Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor gifter vi oss egentlig?

Er det fordi våre foreldre og besteforeldre gjorde det, og det er en romantisk tradisjon?

Gifter vi oss fordi vi mener vi vil holde sammen livet ut? I følge ekteskapsløftene skal vi jo det. Men statistikken sier noe annet.

Så, tror vi på det selv, at vi skal holde sammen livet ut? Eller gifter vi oss i dag med andre ting mer i fokus?

Jeg tror nok intensjonen om et livslangt forhold er til stede. Men kanskje er ideen om å holde sammen livet ut noe som henger igjen fra våre forfedre, som var mer eller mindre nødt til det?

Kanskje ekteskap vil ha andre formål i framtida? Kanskje ideen om ekteskap som det framstår nå er avlegs?

Bare noen tanker som surrer ettersom det er endel trådre nå om å gifte seg eller ikke. Men hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi man vil være sammen resten av livet, og ønsker å gi hverandre et høytidelig/formelt løfte om det?

Gjest StockDama
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke.....som en kjent komiker sa:

"I never understood the promise of marriage, you promise to love someone for the rest of your life....thats like promising youll be lucky for the rest of your life"

feilsitert, men var noe i den dur, og som de fleste vet, man kan ikke love å være heldig resten av livet...funker ikke slik.

Jeg skjønner meg ikke på giftemål, bortsett fra det rent lovlige..

Har ingen problemer med å vise at jeg elsker min sambo uten giftering eller et papir.

Endret av StockDama
Skrevet

Folk som gifter seg i dag gjør det nok oftere utfra romantiske ideer enn tidligere (da ekteskapet i bunn og grunn hadde praktiske årsaker). Noen gjør det riktignok helt eller delvis på grunn av praktiske ting som økonomi og rettigheter mtp barn, men de fleste jeg kjenner som har giftet seg de siste årene, har gjort det for å markere hvor viktig de synes forholdet er, tror jeg?

Gjest *marie*
Skrevet

Jeg skal i alle fall gifte meg fordi det er den ultimate kjærlighetserklæring...

Det er en flott måte å bevise for din kjære at du elsker vedkommende, og i alle fall har en intensjon om å gjøre det resten av ditt liv :)

:love:

Skrevet

Sikkert mange ulike grunner. Noen gjør det av dypt religiøse grunner, dvs å bo sammen blir å "drive hor", og det vil sikkert ikke gud like. Andre synes et bryllup er den ultimate romantiske begivenheten i ens liv, en flott stor symbolsk handling på deres kjærlighet. Andre igjen tenker at de ikke vil stå med en fot på kaia og en i båten, her tar vi sats og hopper vi uti båten med begge beina, har hørt denne forklaringen en del ganger.

Greit nok at det er høy skilsmissestatistikk, men ved å inngå et ekteskap så viser en ihvertfall overfor sin partner at en har intensjoner om å elske og ære osv resten av livet, og det er jo forsåvidt en flott kjærlighetserklæring. Greit nok gikk det skeis, men hun ønsket! Hun prøvde! Ikke dårlig bare det.

Vil ideen om ekteskap bli avlegs i framtiden? Tror nok Norge og Skandinavia forøvrig skiller seg en del ut i forhold til resten av verden, mulig vi er de mest liberale i verden mht samboerskap. I mange andre vestlige land står ekteskapet høyt, samboerskap er mindre vanlig. Det er ellers interessant at homsene slåss for retten til å gifte seg, ikke bare å være samboere, det sier litt om synet på ekteskapet blant ellers liberale mennesker.

Tror nok mange har ulike grunner for både å gifte seg og for å velge å ikke gifte seg, men jeg tror nok at ekteskapet vil stå sentralt også i framtiden, også i dette landet.

Gjest Corto Maltese
Skrevet

fordi det er ingrod i hode på visse mennesker at man må gifte seg når man er sammen med noe,

i mine øyne burde helle denne instutisjonen bli nedlagt.

man trenger ikke å gifte seg for å vise sin kjærlighet dette er ikke middelaldren men 2007

Gjest Elfrida
Skrevet

Man trenger ikke gifte seg for å vise sin kjærlighet, det er jeg helt enig i. Men hvis man ønsker å sikre seg f.eks. å kunne ha råd til å leve videre i felles bolig hvis den ene faller fra, så er giftermål en grei måte å ordne endel sånne formalia på.

Så for meg er det kanskje reglene rundt arvespørsmål og sånn som gjør det interessant. Det, og en veldig god unnskyldning for å arrangere tidenes fest!

Gjest *marie*
Skrevet
fordi det er ingrod i hode på visse mennesker at man må gifte seg når man er sammen med noe,

i mine øyne burde helle denne instutisjonen bli nedlagt.

man trenger ikke å gifte seg for å vise sin kjærlighet dette er ikke middelaldren men 2007

Selv om du ikke har lyst til å gifte deg,er det vel ingen grunn til at vi andre ikke kan gjøre det?

Skrevet

Ja, en kan ha en intensjon om å elske hverandre for resten av livet.

Og ja, det er nok den ultimate kjærlighetserklæring.

Men da burde en jammen bruke tid på å finne den som er aller mest rett for seg, ikke sant?

Å gifte seg etter 6-7 mnd blir da litt forhastet, ettersom man har tenkt å være sammen med denne personen resten av livet. Hvordan kan en være sikker etter så kort tid?

Og hvordan kan en være sikker på at den andre har samme intensjon? Spesielt hvis vedkommende i utgangspunktet ikke var så ivrig på å gifte seg.

Ser man forresten langt nok fram i tid?

Hvis man mente alvor med sine intensjoner om å dele resten av livet, hvorfor kommer da disse innleggene:

"jeg har verdens snilleste mann, og han er helt topp, og verdens beste far for våre barn, MEN bla bla bla mistet følelsene, og nå har jeg møtt en ny som er helt fantastisk, og får meg til å føle ........"

??

Gjest Corto Maltese
Skrevet
Selv om du ikke har lyst til å gifte deg,er det vel ingen grunn til at vi andre ikke kan gjøre det?

det synes jeg ikke. Jeg synes at ekteskap er noe som burde forbys

Skrevet
Man trenger ikke gifte seg for å vise sin kjærlighet, det er jeg helt enig i. Men hvis man ønsker å sikre seg f.eks. å kunne ha råd til å leve videre i felles bolig hvis den ene faller fra, så er giftermål en grei måte å ordne endel sånne formalia på.

Så for meg er det kanskje reglene rundt arvespørsmål og sånn som gjør det interessant. Det, og en veldig god unnskyldning for å arrangere tidenes fest!

Ja, enig i det du sier her:)

Skrevet

kjæresten min vil at vi skal forlove oss nå, og gifte oss om noen år. dèt vil ikke jeg... mulig vi har et litt forskjellig syn på ekteskap. i hans familie er det nesten ingen skilsmisser, mens i min familie er det nesten ingen ekteskep som holder mer enn noen år.

så jeg har ikke noen tro på slikt... vi vet jo at vi elsker hverandre, og jeg trenger ikke en sånn bekreftelse.

men det hindrer meg ikke fra å se på vakre brudekjoler og dagdrømme litt... :)

Gjest StockDama
Skrevet

Jeg ser mange skriver at giftemål er den største kjærlighetserklæringen. må si meg uenig i den.

Det at man tar vare på hverandre, at man stiller opp for hverandre når man er syke, at man hjelper hverandre, at man fortsatt kan si man elsker den man elsker selv etter en krangel så fillene fyker..det er en kjærlighetserklæring som overgår ekteskap.

Skrevet
Jeg ser mange skriver at giftemål er den største kjærlighetserklæringen. må si meg uenig i den.

Det at man tar vare på hverandre, at man stiller opp for hverandre når man er syke, at man hjelper hverandre, at man fortsatt kan si man elsker den man elsker selv etter en krangel så fillene fyker..det er en kjærlighetserklæring som overgår ekteskap.

Nå kan jo dette skje enten man er gift eller ikke, men jeg er enig med deg. Det er hvordan man oppfører seg mot hverandre i hverdagen som teller, ikke selve giftemålet.

Skrevet

Folk har en tendens til å endre seg etterhvert som tiden går og man får ymse erfaring. Det har jeg gjort selv.

Jeg er ikke i mot ekteskap, ettersom jeg selv er gift for andre gang. Men ettersom jeg er det, funket det altså ikke med evig kjærlighet den første gangen, selv om det var meningen den gangen.

Nå ser jeg ekteskapet mer nyansert, og jeg giftet meg ikke fordi jeg ser ekteskapet som en livslang greie, men som en erklæring på at vi er seriøse med hverandre, og vil satse sammen.

Det var også viktig for meg økonomisk og juridisk sett.

Skrevet

Ekteskapet er en "institusjon" først og fremst for å sikre barns rettigheter. Detter like gjellende idag som i middeladeren, som det så pent ble referert til. Jeg ønsker at mine barn skal vokse opp med en far, og hvis de ikke kan det av ene eller andre grunnen, så vil jeg i det minste være sikker på at de får det økonomisk trygt. Derfor valgte jeg å gifte meg.

Selve bryllupet er selvfølgelig en hyllest til kjærligheten. Den er et signal til omverden at vi har som intensjon å leve sammen og støtte hverandre resten av livet. Den hadde også som formål å introdusere vår familier til hverandre, og si at vi ønsket at de nå tenkte på hverandre som familie også.

Corto Maltese: Hvorfor synes du ekteskapet burde forbys? Finnes det en eneste god grunn til det? At noe er gammeldags er ikke en god grunn for noe som helst. Det er også gammeldags at barn går på skole, at folk jobber for å få penger til mat, at man bruker klær for å dekke seg til. Ingen ville vel finne på å si at noen av disse tingene burde forbys.

Skrevet

Tråden ryddet.

Scorpina

-mod-

Skrevet

Min kloke datter på 11 sa her om dagen: Mamma - hva er vitsen i å gifte seg - det er jo å love noe man ikke vet om man kan holde.

Skrevet

Hiver meg på denne, men masse kjærlighet også altså;);)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...