LilleKylling Skrevet 24. august 2007 #1 Skrevet 24. august 2007 Min sønn på 8 år har ALDRI vært intr i å leke krig. Han er heller ikke veldig volsdom i lek av seg. Han har to store lideskaper, det er fotball og playstation (gjerne sport/bilspill, aldri slossing). Nå har vi fått en ny nabo som er ett år yngre enn min sønn. Han har egen data som han spiller kun krigsspill på. World of warcraft og Napoleon. Han får spille 2 timer hver dag. Ute går det i krigslek hele tiden. De lager baser og bunkerser. Han har også lekegevær av tre. Merker at han er veldig opptatt av slåssing og krig, det er stort sett det han prater om hele tiden. Dette smitter over på min sønn siden han er der veldig mye. Han spiller ikke så mye fotball og ps lenger. Jeg synes dette er synd, det er ikke slike aktiviteter jeg vil at min sønn skal holde på meg. Ihvertfall ikke bestandig. Det er i tillegg 12 års aldersgrense på spillene de spiller, så det har jeg sagt at han ikke får lov til. Denne nabogutten er høfligheten selv, og vil gjerne at de leker sammen. Men ikke krig bestandig... Ser at jeg må komme meg mer ut og aktivisere gutten min med andre ting. Ellers er det ikke så mye jeg kan gjøre tror jeg. Mora til naboen vet at han ikke får spille på dataen, men han gjør det der allikevel. Hva synes dere om slik lek? Er det helt greit og uproblematisk? Kommer det ann på ungens bagasje og miljø hjemme om det får konsekvenser? Trenger innspill om dette... prøver å bli kjent med naboene, så det er ikke så lett å si ifra heller.
Gjest =tentacle= Skrevet 24. august 2007 #2 Skrevet 24. august 2007 Krigsleker rundt i nabolaget synes jeg er helt uproblematisk. Dataspillene ligger på et nivå i innhold og grafikk som jeg ikke ville latt mitt barn i den alderen ha mye med å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2007 #3 Skrevet 24. august 2007 Jeg synes ikke du skal nekte han det, men heller lære han opp til at det er lek og at det ikke må skje på ordentlig og sånt. Da jeg var liten så jeg på Ninja Turtles, foreldrene mine synes det var helt greit, men de lærte meg at det var film og ikke virkelighet og at jeg ikke måtte gjøre det på ordentlig. Noen av de andre ungene fikk ikke lov å se det, men de fikk heller ikke noen grunn på hvorfor. De var stort sett mye voldeligere enn meg som aldri har vert voldelig. Men det gjaldt meg da, vet jo ikke hvordan det blir med dere. Når det gjelder film med 12 årgrense så betyr det at barn kan se det ned til 8 årsalderen med foreldre. Men om det gjelder for spill vet jeg ikke.
Kayli Skrevet 24. august 2007 #4 Skrevet 24. august 2007 Jeg var selv med å leke krig da jeg var liten, og det har ikke gjort noen skade. Men; jeg ser poenget ditt, og hadde nok prøvd å pense han over på noe annet hvis det blir mye, eller bare, krigslek.
Gjest imli Skrevet 24. august 2007 #5 Skrevet 24. august 2007 Det er i alle fall viktig å lære barna forskjell på lek/spill/fim og virkelighet. Jeg for min del ville i alle fall ikke latt barn spille voldelige spill/se voldelige filmer.
Gjest Christoffer Skrevet 24. august 2007 #6 Skrevet 24. august 2007 Må innrømme at jeg synes det er helt uproblematisk. Jeg tror de "voldsomme" barna blir sånn av helt andre grunner. Kanskje er det gener, eller muligens måten foreldrene forholder seg til dem på. Så vidt jeg vet finnes det heller ingen empiri på at krigslek fører til virkelig vold. Det gjelder forresten for dataspill og film også. Da er det noe som er galt fra før av, og det kan man ikke laste leken for. Du sier jo også selv at din sønns kamerat er "høfligheten selv"
Kykkelikokos Skrevet 26. august 2007 #7 Skrevet 26. august 2007 Jeg trodde alle barn lekte krig på et eller annet tidspunkt, jeg. Nabobarna og de jeg omgikk da jeg var liten lekte i hvert fall krig, uten at det er noe vi har tatt skade av i senere tid. Synes ikke World of Warcraft er et spesielt voldelig spill i seg selv, da det handler om mye mer enn å slåss, men det er ikke noe for en 8åring. Aldersgrensen er nok satt også med tanke på andre medspillere.
Gjest Pax Skrevet 26. august 2007 #8 Skrevet 26. august 2007 Selv om jeg er pasifist, ser jeg på barn og krigsleker som noe helt naturlig. Tror det er noe barn flest kommer til å leke før eller siden. Jeg gjorde det, søsknene mine gjorde det, venners barn gjør det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå