Gjest Gjest Skrevet 24. august 2007 #1 Skrevet 24. august 2007 Jeg har lyst til å lage salat med byggryn etter å ha lest mange anbefalinger her inne, men lurer litt på hvordan Vet selvsagt at grynene må bløtlegges og kokes, men bør de f eks stekes sammen med grønnsaker i oppskriftene hvor man bruker stekte grønnsaker i salaten? Dessuten lurer jeg på en ting til - jeg søkte og fant en oppskrift som blant annet inneholdt fetaost (og oliven, soltørkete tomater, kikerter osv), er det ok å skifte ut fetaosten med chevre (norskprodusert fra Hallingdal e.l)? Vi har nemlig en pakke av dette liggende... *trenger oppskriftene med teskje selv om jeg klarer å improvisere noen ingredienser og mengder av ting*
Gjest piaf Skrevet 25. august 2007 #2 Skrevet 25. august 2007 (endret) Jeg har ingen oppskrift, men kan gi deg noen tips. Byggrynene må legges i vann over natten, og kokes i nytt vann ca. 20-25 min (smak om du synes de er møre). Hell av vannet, og ha dressing, dvs vinaigrette, over de varme grynene. Jeg foretrekker saft av 1/4 sitron+3 ss extra virgin olivenolje, salt og pepper (til en salat av 2 dl tørre byggryn, nok til 2 pers). Du kan også lage dobbel mengde og kjøre i stavmikser med en stor bunt frisk basilikum (evt også et knust hvitøksfedd) - det gir god smak og fin farge til byggrynene, som ellers blir litt grå. Jeg pleier ellers å bruke finhakket rødløk, hakkede soltørkede tomater og grønnsaker grillet i grillpanne (feks asparges, squash, aubergine, paprika). Ristede pinjekjerner passer også veldig bra. Men her er det bare å bruke fantasien og egen smak. Tines chèvre fra Haukelid smaker sikkert utmerket i byggrynssalat. Det eneste er at jeg ville smuldret den på toppen og ikke rørt den så mye inn i salaten, for da kan det nok bli litt klissete konsistens. Endret 25. august 2007 av piaf
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2007 #3 Skrevet 25. august 2007 Takk for tips, det var akkurat slik info jeg trengte Å blande basilikum i dressingen hørtes godt ut, jeg pleier stort sett alltid å lage bare "fargeløs" dressing og evt drysse noen urter øverst, men det blir jo mer smak på den måten du foreslår.
Umuriel Skrevet 25. august 2007 #4 Skrevet 25. august 2007 Det der hørtes sinnsykt godt ut, må prøves ut. Bare uten chevre da, det fordrar jeg ikke.
Leo Skrevet 25. august 2007 #5 Skrevet 25. august 2007 (endret) Jeg er ikke så voldsomt begeistret for grønn salat, så jeg lager salat av tomater (5 - 6 stykker), løk (1 stor el. 2 små), 5 dl. kokt byggryn og fetaost (Eller gjerne også chevre) etter smak. 2 - 3 ss. god oliven- eller rapsolje helles over før jeg blander det hele sammen. Som krydder bruker jeg ca. 1 ss. sukker (Høres rart ut, men sukker er nesten et "must" for å få frem smaken i tomatene), salt, pepper, gressløk og gjerne også hvitløk. Lar den gjerne stå et par timer på kjøkkenbenken eller over natten i kjøleskapet for å trekke ut smakene. Denne salaten (Eller hva jeg skal kalle det...) er utmerket tilbehør til det meste av kjøtt og fisk. Byggryn bløtlegger og koker jeg for øvrig i større porsjoner og fryser ned. I Sverige har jeg dessuten fått tak i forkokte gryn som kokes i 10 - 12 minutter på samme måte som ris eller pasta og brukes på samme måte. Endret 25. august 2007 av Leo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå