Gå til innhold

Ang lærere

Fremhevede innlegg

Gjest Evening Princess
Skrevet

Dere er vel klar over at nå jobber lærere(hvertfall på min ungdomsskole) 8-16?? Og i begynnelsen av året, ellers hvis man er ny kan mange jobbe helg/kveld og/eller 9-10 timer...og nærmere jul når karakterer skal settes, og nærmere sommeren med eksamener, tentamener, flere karakterer...

Dere er vel også klar over at feks en kroppsøvingslærer kanskje har alle elevene på trinnet, og må sette karakter på feks 80 elever?? det er ikke gjort på en dag...

og ikke glem alle rapporteringer om atferdsproblemer, møter med andre etater(feks BUP) foreldremøter på kveldene. En lærer fungerer ofte som både vaktmestere, bibliotekarer og sekretærer innimellom(dugnadsarbeid på skolen, merking av bøker, lage lister opp og ned i mente) og psykisk stress...

Jeg har bare lagt meg merke til noen uttalelser her, ikke nødvendigvis bevisst uvitenhet... :lete:

men for de som ikke visste det, eller for dere som synes lærerne har for mye ferie...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var da voldsomt... Hvor kommer denne frustrasjonen fra?

Gjest Gjest_Lærer_*
Skrevet

Lærerne tjener for lite!!!

Vi jobber helt fra klokka 8-16! :kjefte:

Vi fortjener mer lønn! Kom igjen, gi oss et nytt "kompetanseløft" eller kall blekka noe annet, bare vi får mer lønn...

"Kompetanseløftet" har ike ført til endringa for elever eller lærere i spesiell grad - men slike planer gir lærerne mer status...så kan vi få høyere lønn!

Kom igjen politikere, gi oss mer lønn... :kjefte: Vi har fått mange miliona til skoleutbygging i kommunan, og vi har fått mye høyere lønn siste åra...men vi vil ha meir!!!

*Lærer (med 3-årig lærerhøgskole)

:kjefte:

Skrevet

Ja, det er mange som ikke vet hvor mye en lærer egentlig jobber. Og mange av oppgavene man pålegges er praktiske ting som enhver person kunne gjort (jfr vaktmesterlignende oppgaver osv). Dette stjeler tid fra det viktige arbeidet som MÅ gjøres for å sikre elevene en verdifull skolehverdag, og dermed ender mange opp med å gjøre dette utenom arbeidstiden. Heller enn mere penger skulle jeg ønske jeg fikk bruke arbeidstiden bedre. La oss gjøre den jobben vi er utdannet til å gjøre.

Skrevet

Ja, vi lærere med utdannign fra Lærerhøgskolen er kjempeviktige for samfunnet, derfor må vi få høyere lønn!!!!!! :kjefte::kjefte:

Skrevet

Hva med fks politi og sykepleiere som har like lang utdannelse da? De tjener mindre enn lærere såvidt jeg vet. I tillegg har de mye kvelds/helgejobbing og tildels farlige arbeidssituasjoner. Hvorfor skal lærere tjene så mye mer enn de? Er det viktigere å lære ungen pensum enn å ta vare på gamel og syke og håndheve Norges lover?

Skrevet (endret)
Hva med fks politi og sykepleiere som har like lang utdannelse da? De tjener mindre enn lærere såvidt jeg vet. I tillegg har de mye kvelds/helgejobbing og tildels farlige arbeidssituasjoner. Hvorfor skal lærere tjene så mye mer enn de? Er det viktigere å lære ungen pensum enn å ta vare på gamel og syke og håndheve Norges lover?

Må alt sammenlignes? Hvorfor kan ikke alle gruppene få bedre betalt, i stedet for å velge ut en som liksom skal være den viktigste. Det er viktig å ta vare på barna, og det er viktig å ta vare på de syke og gamle. Men det er også viktig å ta vare på alle i mellom, og derfor blir det umulig å sammenligne ulike yrker.

Alle yrkene i Norge er viktige , for uten en av de ville det blitt problemer.

Endret av *Mina*
Skrevet
Må alt sammenlignes? Hvorfor kan ikke alle gruppene få bedre betalt, i stedet for å velge ut en som liksom skal være den viktigste.

Er jo nettopp det jeg mener... ALLE de yrkesgruppene bør få mere, ikke bare lærere. De tjener da virkerlig ikke så lite lenger, gjør de det da.... :klø:

Gjest Gjest_Lærer_*
Skrevet

De som titulerer seg lærer fra Lærerhøgskolen er viktig for barna, og lærerne bør derfor få mye høyere lønn enn ingeniørene.

Gjest Evening Princess
Skrevet

Vi fortjener mer lønn! Kom igjen, gi oss et nytt "kompetanseløft" eller kall blekka noe annet, bare vi får mer lønn...

"Kompetanseløftet" har ike ført til endringa for elever eller lærere i spesiell grad - men slike planer gir lærerne mer status...så kan vi få høyere lønn!

Kom igjen politikere, gi oss mer lønn... :kjefte: Vi har fått mange miliona til skoleutbygging i kommunan, og vi har fått mye høyere lønn siste åra...men vi vil ha meir!!!

sist jeg sjekka var lærerhøgskolen på 4 år (ok, bare et år fra) jeg snakket ikke om lønna, den er helt ok...men ikke mer enn helt ok sett ifht arbeidsbyrden!! er man adjunkt med opprykk har man studert 5 år og en lønn på ca 325.00 (uten annsennitet) selv er jeg adjunkt uten ansennitet med 309.000. lærere har under 300.000... og det er ikke snakk om bonuser, feite middager, utenlandsturer(heldigvis på min) sånn som på ingeniørjobben til mannen min som forholder seg til datamaskinen sin.

det er greit det, men jeg vil bare fortelle dere at jeg er ikke ferdig på jobben klokka 2 når unga går, og kom klokka 08. jeg er ferdig klokka 18!

SÅ ikke ta ferien min :fnise:

Skrevet
Må alt sammenlignes? Hvorfor kan ikke alle gruppene få bedre betalt, i stedet for å velge ut en som liksom skal være den viktigste.

Hvis alle stadig øker i lønn, hva da med de som står uten jobb eller på annen måte faller utenfor lønnsgildet?

Jeg jobber selv i skolen og ser hvor stor forskjell det er på de barna med ressurssterke foreldre og de som ikke kan få alt de peker på. Trist hvis den kløften blir enda større...

Jeg mener likevel ikke at lærerne har for godt betalt eller for mye fri, men kanskje vi alle burde være mer fornøyde med det vi har isteden for hele tiden å hige etter mer...

Skrevet
Hvis alle stadig øker i lønn, hva da med de som står uten jobb eller på annen måte faller utenfor lønnsgildet?

Jeg jobber selv i skolen og ser hvor stor forskjell det er på de barna med ressurssterke foreldre og de som ikke kan få alt de peker på. Trist hvis den kløften blir enda større...

Jeg mener likevel ikke at lærerne har for godt betalt eller for mye fri, men kanskje vi alle burde være mer fornøyde med det vi har isteden for hele tiden å hige etter mer...

Igrunnen veldig enig i dette....

Gjest Ballerina
Skrevet
Igrunnen veldig enig i dette....

Det er jeg også! ...og jeg skal bli lærer selv ;)

Gjest prestekrage
Skrevet (endret)

"Uffameg"- før du krever mere lønn- krever jeg at du lærer deg norsk rettskrivning før du starter norsk undervisning med min datter....

Eks:

Stor bokstav etter punktum.

Skille mellom bokmål og nynorsk

Millioner skrives med dobbelt konsonant

Men du skal ha for et poeng; MANGE (de fleste faktisk) lærere er underbetalt- men de bør (på lik linje som oss i det private næringsliv) gjøre seg fortjent til lønna si!

Endret av prestekrage
Skrevet (endret)

L

Endret av Kosemose
Gjest Lærer med 6 års utdanning som el
Skrevet
Det var da voldsomt... Hvor kommer denne frustrasjonen fra?

Sansynligvis fra at hun er trøtt etter de lange dagene i oppstarten av skoleåret. Oppstarten er knallhard hvert år, selv for gamle travere, og selv når en starter opp med elever en kjenner. Og dagene kan bli lange, mye mye lenger enn til 16. (De fleste jobber da til kl 16 i andre yrker og?)

Men det blir bedre. Når de første ukene er unnagjort, glir dagene over i et roligere tempo. Og husk at det blant annet er i dise ukene en gjør seg fortjent til avspassering.

Det er vel ikke så mange som tviler på at lærere jobber for lønna si, men en får ingen sympati av å syte. Dagene i skolen kan være veldig travle. Det kan de helt sikkert i andre bransjer og. Samtidig er det synd om en ikke ser alle gledene ved yrket.

Et av innleggene skriver om lærer kontra ingeniør. Dersom begge jobber i det offentlige, er ikke lønna så ulik. Det er skillet mellom offentlig og privat som er stor for ingeniørene sin del.

Til alles opplysning så er lærerHØGSKOLEN 4 år. Veldig mange (De fleste på min arbeidsplass -sansynligvis på andre atraktive skoler og) har 5 eller 6 år (eller mer). Da får en lønn for 5år.

"Hilsen meg med 6 års utdanning, og som elsker yrket mitt"

Gjest prestekrage
Skrevet

Siden jeg var skarp mot trådstarter passer jeg på å skrive nå.... For tusen takk til deg og dine likesinnede du rett over meg..

Det er sånne holdninger som du utlyser som gjør meg som mamma trygg på å sende min datter til skolen. Som gjør at jeg vil presentere lærerverket som unike ressurspersonen for min datter!

Ja- selvfølgelig er det min jobb å gi datteren min grunnsteinen her i livet

- men noen lærer barna hvordan (med basis) de skal utforme samfunnet vårt videre (bygge broer, behandle info, informere resten av verden) mens andre av oss utfører disse oppgavene frem til våre barn overtar!

Og som jeg sier over her- de fleste lærere fortjener mye mer enn det de har i dag! De legger jo mye av grunnlaget for at våre barn skal kunne overta det vi andre jobber med i dag.

Tusen takk igjen!

Gjest Lærer med 3-årig skole
Skrevet

Vi lærere fortjener høyere lønn fordi vi jobber helt fra kl. 8 til kl. 16 (og det bare med lunch og friminutt + møter i mellom).

Hvor mange andre er det som jobber så mye? :kjefte:

Vi fortjener minst kr 600 000 i lønn etter å ha gått på Lærerhøskolen. Vi fortjener mer lønn enn ingeniørene :kjefte::kjefte:

Vi må ta undervise andres snørrunger og jobber i et kvinnedominert yrke...gi oss mer lønn og mer ferie!!!!

Skrevet

Nå er det vel ganske vanlig at en lærerutdanning er på fire år. De som blir lærere nå, er adjunkter.

Ikke at jeg skal kritisere de andre yrkesgruppene du har nevnt vil jeg likevel påstå at lærere kan ha ganske ubekvem arbeidstid. Både kvelder og helger i enkelte perioder må taes i bruk hvis man skal klare å være oppdatert. + tenåringer kan i mange tilfeller skape farlige situasjoner slik verden er i dag, desverre...

Skrevet

Jeg er oppvokst med en mor som er lektor, og jeg har sett hvor mye arbeid det faktisk er. Da jeg selv gikk på skolen husker jeg hvordan klassekameratene maste om å få igjen stiler og prøver dagen etter innlevering, mens jeg jo selv så hvordan min mor slet seg gjennom kvelder for å rekke alt. Søndag var fast dag for å rette skoleoppgaver.

Men lærerne tjener ikke så lite nå mer, de har fått et ganske bra løtf i det siste. Og nå er det i byene blitt veldig populært å bli lektor. Men det som er et problemer at lektorer og barneskolelærere er en del av samme forbrund. Lærerne fra lærerskolen har vært veldig flinke til å framheve sin nødvendighet, men hvis man ser på lengden av utdannelsen skulle en lektor tjent enda mer enn en lærerskoleutdannet. Lektorene hadde før i tida 7 års utdanning (nå har de 6 år), det er jo faktisk blant de lengste utdanningene. (feks var sivøk før 4 år, mens lektor altså var 7 år før).

Men så har mange av de som er lektorer hatt en veldig fin studietid siden de studerte akkurat det som interesserte dem.

Lønn er kun en del av det å være i yrkeslivet. Jeg håper jo at de som er lærere og skriker så høyt om hvor viktige de er også får noe tilbake ved det å utføre en viktig jobb (eller er det bare et argument i lønnsforhandlingene at de gjør en viktig jobb?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...