Gå til innhold

bryllups festen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss til neste år, og min bror og kona skal ha baby nå. Jeg har bestemt meg for å ikke be den lille til esten, for hva er vitsen. Den lille vil jo ikke ha noe glede av å sitt sammen med foreldrene i mange timer, i stort middags selskap. Det vil bare bli forstyrrelser tror jeg. Søsteren ber jeg, hun er 4 år. Min søster ble skikkelig sur på meg siden jeg ikke ville be den lille, hun forstod ikke hvorfor jeg skulle utelukke en person. Babyen vil være 7-8 mnd på det tidspunktet vi gifter oss.

Er dette noe å reagere på?? Vil jo ikke skape splid i fam, men ha en fin dag uten en gråtende og lei baby på 7 mnd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Gratulerer med planene om bryllup.

Jeg må få si at jeg synes det er mere naturlig at babyen får bli med, enn hun på fire. Foreldrene har jo sikkert vett til at de tar med babyen ut, om det blir gråting?

Sånn sett, kan jo den på fire slå seg helt vrang, og sikkert synes det er kjempekjedelig å sitte i middag i flere timer.

Jeg hadde nok også reagert på det. Beklager..

Håper du får en fin dag uansett hva du bestemmer deg for.

Skrevet

Hei igjen.

Vi har ordnet det slik at barna som er med, inkludert mine, kan gå ut med tilsyn under middagen. Jeg ser bare ikke vitsen med at babyen blir med, foreldrene må gå ut, sikkert flere ganger. Dermed så blir det mange forstyrrelser. Har ikke spesielt lyst til å be andre enn mine egene barn, men får utrolig mange negative reaksjoner på det. Jeg vil helst bare be de andre barna til kafen. Dumt?

Skrevet

Vi giftet oss for to uker siden, og hadde tre babyer på maks 4 mnd, pluss 8 barn i alderen 5-12 år. Det var overhodet ikke noe problem. De eldste hadde barnevakt, og de yngste ble tatt godt vare på av foreldre og besteforeldre. Kl. ni måtte barna hjem, unntatt spedbarna da, som selvfølgelig var med hele kvelden frem til foreldrene ble slitne. Alternativet hadde vært at foreldrene som er familie og venner ikke kom, og da var saken grei for oss. Synes det var koselig jeg. Da det var røykepause under middagen fikk jeg holde lille fadderbarnet mitt, og det var stor stas både for meg og for foreldrene som sa at de følte seg veldig velkomne. Synes at bryllup er fest for hele familien jeg. :)

Skrevet
Hei igjen.

Vi har ordnet det slik at barna som er med, inkludert mine, kan gå ut med tilsyn under middagen. Jeg ser bare ikke vitsen med at babyen blir med, foreldrene må gå ut, sikkert flere ganger. Dermed så blir det mange forstyrrelser. Har ikke spesielt lyst til å be andre enn mine egene barn, men får utrolig mange negative reaksjoner på det. Jeg vil helst bare be de andre barna til kafen. Dumt?

Helt enig...

Barn har ingenting der og gjøre, og de synes d blir veldig fort kjedelig..inkl min lillebror på 10... Vi hadde 4 barn pluss at d dukket opp to uventete...F::: De inviterte barna gikk kl 21, og da først fikk jeg kost meg!!! de andre dro kl tolv, og da var jeg rasende..hadde v ært full slosskamp, fyll og div som disse måtte vitne...

Ikke morsomt"!! Mine var 9, og 1,5..

Skrevet
Helt enig...

Barn har ingenting der og gjøre, og de synes d blir veldig fort kjedelig..inkl min lillebror på 10... Vi hadde 4 barn pluss at d dukket opp to uventete...F::: De inviterte barna gikk kl 21, og da først fikk jeg kost meg!!! de andre dro kl tolv, og da var jeg rasende..hadde v ært full slosskamp, fyll og div som disse måtte vitne...

Hehe - med fyll og slåsskamp før klokka tolv tror jeg jeg som brud ville vært mer sinna på voksne som ikke visste å oppføre seg, enn på at det var barn tilstede, men på den annen side synes jeg det er rimelig sært å ta med seg barn som ikke er invitert, og å skulle ha barna der til langt på kveld og natt. Men synd du ikke koste deg under middagen, da, i de bryllupene jeg har vært hvor det har vært barn har det vært helt uproblematisk for gjestene og brudeparet. Men jeg synes også det er helt ok å velge å ikke invitere barn - det blir jo alltids litt mer uro og litt mer behov for at voksne klarer å vise hensyn mtp fyll og sånt.

Å invitere (små) barn til kaffen ser jeg forøvrig ikke noen god grunn til, da dette ofte er nokså seint på kvelden - rundt 20-21, og da er det gjerne snakk om bare et par timer før de må hjem igjen...

Når det gjelder å ikke invitere en 7 mnd gammel baby, mens man inviterer søsken på noen år, synes jeg dette er litt "rart", kanskje? Jeg ville heller valgt å invitere begge eller ingen. Tror uansett ikke det bør være umulig å få barnevakt verken til babyen eller søsken om familien har nettverk der de bor.

Skrevet (endret)
Hei igjen.

Hvorfor kan ikke babyen være med de andre barna ut? Og de som irriterer seg over at folk går fra bordet under middagen, kan sikkert belage seg på å irritere seg under hele middagen. Selv de uten barn går fra bordet, for de må kanskje på toalettet, behøver en liten luftetur osv.

Men du velger selv hva du ønsker å irritere deg over. Mitt valg den dagen var å kose meg hele dagen, og det gjorde jeg. Det var faktisk ikke noe som kunne klare å vippe meg av pinnen, for dagen var bare perfekt. Og vi hadde små og store barn tilstedet, der blant annet den ene jenten kastet opp under middagen (stakkars jente). Foreldrene fikset dette greit, og det gikk helt fint. Jenten var tilbake på under 10 min, og da var hun bra igjen :jepp:

Så jeg mener at du kan velge å irritere deg over småting, eller du kan velge å kose deg. Det er egentlig ditt valg. Men uansett så tror jeg denne dagen blir spesiell, men jeg hadde ikke utelatt en niese eller nevø bare på grunn av alder. Det mener jeg foreldrene kan bestemme selv.

Endret av *Mina*
Skrevet (endret)
Helt enig...

Litt av et bryllup, er glad vårt ikke var slik. Og da sikter jeg ikke til at det var barn der, men at voksne mennesker ikke klarer å oppføre seg. Kanskje de burde fått barnevakt i stedet for barna

Endret av *Mina*
Skrevet
Hvorfor kan ikke babyen være med de andre barna ut? Og de som irriterer seg over at folk går fra bordet under middagen, kan sikkert belage seg på å irritere seg under hele middagen. Selv de uten barn går fra bordet, for de må kanskje på toalettet, behøver en liten luftetur osv.

Men du velger selv hva du ønsker å irritere deg over. Mitt valg den dagen var å kose meg hele dagen, og det gjorde jeg. Det var faktisk ikke noe som kunne klare å vippe emg av pinnen, for dagen var bare perfekt. Og vi hadde små og store barn tilstedet, der blant annet den ene kastet opp under middagen (stakkars jente). Foreldrene fikset dette greit, og det gikk helt fint. Jenten var tilbake på under 10 min, og da var hun bra igjen :jepp:

Så jeg mener at du kan velge å irritere deg over småting, eller du kan velge å kose deg. Det er egentlig ditt valg. Men uansett så tror jeg denne dagen blir spesiell, men jeg hadde ikke utelatt en niese eller nevø bare på grunn av alder. Det mener jeg foreldrene kan bestemme selv.

Jeg velger selv hva jeg skal irritere meg over, det er helt klart. Men nå er det slik at jeg velger å ekskludere det som irriterer meg, ergo så har jeg valgt å ikke be en liten baby. Valget er jo enkelt som du ser. Jeg veger også å kose meg denne dagen, men da har jeg altså valgt å ikke ta med babyen. Og da kan foreldrene kose seg med det eldste barnet også. Og om en baby skal være med de andre store barna ut, så vil det dermed si at den voksne som er med de store barna ikke kan ta seg av de store.

Skrevet

Jeg var i et bryllup for noen uker siden hvor jenta på fire var den som forstyrret talene og gråt og skrek mens babyene ikke forstyrret noenting...

Skrevet
Jeg var i et bryllup for noen uker siden hvor jenta på fire var den som forstyrret talene og gråt og skrek mens babyene ikke forstyrret noenting...

Ja, det tror jeg faktisk er vanligere :sjenert: Jeg var i et bryllup - bare til kaffe riktignok, så vet ikke hvordan barna var under middagen - hvor noen av barna i 4-7-årsalder oppførte seg _veldig_ høylytt, løp rundt, veltet stoler og skumpet borti gjester så vi, som faktisk ikke hadde møtt disse barna før, virkelig mått tviholde på kakefat og glass... Mulig det var en kombinasjon av sukkersjokk og dårlig oppdragelse, i andre bryllup jeg har vært har ikke ungene forstyrret noe i det hele tatt :) Babyene aller minst.

Hvis man har en baby OG et større søsken til hverdags, hvordan tar man seg av dette eldre søskenet da, om man ikke kan ta seg av begge i et bryllup, forresten ?

Uansett, jeg ønsker ikke å kritisere de som velger å ikke invitere barn eller babyer, men jeg synes det er litt rart å bare invitere ett av søsknene.

Skrevet

Hvis jeg hadde blitt invitert i bryllup uten babyen min, da hadde jeg takket nei. Synes foreldrene selv må få bestemme om det blir styr eller ikke. Har også erfaring med at det er de litt eldre barna som forstyrrer under taler osv.

Skrevet

For meg er det en selvfølge at babyer under 1 år følger foreldrene om dem selv vil det.

Vi har valgt å ikke ha barn på selve festen, men en baby hadde da som sagt vært velkommen. Nå er ikke jeg typen som irriterer meg over forstyrrelser heller da ;)

En baby på 7-8 er ikke alltid like lett å ha banevakt på, men det vet forldrene selv.

Skrevet
For meg er det en selvfølge at babyer under 1 år følger foreldrene om dem selv vil det.

Enig

Vi ekskluderte ingen da vi inviterte til vårt bryllup, vi ba hele familien og overlot til foreldrene å velge å ta med barna eller la de være med barnevakt. Ingen av babyene kom - men hadde barnevakt like ved slik at mammaene lett kunne stikke bort og se til dem og evt amme. Yngste som var i bryllupet var 9 år.

Skrevet
Jeg velger selv hva jeg skal irritere meg over, det er helt klart. Men nå er det slik at jeg velger å ekskludere det som irriterer meg, ergo så har jeg valgt å ikke be en liten baby. Valget er jo enkelt som du ser. Jeg veger også å kose meg denne dagen, men da har jeg altså valgt å ikke ta med babyen. Og da kan foreldrene kose seg med det eldste barnet også. Og om en baby skal være med de andre store barna ut, så vil det dermed si at den voksne som er med de store barna ikke kan ta seg av de store.

Det er ikke bare babyen som kan irritere, men du må velge det du selv ønsker. Men da må du også regne med at det blir reaksjoner på valget ditt. Det lille barnet er like mye familie som det litt større barnet er, og det er sikkert det noen reagerer på.

Og jeg hadde faktisk reagert på at noen skulle velge for meg, når og hvor jeg skal kose meg med det ene barnet. Er egentlig ganske frekt sagt av deg, for du høres meget kontrollerende ut da. Du skal styre og kontrollere andre.

Og den voksne som er ute med de eldre barna, burde være voksen nok til å klare å ta seg av alle sammen. En liten baby krever faktisk ikke all oppmerksomhet, selv om du tydeligvis tror dette.

Men skal du eleminere bort alt det som kan irritere deg, så lag en liste til alle gjestene om hva som er og ikke er tillatt i bryllupet. Som for eksempel å gå fra bordet, før de får lov. Kan jo være forstyrrende, det var i alle fall det du var redd for ville skje om det lille barnet var med.

Men for all del, dette er din dag og du må ikke ta hensyn til noen andre enn deg selv.

Skrevet
Det er ikke bare babyen som kan irritere, men du må velge det du selv ønsker. Men da må du også regne med at det blir reaksjoner på valget ditt. Det lille barnet er like mye familie som det litt større barnet er, og det er sikkert det noen reagerer på.

Og jeg hadde faktisk reagert på at noen skulle velge for meg, når og hvor jeg skal kose meg med det ene barnet. Er egentlig ganske frekt sagt av deg, for du høres meget kontrollerende ut da. Du skal styre og kontrollere andre.

Og den voksne som er ute med de eldre barna, burde være voksen nok til å klare å ta seg av alle sammen. En liten baby krever faktisk ikke all oppmerksomhet, selv om du tydeligvis tror dette.

Men skal du eleminere bort alt det som kan irritere deg, så lag en liste til alle gjestene om hva som er og ikke er tillatt i bryllupet. Som for eksempel å gå fra bordet, før de får lov. Kan jo være forstyrrende, det var i alle fall det du var redd for ville skje om det lille barnet var med.

Men for all del, dette er din dag og du må ikke ta hensyn til noen andre enn deg selv.

hmmf skjønner ikke helt denne jeg, er forsåvid enig i at det er mange ting som kan irritere osv, men jeg mener faktisk at dette er brudeparets dag og at de bestemmer hvordan denne dagen skal være.... om det er den minste som vil forstyrre er jo en annen sak.... når det gjelder foreldre og barn er det jo ganske åpenlyst for oss som ikke har barn at ikke alle foreldre har en like objektivt syn på hvordan barna oppfører seg. Har sette en del tilfeller der foreldre ikke tar seg av ungene når de ikke oppfører seg... Hvis bruden er redd for at det skal bli mye uro og bråk har hun sikkert en grunn til å mene det( erfaring kanskje) selv om de fleste foreldre burde kunne ta seg av begge barna er det ikke sikkert at disse foreldrene vil gjøre det...... men når det er sagt synes jeg ikke du bør la være å invitere den minste med mindre du har en spesiell grunn til det, dvs at du er sikker på at det blir bråk og uro av det, hvis din søster generelt er flink til å fikse slike situasjoner burde du nok invitere begge eller ingen...

Skrevet

Jeg er også av den oppfattning at bryllupsfest er en voksenfest. Og når vi giftet oss var det ingen barn med. Jeg har selv 2 barn et på 4 år og en på 7 mnd. og jeg lar heller disse være hjemme med barnevakt enn og ha de med i bryllup. Det er svært sjelden jeg og mannen har en kveld alene og nyter og være sammen med han når jeg kan - drikke litt vin og bare skjære opp min egen mat :fnise:

Det jeg syns er litt rart er at du ber 4 åringen og ikke den på 7 mnd. Jeg har som sagt barn i begge aldre og jeg kan love deg at babyen min på 7 mnd lager 5% av støyen her hjemme, de 95% andre prosentene står 4 åringen for.

Hvis jeg måtte hatt med meg barna i bryllup vil jeg 100 ganger mer hatt mer babyen min enn 4 åringen min som er verdens mest sosiale vesen og gjør alt for å få oppmerksomhet og snakker med gud og hvermann. - Akkurat slik de fleste 4 åringer er.

Jeg har også vært i bryllup med barn og uten barn. Og min erfaring er at brudeparet har kost seg mye mer uten barna sine der og fått med seg alt av dagen.

Og be barna til kaffen er jo bare dumt, da er det jo sengetid for de. Skal du ha barn er det faktisk greit at de blir hentet til kaffen for å dra hjem og sove.

Skrevet
Hvis jeg hadde blitt invitert i bryllup uten babyen min, da hadde jeg takket nei. Synes foreldrene selv må få bestemme om det blir styr eller ikke. Har også erfaring med at det er de litt eldre barna som forstyrrer under taler osv.

Signerer her jeg. Aldri om jeg hadde gitt fra meg babyen pga bryllupet. Men nå skal det sies at ingen i vår familie hadde nektet oss å ha med babyen vår heller :fnise:

Skrevet
Vi skal gifte oss til neste år, og min bror og kona skal ha baby nå. Jeg har bestemt meg for å ikke be den lille til esten, for hva er vitsen. Den lille vil jo ikke ha noe glede av å sitt sammen med foreldrene i mange timer, i stort middags selskap. Det vil bare bli forstyrrelser tror jeg. Søsteren ber jeg, hun er 4 år. Min søster ble skikkelig sur på meg siden jeg ikke ville be den lille, hun forstod ikke hvorfor jeg skulle utelukke en person. Babyen vil være 7-8 mnd på det tidspunktet vi gifter oss.

Er dette noe å reagere på?? Vil jo ikke skape splid i fam, men ha en fin dag uten en gråtende og lei baby på 7 mnd

Vi inviterer ikke babyer eller barn.

Skrevet

Helt greit det. Men det er de som feirer dagen sin som bestemmer om de synes det er styr eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...