Gå til innhold

Stress - Økt talgproduksjon og acne!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste en artikkel på www.esthetique.no

(Den handlet egentlig om duftenes påvirkning selvsagt ..)

Men, midt i artikkelen sto altså dette:

Shiseido har også forsket på hva som skjer med kvinner under stress. Det viser seg at det produseres mer av det mannlige kjønnshormonet testosteron som gjør at talgproduksjonen øker og man får lettere acne utbrudd.

Selvsagt er det flere årsaker til dette - alder, arv, kosthold og mye annet. Men jeg da f.eks - har hatt "perlehud" i alle år, og starter med dette i godt voksen alder .. Det er ganske frustrerende, selv om jeg ikke er ille plaget. Nå holder jeg urenheter og eksem (Perioral dermatitt) i sjakk med Exuviance, men talgproduksjonen er helt amok!

Skulle ikke forundre meg om stress er årsaken! Siste årene har jeg jobbet veeeldig mye. Har sjelden en fridag, jobber også endel dobbelt, og i de 4 ferieukene mine - jobbet jeg i 2 av de også. Jeg legger meg for seint og står opp for seint (stresser avsted) Har hus og hage, 3 ungdommer og 2 bikkjer. I morgen skal jeg faktisk ha fri - første dag på lenge! Det har blitt så normalt for meg å ha det på denne måten - det blir en egen livsstil .. Men det er kanskje på tide å stoppe opp litt, tenke seg litt om .. :forvirra:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også hørt den teorien, og jeg tror den stemmer. Merker ofte at huden blir dårligere i travle perioder, som om skole- og jobbstress ikke var nok må jeg lite med huden i tillegg. :tristbla::ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...