Gjest Gjest_mona_* Skrevet 24. august 2007 #1 Skrevet 24. august 2007 Tenkte jeg skulle spørre dere erfarne mammar hva som er best under nå som det begynner å bli kaldere i været, Ull eller flis ? Er det noen som vet hvor jeg får tak i 2 delt flisdress i str. 80. Vet de har på H&M, men kun fra str. 86 og oppover.
Gjest Dallandra Darcy Skrevet 24. august 2007 #2 Skrevet 24. august 2007 Skjønte ingenting før jeg gikk inn på linken og skjønte at det var fleece du snakket om. Her i huset brukes ull så mye som mulig, på vinteren så er det ullundertøy innerst og ullgenser/bukse utenpå, og utedress ytterst. Vi har også fleeceklær men disse brukes mest i overgangsperioder. Nå, for eksempel, er fleecejakker flittig brukt, disse er greiere å hive i vaskemaskina hvis de har vært utsatt for en sølepytt eller en sandhaug. 2delte fleeceklær... sjekk alle kjedebutikker.
monja Skrevet 24. august 2007 #3 Skrevet 24. august 2007 Her er det kun fleece på høst og vårdager, men når vinteren kommer lurende er det ull. Ullundertøy, strikkaklær over og dress utenpå det igjen. Så jeg foretrekker ull.
Gjest s.n Skrevet 24. august 2007 #4 Skrevet 24. august 2007 Bruker vanligvis ull under og eventuelt fleece over. Nå sverger jeg mer til nye produkter av soya og bambus (iblandet bomull). Begge fibrene har varmeregulerende effekt, som ull, men er i tillegg veldig skånsomme på huden. Ull-fiberen har en tendens til å 'rive opp' huden litt, spesielt dersom man har sart hud, men disse nye stoffene er silkemyke. Jeg har brukt pysjamasen som stilongs/undertrøye. Det er ikke så mange plasser det selges, men på Lille Tordivel får en tak i.
Ek_Erilar Skrevet 24. august 2007 #7 Skrevet 24. august 2007 Ull puster mye bedre enn fleece, og er varmt også når det er gjennomvått. Kvalitetsull er også mykt og godt å ha mot huden. (Jeg er ikke noen mamma, men har tilbrakt littegrann tid i fjellet med akkurat samme problemstilling -- ull eller syntet. )
Gjest Neria Skrevet 24. august 2007 #8 Skrevet 24. august 2007 Ull transporterer varme og vann mye bedre enn kunststoffer. Men hvis du får tak i ull-fleece, altså ull som er vevd som fleecestoff er dette skikkelig godt og varmt. Vet dessverre ikke om noe sted de selger dette.
Ghost Skrevet 24. august 2007 #10 Skrevet 24. august 2007 Her er det kun fleece på høst og vårdager, men når vinteren kommer lurende er det ull. Ullundertøy, strikkaklær over og dress utenpå det igjen. Så jeg foretrekker ull. Samme her. Fleece er veldig fint til vår og høst, men når det er vinter er det best med ull, på jenta ihvertfall. Men lillegutt er plaget med eksem og har veldig sart hud, så dem anbefaler at jeg ikke har ull rett på kroppen hans. Så hos han bruker jeg vel kun fleece.
Gjest s.n Skrevet 24. august 2007 #11 Skrevet 24. august 2007 Men lillegutt er plaget med eksem og har veldig sart hud, så dem anbefaler at jeg ikke har ull rett på kroppen hans. Så hos han bruker jeg vel kun fleece. Anbefaler deg å prøve undertøy av soya. Har selv barn med eksem, og det er mykt og godt mot huden, men med samme egenskapene som ull. Se forøvrig link lenger oppe i tråden.
Fibonacci Skrevet 24. august 2007 #12 Skrevet 24. august 2007 Synes ull er best, eller evt. ullfleece som noen skriver over her.
Gjest Ballerina Skrevet 24. august 2007 #13 Skrevet 24. august 2007 Ull! Eventuelt med fleece oppå Det er deilig varmt
Serene Skrevet 26. august 2007 #14 Skrevet 26. august 2007 Da mine gikk i barnehage lenger nord (arktis), fikk vi ved oppstart skriv fra dem der de anbefalte ull framfor fleece, det hadde noe med egenskapene til ullen. Mulig dette gjelder ekstremt kalde strøk, her vi bor nå kjører jeg mye fleece-jakker, men ellers er jeg generelt glad i ull. Den isolerer og ventilerer samtidig, blir det for kaldt holder ulla varmen, blir det for varmt, sørger ulla for at kroppen "får luft".
la Flaca Skrevet 26. august 2007 #15 Skrevet 26. august 2007 fleece er et syntetisk stoff. Det blir som å putte på ungene regnklær under ytterklærne. Det puster ikke og blir klamt og svett. Ull er som vi vet et naturfiber som puster. Valget er ganske enkelt.
Gjest Thelma :-) Skrevet 26. august 2007 #16 Skrevet 26. august 2007 (endret) Unnskyld meg - men det er endel misforståelser ute og går her. Fleece er ikke et materiale - det er betegnelse på et tekstil som er glatt på den ene siden og flosset på den andre. Fleece inneholder mye luft og mye volum - det er derfor det holder så godt på varmen. Som andre her har sagt så finnes det fleece som er iblandet forskjellige materialer, f.eks. bomull, polyester, ull, osv .. .. man bør være klar over at enkelte fleece-typer er svært brannfarlige .. Dette gjelder spesielt de som er iblandet mer enn 20 % lett brennbare fibre. SIFO advarer spesielt mot bomull, akryl og viskose i fleece når det gjelder barneklær. Fleece basert på ull og polyester anses som trygt, da de ikke brenner lett. Endret 26. august 2007 av Thelma :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå