Gå til innhold

Kickboksing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på å begynne med kickboksing ganske snart.

Har alltid syntes at det ser kult og morsomt ut, og har hørt at det er veldig god allroundtrening for kroppen.

Til dere som har trent eller trener kickboksing; hvordan ble dere introdusert for sporten?

Er det så morsomt som det ser ut?

Er det noe spesielt utstyr man må ha kjøpt inn før man begynner)

Var det mange jenter som trente der dere trente, eller var det mest gutter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så har jeg meldt meg på en prøvetime i et nybegynnerparti.

Skal prøve meg på tirsdag. Gleder meg! :hoppe:

Skrevet

Hvor har du meldt deg på nybegynnerparti hen?

Jeg trener gjennom Oslo kampsportklubb. Vi er ikke så mange jenter, men noen er vi. Utstyr trenger man ikke når man er helt nybegynner, men det er ganske greit å kjøpe seg bandasjer ganske tidlig. Har man bandasjer er det mindre ekkelt å låne hansker. Tannbeskytter og hansker er også ting som kan være greit å skaffe seg etterhvert.

Treningene er ganske harde, men jeg synes det er morsomt. Miljøet på treningene kan til tider bli ganske dominert av at det er mye gutter og man bør være tykkhudet og tåle en del kommentarer og vitser som går på sex og kjønn.

Skrevet

Jeg pleide å trene i Bergen Kickboxingklubb. Synes det var utrolig gøy den tiden jeg gikk. Treningen er selvsagt knallhard og man må nok være ganske tøff for å holde ut, men noe av det jeg likte aller best var at jeg kom i skikkelig god form og bygget opp en god del muskler også når jeg holdt på.

Gikk bare frem til rett etter første gradering da jeg fikk gult belte, etter det sluttet jeg fordi det ble for dyrt. Man skal tross alt betale medlemsavgift, klær(vi måtte bruke kickboxingbukse og en ensfarget, hvit t-skjorte på graderingen, fikk ikke lov til å gå med annet), utstyr(hjelm, tannbeskyttelse, beskyttelse til føtter og lignende, hansker osv.), belter og graderingsavgift etc. Men det er absolutt en kjempegøy sport å drive med. Angret litt på at jeg meldte meg ut nettopp fordi det er så god trening som det er.

Skrevet

Hva slags bandasjer er det, og hvor får man kjøpt dem?

Jeg skal på prøvetime hos en klubb utenfor Oslo, *Enigma*. Vil ikke skrive her nøyaktig hvor. ;)

MÅ man drive og gradere seg? Er det få som driver med det kun for mosjonens skyld?

Håper egentlig det er noen andre jenter på kurset også, ikke BARE gutter. :sjenert: Jeg er ikke i kjempeform akkurat, men det skal ikke mye til før jeg merker bedring. Er visst lett-trent.

Skrevet
Hva slags bandasjer er det, og hvor får man kjøpt dem?

Jeg skal på prøvetime hos en klubb utenfor Oslo, *Enigma*. Vil ikke skrive her nøyaktig hvor. ;)

MÅ man drive og gradere seg? Er det få som driver med det kun for mosjonens skyld?

Håper egentlig det er noen andre jenter på kurset også, ikke BARE gutter. :sjenert: Jeg er ikke i kjempeform akkurat, men det skal ikke mye til før jeg merker bedring. Er visst lett-trent.

Dette er bandasjer du får kjøpt der du trener evt. hos butikker som selger bokseutstyr. Man MÅ jo ikke gradere seg, men det kan lønne seg for å få progresjon og å lære mer. Jeg driver da også bare med dette for treningens skyld foreløpig, men jeg graderer meg likevel. Da får man virkelig testet at man har lært noe.

Tviler på at det bare er gutter på kurset. Det har hele tiden vært flere jenter enn bare meg når jeg har trent, og dette er jo en veldig populær treningsform. Men vær forberedt på at det er en mulighet for at miljøet kan være tøft. Det kommer litt an på hva slags type klubb du skal trene gjennom.

Når det gjelder form tror jeg ikke du trenger å bekymre deg. De fleste jeg har gått på nybegynnerparti med er ikke i spesielt god form når de begynner, men treningen er hard, så man kommer kjapt i grei form.

Skrevet

Ok, takk for info.

Håper du ikke blir lei av at jeg spør, for nå har jeg tenkt å stille flere spørsmål... :fnise:

Hvor lang tid tok det for deg å gå fra nybegynnertrening til viderekomnetrening? Er det ca. 1/2 år man regner? 1 år? Mer tid?

Jeg sender deg PM om hvilken klubb jeg skal prøve meg i, *Enigma*, kanskje du har hørt noe om den... Vil ikke legge det ut på forumet.

Skrevet
Ok, takk for info.

Håper du ikke blir lei av at jeg spør, for nå har jeg tenkt å stille flere spørsmål... :fnise:

Hvor lang tid tok det for deg å gå fra nybegynnertrening til viderekomnetrening? Er det ca. 1/2 år man regner? 1 år? Mer tid?

Jeg sender deg PM om hvilken klubb jeg skal prøve meg i, *Enigma*, kanskje du har hørt noe om den... Vil ikke legge det ut på forumet.

Der jeg trener regner de med at du skal kunne ta første gradering etter 3 måneder dersom du møter opp på trening 2 ganger i uka hver uke i 3 måneder. Vi graderer oss først til hvitt belte, dersom du graderer deg til gult belte på første gradering kan det hende det tar lenger tid. Vi lærte helt grunnleggende slag og spark, grunnleggende selvforsvar (hvordan komme løs hvis folk holder deg fast på forskjellige måter osv) og fallteknikker. Dette varierer sikkert en del fra klubb til klubb, men hos oss er det felles nybegynnerkurs for kickboxing og jiu jitsu.

Hos oss kan du deretter gradere deg 2 ganger i året tror jeg. Dette fordi det er mye jobb med en gradering for de som arrangerer den.

• 4 måneder senere...
Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 12 år som har utrolig lyst til å prøve ut kickboksing!

Nå er sikkert de fleste litt eldre enn meg, men lurer på hvor knalltøff treningen er. Hva gjør man? (:

Håper VIRKELIG på svar ^_^

Skrevet

Kan virkelig anbefales!! Og ikke gi opp! For noen føles det alt for enkelt med teknikkene som det terpes på, og andre vil føle at de aldri kommer til å få taket på noen ting! Men etter en stund har gruppa jevnet seg ut, og nivåforskjellene blir mindre.

Samtidig som det er vanvitti bra og allsidig trening for kroppen!!

Men det viktigste er: Holdt ut og ta ingen snarveier for deg selv, for det er så hardt av og til at du vil grine!

Skrevet

Jeg har trent litt kickboksing og thai boksing(muay thai). Synes det siste var kjekkest!:) Men det er jo smak og behag. I thaiboksing får en bruke "alt" nesten, og det er knallhard trening som gir fort resultater!:) Jeg var eneste jente, men fikk full respekt av gutta. De hjalp meg så godt de kunne når jeg sleit, og det var kjempegod humor på timene uansett om vi så og si svetta blod til tider hehe :)

• 1 måned senere...
Gjest Gjest M
Skrevet

hei

jeg har veldig lyst til å prøve kickboksing, men vet ikke hvor. tok kontakt med sentrum kickboksing men der var det helt fult. har dere noe forslag?

mvh

Me:)

Skrevet
hei

jeg har veldig lyst til å prøve kickboksing, men vet ikke hvor. tok kontakt med sentrum kickboksing men der var det helt fult. har dere noe forslag?

Antar du holder til i Oslo-området? Prøv Fighter, det er en stor klubb med flere avdelinger. Veldig inkluderende, alt fra mosjonister til elite-utøvere, mange bra trenere.

• 6 måneder senere...
Gjest Gjest_Kim_*
Skrevet

Hei! Jeg startet på kickboksing for ikke så lenge siden, har vel hatt 8 treninger. I min klubb er vi alt fra jenter i 12/13års alderen, til kvinner/menn i 40 årene.

Det er faktisk et stort flertall jenter i klubben.

Treningen er litt som man selv gjør det til føler jeg, om man henger med treneren, og faktisk yter når man blir pusha og pusha og pusha, så er det dødsslitsomt. Men dette er noe som gir gode resultater på kroppen. Har allerede merka forbedring i formen etter 8 økter. Dagene etter de første treningene var ganske grusomme, men går fort over når man har kommet litt lengre på vei :P

Treningene våre består av oppvarming, teknikkutførelse (slag/spark/grunnstilling/guard - etc), og en styrkeøkt de siste 15min der man kjører på til man omtrent ikke greier å løfte armene etterpå.

Gleder meg vilt til vi kommer igang med sparring/full kontakt, og konkurranser.

Alt i alt, dette anbefales på det sterkeste, sliten blir man, men det gjør så godt i etterkant :)

• 4 år senere...
Skrevet (endret)

Hei. Jeg begynte på kickboksing for ikke så lenge sia i Oslo, og her hvor jeg trener er det nesten bare jenter... trodde det skulle være flest gutter men ble overassket over at det ikke var slik. Vi er kanskje 4-5 gutter mens resten er jenter, 10-15 stk.

Treningene er morsomme, føler allerede at jeg har blitt mer fleksibel, fått bedre kondisjon og blitt litt mer markert..og sparker høyere enn da jeg begynte. Så jeg ville anbefale alle å starte med det for å holde seg i god form eller hvis man vil gå ned i vekt også. Som nybegynner trenger man ingen utstyr.. er egentlig bare å møte opp. Håper det besvarte noen av spørsmålene dine:)

Endret av HardBoy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...