Kayli Skrevet 24. august 2007 #1 Del Skrevet 24. august 2007 Jeg er den heldige som får være med i juleverkstad-komitè i år... Vi har juleverksted for hele skolen i gymsalen. Det skal være ulike oppgaver; med tre, tekstil, naturmaterialer, papir - gjerne flere oppgaver av hver. Jeg føler at de fleste av mine idèer er litt "oppbrukt", så jeg trenger tips! Husk: det må ikke koste all verden og det må være oppgaver som passer til barn fra 6 til 12 år. Noen oppgaver kan være mest for de små, andre kan være mest for de store. Håper virkelig noen kan hjelpe meg på vei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pepper Skrevet 25. august 2007 #2 Del Skrevet 25. august 2007 Da jeg gikk på barneskolen lagde vi bla: *nisser av tre ( 2-3 cm tykk "pinne", kuttet skrått øverst og så malte vi på ansikt, og "kledde på de" med filt. *engler av stiv kartong, (lærerne hadde maler, kremmerhusaktig kropp, vinger og isoporhode som vi tegnet på ansikt og limte på hår) *kirke av en stor og en liten melkekartong (malte de hvite og malte på vinduer, bomull som snø på taket) (Hele klassen sparte på melke/juicekartonger) *Lenker, flettehjerter, kremmerhus osv til å henge på juletreet *Dorullnisser *Så karse i avklipte melkekartonger Sikker masse annet og, men det begynner å bli noen år siden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jenna88 Skrevet 25. august 2007 #3 Del Skrevet 25. august 2007 Hei! Så morsomt. Da jeg gikk på barneskolen laget vi følgende: - Silkemalerier (kjempemorsomt) - Røde duker med ulike mønster på - Nisser av diverse slag - Juletrær, nisser, engler og andre figurer av papp - Julekort - Dompap av ull - Engel av garn (kjempefin) og mye mer. Det koseligste jeg har vært med på, var juleverkstedet på folkehøgskolen, der fikk vi utdelt alle mulige materialer og ble overlatt til fantasien. Trenger kanskje ikke si at resultatet ble kjempebra? :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amalie_85 Skrevet 25. august 2007 #4 Del Skrevet 25. august 2007 * glass som kan dekoreres til å ha lys i, man kan eventuelt bruke servietter å pynte med (decopage), eller kjøpe sånn glitterlim som man da kan "kline" på som man ønsker. Europris har ofte pakker med mange glass i, cognac-glass og rødvinsglass er fine i de pakkene for de blir ikke for dype. * decopage på esker el. lignende som man ofte kan få kjøpt på rema til 10 og 20 kr. * "strikkehjørne" der man kanskje kan strikke sjerf kanskje øh.... :klø: * male-sted, lurer på om det var sgs der man fikk med seg lerret og kunne betale bare for dem man brukte, men det koster jo litt for lerret da, kan da er det masse fint man kan male, uten at det trenger å være noe man faktisk maler, har vært med i en 4. klasse der man gjorde det og de var kjempe flinke! nei jeg er ikke noe god på å finne på ting nå som kan være billig billig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest =tentacle= Skrevet 30. august 2007 #5 Del Skrevet 30. august 2007 Maling eller decoupage (silkepapir, glansbilder, servietter, utklipp fra julepapir med figurer) på telysholderne som Ikea har til 9,- for 4 er jo en klassiker, og fungerer for alle aldre Engler av hvit/lys filt blir hakket mer eksklusive enn av papir, spesielt med trehode, englehår og glitterlim eller relieffliner. Eller billige perler? (Tror det heter) viktorianske julekuler, hvor man skjærer spor i isoporkuler, og legger på stoff som festes ved å dytte det ned i sporene (med smørekniv el noe annet flatt/spisst). Pynter med bånd, perler el annet, og henger på juletreet eller i vinduet. Trolldeig er billig, ha evt inspirasjonsbilder/bøker der, pluss lapp som viser hvordan foreldrene skal tørke/steke bildet. Papptallerkener å frakte kunstverket på. Farger kan blandes i deigen evt kan det males når det er tørt. Husk å passe på at barna lager oppheng. Kjøleskapsmagneter av fimoleire (må kunne steke), eller små gipsmotiver som de maler selv. Risengler (eller nisser) hvor man tråkler en stoffsirkel sammen slik at man kan fylle den med ris, limer på trekule til hode (med piperenser ned i kroppen så det holder litt bedre) englehår, vinger av gullnettingstoff eller tyll. Nisser med rød lue, skjegg av vatt. Duftposer, hvor to små stoffsirkler tråkles sammen til hvert sitt knytte med lavendel/potpourri i, knytt en silkesnor pent rundt posen, og la den fortsette som en lang snor til neste pose og knytt sløyfe på den også. Vindusmaling med julemotiv. Bang kopper fra Ikea (5,-) som dekoreres med porselensmaling/porselenstusj. Julemotiver av perler (med brett) som skal strykes? Store utgaver av malene så alle kan se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayli Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #6 Del Skrevet 31. oktober 2007 Dytter denne opp litt, jeg.. Det nærmer seg tiden da vi må bestille materiell. Tar gjerne imot flere idèer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frysepulver Skrevet 1. november 2007 #7 Del Skrevet 1. november 2007 Lag for Guds skyld ikke sånne begredelige dorullnisser. Det er ikke pent og noe av målet må jo kunne være at pynten kan settes frem år etter år og at ungene synes det de selv har laget er pent? Decoupage - kan jo limes på nær sagt alt Støpe lys Lage honninglys Tove julehjerter Gode, gammeldagse flettekurver Lage såper Kortlaging Det som tar lengst tid her er vel lysstøpingen og å tove julehjerter. Legger man opp en god plan gjør det ingenting. Er jo bare å la de lage flere av samme ting på de "korteste" gruppene. På min gamle jobb hadde vi "såpegrupper" og det var veldig populært. Vi voksne smeltet såpemassen på forhånd, så ungene kom til bordet, valgte farge og lukt, helte oppi det + såpe og fikk også putte oppi en figur som så ble "støpt" fast i midten og som skinte igjennom. Alle såpene ble kjemefine - og det er jo fine julegaver også Støpe lys er tradisjonsrikt og hyggelig. Kan jo være en prøvelse for de mest utålmodige, men er absolutt gøy og man får som regel et fint resultat. Honninglys er jo en kjapp variant, "våre" barn fikk lage fire lys hver. og pyntet de med røde bånd så de var pene å gi bort. Flettekurver har jeg aldri sett bli laget lenger, og jeg kan det faktisk ikke selv, så den er vel med på "skulle ønske jeg kunne og vil derfor at alle barn som nå vokser opp skal kunne det"-kvoten Også morsomt med en egen pakkedisk (bør sikkert ha flere) hvor barna kan få pakke inn det de vil gi bort til jul, samt at de da kan henge på de kortene de har laget i forkant. Evt. kan man ha pakkedisken som en "mellomstasjon" for de som venter på neste gruppe etc. Litt dumt at dere skal ha det i gymsalen, for ellers kunne jo den vært brukt til dødtidbarn som er lei, så de kunne spilt ballspill etc. Jeg ville nok foretrukket det, og heller hatt stasjonene i nærliggende klasserom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayli Skrevet 1. november 2007 Forfatter #8 Del Skrevet 1. november 2007 Takk for flotte tips, Frysepulver! Vår politikk er at det som lages skal være fint å gi bort (les: ikke dorullnisser!). Jeg har vel ikke nevnt tidsperspektivet på verkstedet vårt; vi bruker de tre første timene av en skoledag. Erfaringen er at det blir lite dødtid - ungene går til de stasjonene de ønsker, og rullerer når de er ferdige der. Det er altså ikke noe problem med halvville barn. Gymsalen blir brukt fordi alle kan være sammen, samt at vi kan forberede verkstedet i god tid. Vi er så heldige å ha med oss mange foreldre denne dagen. Pleier å være rundt 20 stk. (vi har 50 elever). Honninglys høres veldig kjekt ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frysepulver Skrevet 1. november 2007 #9 Del Skrevet 1. november 2007 Takk for flotte tips, Frysepulver! Vår politikk er at det som lages skal være fint å gi bort (les: ikke dorullnisser!). Jeg har vel ikke nevnt tidsperspektivet på verkstedet vårt; vi bruker de tre første timene av en skoledag. Erfaringen er at det blir lite dødtid - ungene går til de stasjonene de ønsker, og rullerer når de er ferdige der. Det er altså ikke noe problem med halvville barn. Gymsalen blir brukt fordi alle kan være sammen, samt at vi kan forberede verkstedet i god tid. Vi er så heldige å ha med oss mange foreldre denne dagen. Pleier å være rundt 20 stk. (vi har 50 elever). Honninglys høres veldig kjekt ut! Ok, litt mindre forhold enn det jeg er vant til Tre timer blir jo et effektivt verksted, så da faller nok problemet med dødtid bort. Vi hadde hele skoledagen vi - pluss at elevene fikk gjøre ferdig ting på SFO hvis de ønsket det. Lykke til, blir sikkert en kjempefin dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 1. november 2007 #10 Del Skrevet 1. november 2007 Lag for Guds skyld ikke sånne begredelige dorullnisser. Det er ikke pent og noe av målet må jo kunne være at pynten kan settes frem år etter år og at ungene synes det de selv har laget er pent? . heeey! min dorull-jomfru maria er en av de kuleste julepyntene vi har! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frysepulver Skrevet 1. november 2007 #11 Del Skrevet 1. november 2007 heeey! min dorull-jomfru maria er en av de kuleste julepyntene vi har! Den er sikkert et vakkert vidunder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 1. november 2007 #12 Del Skrevet 1. november 2007 Tove julekuler av ull, enkelt og pent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hobbyjenta Skrevet 5. desember 2007 #13 Del Skrevet 5. desember 2007 Hva med å tove ull-epler? Du trenger grå ull innerst, rød utenpå og bøtter med lunkent grønnsåpevann. La ungene jobbe de litt sammen. Så legger du et eple nederst i en billig nylonsstrømpebukse, og slår knute over. Du får plass til over 20 epler med knuter imellom i hver strømpebukse. Vask i maskin på 60 grader. Da tar ikke tovingen så lang tid. Hvis ungene klipper to grønne blader, og en brun stilk på verkstedet, og syr det sammen der, kan de kanskje få lov å sy det fast på skolen dagen etter? Eplene blir knallfine, enten de blir bordpynt eller skal henges på juletreet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dagdrømmeren Skrevet 5. desember 2007 #14 Del Skrevet 5. desember 2007 Det er kanskje ikke så originalt, men hvis dere har tomme syltetøyglass er de supre til å fylle med kaker man har bakt selv. Glassene kan dekoreres og det er en koselig og nyttig gave å få Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå