Gjest bada Skrevet 24. august 2007 #1 Skrevet 24. august 2007 Jeg driver og strammer inn litt på kostholdet mitt, da jeg ønsker å gå ned et par kilo. Jeg er på ingen måte overvektig (BMI på 22.8), men veier altså litt mer enn det jeg trives med. Det jeg har gjort foreløpig er følgende: - Kutte ned på poteter, hvit ris og pasta (har ikke sluttet å spise det - spiser bare mye mindre porsjoner enn før) - Kutte ned på mettet fett (samme som over) - Spise ulike typer grovt og fiberrikt knekkebrød i stedet for brød - Slutte å spise når jeg er nesten mett i stedet for stappmett, slik jeg noen ganger gjorde før Jeg har ikke noe nevneverdig sukkerinntak å trappe ned, da jeg ikke er særlig glad i brus, søt mat, sjokolade eller slikkerier. Det eneste jeg får i meg av hvitt sukker kommer fra en liten porsjon dessert en gang imellom. Jeg får dessuten i meg fruktsukker fra ett glass juice (ferskpresset eller ren fruktjuice) pr. dag, samt fra en del frukt, som vanligvis spises som dessert etter lunsj og/eller middag. Jeg spiser ganske mye grønnsaker- jeg har ofte salat til lunsj, og størstedelen av middagen består vanligvis av grønnsaker. Det jeg lurer på er om det er en fordel for vektreguleringen å få i seg mye proteiner? Hvorfor i såfall? Jeg kan legge til at mesteparten av proteinene jeg spiser kommer fra rent kjøtt, fisk/skalldyr, bønner/linser og egg. Jeg skjønner poenget med at proteiner er mer mettende enn karbohydrater, og at et høyt proteininntak derfor vanligvis vil føre til at man får i seg færre kalorier i og med at man ikke trenger å spise like store mengder mat. For meg er det imidlertid ikke noe problem å spise "lite nok". Jeg har lite magemål og blir fort mett. Er det da noe poeng for meg å spise mye proteiner hvis jeg vil gå litt ned i vekt og forbli der?
Gjest Deception Skrevet 24. august 2007 #2 Skrevet 24. august 2007 Min erfaring er at proteiner gjør at mettheten varer ekstremt lenge, mye lenger enn mettheten man får ved inntak av karbohydrater. Så for min del er det helt klart vits i å høyne proteininntaket, for det hindrer småspisingen jeg ellers er så fæl til. Dessuten blir jeg oppblåst og får fort vann i kroppen hvis jeg overdriver karbohydratinntaket. Hva det har å si for vektnedgang, vet jeg ikke 100% sikkert, men det jeg har beskrevet, spiller nok en rolle også der.
Gjest bada Skrevet 24. august 2007 #3 Skrevet 24. august 2007 Min erfaring er at proteiner gjør at mettheten varer ekstremt lenge, mye lenger enn mettheten man får ved inntak av karbohydrater. Så for min del er det helt klart vits i å høyne proteininntaket, for det hindrer småspisingen jeg ellers er så fæl til. Dessuten blir jeg oppblåst og får fort vann i kroppen hvis jeg overdriver karbohydratinntaket. Hva det har å si for vektnedgang, vet jeg ikke 100% sikkert, men det jeg har beskrevet, spiller nok en rolle også der. Hvis jeg skal høyne proteininntaket vil jeg måtte spise mindre grønnsaker, og grønnsaker er jo noe man også trenger. Jeg vil nemlig ikke kutte ut knekkebrød/poteter/pasta/ris helt. Dessuten er jeg vanligvis ikke så veldig sulten - verken til måltidene eller mellom måltidene, selv om jeg bare spiser fire ganger pr. dag. Metthetsfølelsen man får av proteiner er derfor ikke så viktig for min del. Jeg får satse på at innstrammingene mine kombinert med økt fysisk aktivitet vil virke.
Gjest Deception Skrevet 24. august 2007 #4 Skrevet 24. august 2007 Hvis du kutter for drastisk på karbohydratene, får du hodepine og blir grinete. I hvertfall gjelder dette meg... Men jeg spiser litt frukt, og får karbohydratene mine derfra. Har du gått opp noe i vekt i det siste? Hva har du i så fall gjort annerledes enn tidligere? Det kan være lurt med litt selvransakelse innimellom, faktisk. Jeg tipper at du også vil nå målet ditt på den måten du skisserer, uten å kutte alt som er godt.
*Enigma* Skrevet 24. august 2007 #5 Skrevet 24. august 2007 (endret) Hvis jeg skal høyne proteininntaket vil jeg måtte spise mindre grønnsaker, og grønnsaker er jo noe man også trenger. Jeg vil nemlig ikke kutte ut knekkebrød/poteter/pasta/ris helt. Dessuten er jeg vanligvis ikke så veldig sulten - verken til måltidene eller mellom måltidene, selv om jeg bare spiser fire ganger pr. dag. Metthetsfølelsen man får av proteiner er derfor ikke så viktig for min del. Jeg får satse på at innstrammingene mine kombinert med økt fysisk aktivitet vil virke. For å slippe å kutte ned på grønnsakene kan du jo kjøpe proteinpulver dersom du vil øke proteininntaket ditt. Ellers kan du jo legge inn mer av grønnsaker som har forholdsvis høyt proteininnhold til grønnsaker å være. F.eks brokkoli, bønnespirer, bønner (brune, hvite, mungbønner og soyabønner) og kikerter. Fisk og rent kjøtt har masse proteiner, det samme har egg. Noe annet som også inneholder mye proteiner er quinoa som du kan lage grøt av (quinoaflak), eller hele quinokorn som du kan bruke i stedet for couscous. Havre er også forholdsvis rikt på protein. Grunner til å spise proteiner finner du hvis du søker litt på forumet her, ettersom det har vært ganske mange tråder om akkurat dette i det siste. Men jeg kan jo ramse opp noen av de viktigste for deg her. Dersom du spiser proteiner, varer som andre her har nevnt, metthetsfølelsen lenger, og du får i deg færre kalorier. Dersom du kutter ned på karbohydratene stabiliserer du blodsukkeret, noe som gir et mer stabilt energinivå (du slipper at blodsukkeret dropper plutselig, så du slipper å plutselig føle deg veldig trøtt og sliten), og ofte så gir et stabilt blodsukker også mindre søtsug (noe som forsåvidt ikke er like aktuelt for deg). Dersom man er på diett er et høyt proteininntak essensielt for å beholde muskelmasse. Kroppen forbrenner først karbohydrater under trening, ved å kutte ned på karbohydrater og øke mengden proteiner vil du raskere forbrenne fettet og du vil om ikke gå ned i vekt, gå ned i fettprosent noe som er viktigere enn tallene på vekta. Kan også anbefale å bytte ut raske karbohydrater fra hvit ris/pasta etc. med brun ris, fullkornspasta osv. Tilføyelse: Linfrø er også rikt på protein og i tillegg inneholder det omega 3,6 og 9. Bruk det f.eks i frokostblanding hvis du spiser dette. Solsikkefrø og pinjekjerner er også bra proteinkilder og kan brukes i salater, uten at du trenger å kutte ut mye grønnsaker. Endret 24. august 2007 av *Enigma*
Gjest bada Skrevet 25. august 2007 #6 Skrevet 25. august 2007 (endret) Har du gått opp noe i vekt i det siste? Hva har du i så fall gjort annerledes enn tidligere? Det kan være lurt med litt selvransakelse innimellom, faktisk. Jeg tipper at du også vil nå målet ditt på den måten du skisserer, uten å kutte alt som er godt. Jeg har gått opp 4-5 kilo. Årsaken tror jeg er helt banal. Vi fikk nytt kjøkken i vinter, og dermed har vi laget mer forseggjorte middager med flere bestanddeler enn vi har pleid tidligere. Dessuten har vi ofte laget varm lunsj i helgene. Dette har bidratt til at jeg rett og slett har spist mer enn jeg har gjort før. Kostholdet og matvanene som sådan har ikke endret seg. Og så kan det jo være at jeg har begynt å få alderstillegg. Uansett: Det som er enda viktigere for meg enn å gå ned de kiloene jeg føler jeg har til overs, er å ikke gå opp ytterligere i vekt. Det er bedre å ta tak i det nå enn å eventuelt bli overvektig om noen år. For å slippe å kutte ned på grønnsakene kan du jo kjøpe proteinpulver dersom du vil øke proteininntaket ditt. Ellers kan du jo legge inn mer av grønnsaker som har forholdsvis høyt proteininnhold til grønnsaker å være. F.eks brokkoli, bønnespirer, bønner (brune, hvite, mungbønner og soyabønner) og kikerter. Fisk og rent kjøtt har masse proteiner, det samme har egg. Tilføyelse: Linfrø er også rikt på protein og i tillegg inneholder det omega 3,6 og 9. Bruk det f.eks i frokostblanding hvis du spiser dette. Solsikkefrø og pinjekjerner er også bra proteinkilder og kan brukes i salater, uten at du trenger å kutte ut mye grønnsaker. Jeg tror kanskje jeg får i meg mer proteiner enn jeg var klar over. Jeg spiser nemlig ganske mye av de matvarene du nevner. Proteinpulver er uaktuelt for meg, da jeg forsøker å få til en varig endring. Og jeg ser ikke for meg at proteinpulver skal være en del av det daglige kostholdet mitt - særlig ettersom jeg er veldig glad i å lage mat. Da er det bedre å få i seg det man trenger gjennom vanlige måltider. Kan også anbefale å bytte ut raske karbohydrater fra hvit ris/pasta etc. med brun ris, fullkornspasta osv. Jeg jobber med meg selv når det gjelder akkurat dette. Endret 25. august 2007 av bada
Supraspinatus Skrevet 25. august 2007 #7 Skrevet 25. august 2007 Det jeg lurer på er om det er en fordel for vektreguleringen å få i seg mye proteiner? Hvorfor i såfall? Jeg kan legge til at mesteparten av proteinene jeg spiser kommer fra rent kjøtt, fisk/skalldyr, bønner/linser og egg. Jeg skjønner poenget med at proteiner er mer mettende enn karbohydrater, og at et høyt proteininntak derfor vanligvis vil føre til at man får i seg færre kalorier i og med at man ikke trenger å spise like store mengder mat. For meg er det imidlertid ikke noe problem å spise "lite nok". Jeg har lite magemål og blir fort mett. Er det da noe poeng for meg å spise mye proteiner hvis jeg vil gå litt ned i vekt og forbli der? Karbohydrater og proteiner inneholder begge 4kcal/g (16,8kJ/g). Da snakker vi rent. Grønnsaker inneholder generelt lite energi per vekt. 70%++ er vann. Lite kcal/g er IKKE lik sunt. Det er svært mange som mener mye om hvor mye proteiner du skal få i deg per dag. Normalt sier man at rundt 20% bør kommer fra proteiner og 40-50% fra karbohydrater og 30-40% fra fett. Du har ikke nevnt fett i innlegget ditt. Fett er viktig for at hjernen i det hele tatt skal virke. Linfrø(evt olje), tran, avocado, nøtter er gode fettkilder. Det er også bevist at umettet fett mobiliserer fettforbrenning (sjekk et søk på google, så finner du mye). Vekttrening er også gunstig for forbrenningen, sammen med kardiotrening (lang tid lav intensitet).
Gjest Sativa Skrevet 25. august 2007 #8 Skrevet 25. august 2007 Du har ikke nevnt fett i innlegget ditt. Fett er viktig for at hjernen i det hele tatt skal virke. Linfrø(evt olje), tran, avocado, nøtter er gode fettkilder. Det er også bevist at umettet fett mobiliserer fettforbrenning (sjekk et søk på google, så finner du mye). Dette er sååå riktig. Jeg har endelig funnet en effektiv måte å gå ned i vekt på, og det ved å øke fettandelen i kosten. Og fjerne karbohydrater så og si fullstendig. (men jeg har en del mer enn deg å gå ned, så det er ikke sikkert at dette passer for alle.) Jeg vil for øvrig informere om at hvis du får i deg for mye protein, så vil kroppen omdanne overskuddsprotein til sukker. Et inntak av ett gram protein pr kg kroppsvekt daglig er passe, evt maks 80 gram pr dag.
Tusseline Skrevet 25. august 2007 #9 Skrevet 25. august 2007 Dessuten er det viktig å spise proteiner for å bevare muskelmassen, og i hvertfall hvis du ikke trener styke. Man sier at vekttapet er 50/50 fett og muskler uten styrketrening.
Gjest bada Skrevet 26. august 2007 #10 Skrevet 26. august 2007 Takk Deception, *Enigma*, Supraspinatus, Sativa og Tusseline. Nå er jeg mye klokere, og jeg føler meg ganske trygg på at valgene jeg har tatt vil føre frem. Jeg tror nok jeg får i meg nok fett (muligens litt for mye, til og med ). Jeg bruker ofte olivenolje i salatdressinger, og jeg steker som regel i kaldpresset rapsolje. Det hender også at jeg bruker solsikkeolje og "vanlig" rapsolje i maten. Dessuten spiser jeg makrell i tomat, og av og til fet fisk som laks og piggvar. Jeg er også veldig glad i ost, men jeg har kuttet ned på inntaket nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå