma. Tror nok jeg rotet på trass når jeg bodde hjemme og så fortsatte det bare sånn når jeg flyttet hjemmefra Etter at jeg nå har bodd hjemmefra i snart 10 år har hun bedret seg noe med kommentarer til husmorevnen mine. Hun kikker riktignok ikke i skapene som moren til Pax, skulle nok gjerne har gjort det kjenner jeg henne rett, men spør om teite ting som hvor lenge klærne har hengt på klessnoren, Har du ikke kledd på deg ennå, ikke vasket opp etter middagen ennå osv.. Da jeg bodde hjemme brukte hun å advare venninne mine når de skulle inn på rommet mitt, de måtte passe seg så mine skitne truser ikke satt fast under beina på dem Jeg er ekstremt ryddig på jobb og klarer ikke at det ligger en penn eller to utover på pulten engang så bor nok en liten ryddefreak i meg og
LilleBille Skrevet 25. august 2007 #12 Skrevet 25. august 2007 Tror faktisk ikke det hadde hjulpet jeg - om du hadde ryddet - det hadde sikkert ikke vært bra nok likevel. Tror det er sånne ting vi bare må leve med. Har en mor som som er omtrent av samme slaget (men hun går ikke i skapene mine da - heldigvis - for da hadde hun sikkert fått et eller annet - for jeg er ikke så god på brettekanter) - og hun har bestemt at jeg har det rotete - uansett - og søsteren min har det ryddig. Så selv om det er helt strøkent og da mener jeg strøkent.. og likevel uffer hun seg - og henviser til søsteren min som alltid har det ryddig - og rent. Så jeg begynte å møte henne med at "du behøver ikke uffe deg over rotet - hvis det er sånn at du må klage - kan du slippe å komme inn" ... og etter at jeg har sagt det en 4-5 år er vi nå over på "stakkars deg som har så mye å holde i orden" ... så fatt mot Pax .. er du heldig går det den veien for deg også.
mamut75 Skrevet 25. august 2007 #13 Skrevet 25. august 2007 Det der høres ut som min mor . Hver gang hun skulle komme på besøk måtte jeg alltid rydde og vaske i iallefall 2 timer i forveien for at det skulle være sånn noenlunde representativt (i forhold til hennes standarder) når hun gikk inn gjennom døra . Og samme hvor lang tid jeg brukte på å rydde opp så greide hun alltid å kommentere et eller annet som ikke var ryddet på plass . Jeg er heller ikke særlig ryddig og skjønner egentlig ikke hvordan jeg kan ha blitt oppdratt i et hjem hvor rot ble definert til å være 2 gjenglemte glass på tv bordet eller puter i sofaen som stod skjeve eller et teppe som ikke var brettet pent sammen . Ingen gode tips , bortsett fra det sedvanlige ; å forklare hvor slitsomt det er at hun alltid må kommentere hvordan du har det hjemme .
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2007 #14 Skrevet 25. august 2007 Min mor er også sånn. Hun setter alltid igang med å rydde eller vaske ett eller annet som ikke er bra nok, uansett hvor lenge jeg har ordnet på forhånd. Jeg tror det kommer av mødres behov for å tro på at barna_egentlig_ikke klarer seg uten henne. Hun pleide alltid si "dere klarer dere ikke en dag på egenhånd". Og nå som fuglene har fløyet fra redet er det det siste halmstrået
Gjest bedervet Skrevet 25. august 2007 #15 Skrevet 25. august 2007 Du får begynne å ta igjen. Når du er på besøk hos din mor så kan du begynne å kritisere henne for hvor ryddig og sterilt alt er og at du ikke klarer å slappe av i et så ekstremt ryddig hjem. Din mor må bare lære seg å innse at du bor for deg selv og at hun ikke trenger å like at du ikke har det ryddig men at hun ikke har noe som helst med det. Når min mor kom på besøk til meg så snuste hun bestandig inni kjøleskapet og kom med en kommentar "jeg syns det er noe som lukter her" eller "er det noe mat som er bedervet her?". Så jeg stresset bestandig med å vaske ned hele kjøleskapet før hun kom, selv om det var rent der. Men likevel, hver eneste gang så kom kommentaren - helt til jeg ga beskjed om at hun kunne plukke ut alt av kjøleskapet og lukte på hver jævlig ting og deretter sjekke om det var rent nok i kjølskapet. Da ble hun snurt, men kommentarene uteble. Og like morsomt var det å høre når hun kom: "jeg syns du har lagt på deg jeg" eller "har du slanket deg?" - enda vekten min har vært stabil de siste 20 årene. Hersketeknikk!
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2007 #16 Skrevet 25. august 2007 Jeg blir dritsur av masing om rydding og vekt, og gidder ikke ha kontakt med henne når hun maser. Hun har etterhvert oppfattet at hvis hun ønsker kontakt med meg eller ungene så må hun oppføre seg som folk. Ja, det er rotete her. Ja, jeg har ikke godt av å spise det kakestykket. Men, nei, du har ikke rett til å irettesette en 30 år gammel gift kvinne som om hun var en 4-åring. Hadde mor begynt å rote inni skapene mine, hadde det nok gått et par uker før jeg snakket med henne igjen
Gjest Thelma :-) Skrevet 25. august 2007 #17 Skrevet 25. august 2007 Merkelig at det er så mange rotehuer her når de fleste av dere flyttet hjemmefra som 16-åringer og tok ansvar for husarbeid hjemme lenge før det Unnskyld - ikke for å være frekk. Men så og si samtlige som har skrevet her sier at de har det rotete og støvete hjemme .. Jeg som aldri har gjort husarbeid da jeg bodde hjemme hos mor og far - har arvet min mors "støv-på-hjernen-tendenser" .. Så da kan det altså bli folk av sønnene mine selvom jeg maser meg ihjel for å få dem til å rydde etter seg Jeg forstår denne moren, jeg .. hadde absolutt ikke likt at ungene mine bodde i rot og støv. Rotete hus er det verste jeg ser - kan rett og slett ikke forstå at voksne folk orker å ha det sånn rundt seg ...
Gjest s.n Skrevet 25. august 2007 #18 Skrevet 25. august 2007 Hm. Min mor er også utrolig ryddig, men hun kommenterer ikke lenger (sier hvordan det er hos broren min, så det kan være hun sier til ham hvordan det er hos meg...). Jeg vet hun legger merke til ting, men hun holder det for seg selv - takk og pris. Men det var de dager da vi fortsatt bodde hjemme... huff og huff - det skjedde mer en en gang at vi måtte vaske omigjen fordi vi hadde brukt feil bøtte... Gulvbøtte til å tørke støv - å så viktig for en tenåring... Eller feil fille - også et håpløst argument for en tenåring!! Jeg tok henne et par ganger hun mente jeg ikke skylte tallerknene godt nok etter oppvasken. Jeg spurte henne om det noen gang hadde smakt såpe av maten etter at jeg hadde tatt oppvasken, og det hadde det ikke, så den vant jeg!!! Hun desinfiserer jo tallerknene når hun vasker opp... Så varmt vann at en ikke kan dyppe hånden nedi vannet, og så lar hun det renne av under like varmt vann etterpå...
Gjest Pax Skrevet 25. august 2007 #19 Skrevet 25. august 2007 Jeg forstår denne moren, jeg .. hadde absolutt ikke likt at ungene mine bodde i rot og støv. Rotete hus er det verste jeg ser - kan rett og slett ikke forstå at voksne folk orker å ha det sånn rundt seg ... Det er faktisk ikke hennes sak. Mitt hjem - mine regler. Hennes hjem - hennes regler. Jeg kritiserer ikke hvor ryddig det er hos henne, selv om jeg ikke kan slappe av der av frykt for å rote.
Gjest Thelma :-) Skrevet 25. august 2007 #20 Skrevet 25. august 2007 Klart du bestemmer i ditt eget hjem .. Men som mor så forstår jeg moren din og .. vi ønsker gjerne at ungene våre skal ta våre verdier som sine egne uten å formane, vel å merke .. .. og jeg vet at jeg hadde blitt veldig skuffet om ungene min ble noen rotehuer som ikke brydde seg om rotet fløt rundt seg .. Da hadde jeg nok sett det som om jeg hadde sviktet med oppdragelsen et sted på veien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå