Gå til innhold

gode salater med byggryn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å lage salat med byggryn etter å ha lest mange anbefalinger her inne, men lurer litt på hvordan :) Vet selvsagt at grynene må bløtlegges og kokes, men bør de f eks stekes sammen med grønnsaker i oppskriftene hvor man bruker stekte grønnsaker i salaten?

Dessuten lurer jeg på en ting til - jeg søkte og fant en oppskrift som blant annet inneholdt fetaost (og oliven, soltørkete tomater, kikerter osv), er det ok å skifte ut fetaosten med chevre (norskprodusert fra Hallingdal e.l)? Vi har nemlig en pakke av dette liggende...

*trenger oppskriftene med teskje selv om jeg klarer å improvisere noen ingredienser og mengder av ting*

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har ingen oppskrift, men kan gi deg noen tips.

Byggrynene må legges i vann over natten, og kokes i nytt vann ca. 20-25 min (smak om du synes de er møre). Hell av vannet, og ha dressing, dvs vinaigrette, over de varme grynene. Jeg foretrekker saft av 1/4 sitron+3 ss extra virgin olivenolje, salt og pepper (til en salat av 2 dl tørre byggryn, nok til 2 pers). Du kan også lage dobbel mengde og kjøre i stavmikser med en stor bunt frisk basilikum (evt også et knust hvitøksfedd) - det gir god smak og fin farge til byggrynene, som ellers blir litt grå.

Jeg pleier ellers å bruke finhakket rødløk, hakkede soltørkede tomater og grønnsaker grillet i grillpanne (feks asparges, squash, aubergine, paprika). Ristede pinjekjerner passer også veldig bra. Men her er det bare å bruke fantasien og egen smak.

Tines chèvre fra Haukelid smaker sikkert utmerket i byggrynssalat. :) Det eneste er at jeg ville smuldret den på toppen og ikke rørt den så mye inn i salaten, for da kan det nok bli litt klissete konsistens.

Endret av piaf
Skrevet

Takk for tips, det var akkurat slik info jeg trengte :) Å blande basilikum i dressingen hørtes godt ut, jeg pleier stort sett alltid å lage bare "fargeløs" dressing og evt drysse noen urter øverst, men det blir jo mer smak på den måten du foreslår.

Skrevet

Det der hørtes sinnsykt godt ut, må prøves ut. Bare uten chevre da, det fordrar jeg ikke.

Skrevet (endret)

Jeg er ikke så voldsomt begeistret for grønn salat, så jeg lager salat av tomater (5 - 6 stykker), løk (1 stor el. 2 små), 5 dl. kokt byggryn og fetaost (Eller gjerne også chevre) etter smak. 2 - 3 ss. god oliven- eller rapsolje helles over før jeg blander det hele sammen. Som krydder bruker jeg ca. 1 ss. sukker (Høres rart ut, men sukker er nesten et "must" for å få frem smaken i tomatene), salt, pepper, gressløk og gjerne også hvitløk. Lar den gjerne stå et par timer på kjøkkenbenken eller over natten i kjøleskapet for å trekke ut smakene. Denne salaten (Eller hva jeg skal kalle det...) er utmerket tilbehør til det meste av kjøtt og fisk.

Byggryn bløtlegger og koker jeg for øvrig i større porsjoner og fryser ned. I Sverige har jeg dessuten fått tak i forkokte gryn som kokes i 10 - 12 minutter på samme måte som ris eller pasta og brukes på samme måte.

Endret av Leo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...