Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

J

Endret av Kosemose
Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet (endret)

Interiørarkitekter regner 60 cm pr. kuvert.

Når det gjelder pris/materiale/form/stil er det vanskelig å komme med noen spesifikke råd siden jeg ikke vet hva du liker. Derfor kan jeg bare skrive litt om hva jeg foretrekker selv.

For åtte-ni år siden da vi kjøpte nye møbler, med noe begrenset økonomi, valgte vi et rektangulært, helt rett og enkelt spisebord i heltre eik. Det er vi fremdeles veldig fornøyd med, selvom jeg kanskje ville valgt annerledes i dag. Bordet passer stilen vår forøvrig, og jeg liker den gylne eikefargen. Stuen er malt grå og stolene er Arne Jacobsens syveren i sort beis. Fin kombinasjon av "mykt" tre og stramme stoler.

Hvis jeg absolutt skulle valgt på øverste hylle idag, helt uavhengig av stil for øvrig, må jeg innrømme at jeg er svak for designklassikeren Superellipsen fra Piet Hein. Dette finnes i valnøtt og hvitt, så vidt jeg vet, og i flere størrelser. Selve formen er unik, og en perfekt balanse mellom lengde og bredde. Det finnes også rundkjøringer i akkurat denne formen!

Disse stolene designet av Hans Bratterud passer veldig godt til superellipsen, syns jeg. Disse stolene er muligens også det nærmeste vi kommer en verdensberømt norsk designklassiker. De ble designet i 1957, som en eksamensoppgave til Bratterud, og gjenopptatt i produksjon for ikke så veldig mange år siden.

Endret av Elastica
Skrevet

Denne må jeg følge med på, for vi skal også ha oss en spisestue om ikke så lenge.

Har sett en kvadratisk med 8 stoler som jeg synes er stilig, men den koster 9000 så det er lit over budsjett, men vi får se hva det blir til..

Gjest -eline-
Skrevet (endret)

Skal man sitte godt så regner man 60 cm pr kuvert, noe som er fullt mulig å krympe ned til 50 dersom man er gode venner ;)

Vi har arvet et teakbord med to illeggsplater, utslått er det 180 cm, burde være fin plass til tre stoler på hver side... men siden bena ikke kan trekkes ut så er det knapt plass til to stoler på hver side og vi må ha de to siste på endene. Så vi er på utkikk etter et nytt bord. Jeg ønsker meg et bord som kan trekkes ut til ca 3 meter med et understell som står midt under bordet (ikke fire ben) slik at man ikke er avhengig av å sitte mellom bordbena eller utenfor (hvis du skjønner hva jeg mener). Gir et mye mer fleksibelt bord. Ønsker gjerne at det skal være rundt en meter bredt for å kunne utnytte endene til bordsetting hvis man trenger det (altså god plass til 10-12 personer fullt oppslått).

Så langt har vi prioritert gode stoler, vi ønsket stoler som var gode å sitte i, så bra ut og som var tidløse nok til at vi kan ha de i mange år. Vi har seks Skandia jr med høy rygg. Gav en halv formue for de, men de er skikkelig fantastiske å sitte i. Foreløpig så nyproduseres de desverre ikke i høyrygget versjon, men den lave kan man kjøpe feks hos Euklides.

Ellers så har Foraform begynt å nyprodusere stolenCity som er en ordentlig flott skallstol som er veldig god å sitte i.

Edit: ...nå ble deler av mitt innlegg gjentakelse av Elasticas, men en godt design kan vel ikke nevnes for ofte ;)

Endret av -eline-
Gjest Elastica
Skrevet

Kjøpte du dine brukt, da eline? Heldig som fikk tak i dem, vil jeg tro!

Gjest -eline-
Skrevet (endret)
Kjøpte du dine brukt, da eline? Heldig som fikk tak i dem, vil jeg tro!

Kjøpte de brukt i England mens jeg bodde der ja, holdt øye med både Ebay og bruktbutikker for å få tak i de til en forholdsvis grei pris. Både jeg og samboeren min hadde veldig lyst på de nemlig, og siden de i hovedsak ble eksportert så finnes det endel sett i England og Nederland. Det er ikke så mange settene i Norge, vet om fire-fem stykker som har fire stoler + etpar løsstoler her og der (Utopia Retro Modern har solgt noen, samme har Euklides). Det kan selvsagt hende det står og støver ned noen sett, men stolene var forholdsvis dyre da de ble solgt og Norge var et fattig land, så det var ikke så mange som hadde råd til de. Så sånn sett så er vi heldige :)

Fire av de kjøpte vi gjennom Ebay, var heldig der siden de fleste settene gikk for langt mer enn det vi hadde råd til (type £1800) men vi fant et sett som det var "local pickup only" i Birmingham og fikk de langt billigere (uten at man skal påstå at de var billige), også fikk vi sett Birmingham i samme slengen ;). Hadde lyst på seks stoler så vi endte med å kjøpe to til gjennom en designbutikk i London, som selvsagt var endel dyrere enn de fra Ebay.

Brukte mye penger på de, men det er stoler vi har i mangemange år og jeg er kjempeglad for at vi kjøpte de mens vi hadde sjangsen :) Og skulle vi mot all formodning bli lei de så kan de selges til en høyere pris enn det vi gav for de, det er fordelen med å kjøpe designmøbler.

Endret av -eline-
Skrevet (endret)

.......

Endret av Asti
Skrevet (endret)
-eline- skrev:

Endret av Asti
Gjest -eline-
Skrevet
De stolene er bare så lekre, eline.

Takk, er veldig fornøyd med at vi kjøpte de! Må bare få skaffet oss et skikkelig spisebord så blir alt bra :)

Gjest Elastica
Skrevet
Kjøpte de brukt i England mens jeg bodde der ja, holdt øye med både Ebay og bruktbutikker for å få tak i de til en forholdsvis grei pris.

En liten digresjon: En jeg kjenner fant de lave scandia-stolene på loppemarked rett før de ble satt i produksjon igjen i Norge, til noen hundrelapper pr. stol. Noen mennesker har bare enormt flaks!

En industridesigner jeg kjenner mener de er langt mer populære i utlandet enn i Norge - fremdeles - og særlig i Japan. Da jeg bildegooglet stolen dukket det opp mange asiatiske sider!

De er virkelig griselekre. :)

Skrevet (endret)

[

Endret av Kosemose
Skrevet (endret)

[

Endret av Kosemose
Gjest -eline-
Skrevet (endret)
En liten digresjon: En jeg kjenner fant de lave scandia-stolene på loppemarked rett før de ble satt i produksjon igjen i Norge, til noen hundrelapper pr. stol. Noen mennesker har bare enormt flaks!

Det var fullt mulig fram til for noen år siden. Nå er de for kjent til at folk leverer de inn/de som holder loppisene har såpass peil, men det er ikke mer enn etpar år siden at en samboeren min kjenner fant et sett med fire høyryggede et sted på vestlandet, så det er mulig ;)

En industridesigner jeg kjenner mener de er langt mer populære i utlandet enn i Norge - fremdeles - og særlig i Japan. Da jeg bildegooglet stolen dukket det opp mange asiatiske sider!

Spesielt de høyryggede spisebordsstolene (+loungen) ble i hovedsak solgt utenlands. Det var ikke så stort marked for den typen møbler i Norge, så det er enklere å få tak i de stolene i feks USA, England og Nederland (har ligget mange sett på ebay/nettbutikker i de landene).

Ang Asia så mener Hans Brattrud at de ble produsert i Asia (Thailand) etter Hove møbler hadde avsluttet kontrakten hans. Retten mente at kravet var foreldet, men gav samtidig Brattrud medhold i flere punkt i saken... Stygg sak egentlig.

Når det kommer til Japan så er de kjempeinteressert i Skandinavisk design, jeg var innom flere designbutikker som solgte trip-trap, balansstoler, 7-ern og Skandia da jeg var i Japan :) Japansk og skandinavisk design har flere fellestrekk, både i formspråk og materialbruk :)

De er virkelig griselekre. :)

Heeelt enig :-D

Endret av -eline-
Skrevet (endret)
Vanedis skrev:

Endret av Asti
Gjest Elastica
Skrevet
Elastica: Spisebordet dere har: Hvor mange kan du dekke til?

Vi kjøpte dette bordet før det hadde ileggsplate, og det er 180 cm. Jeg dekker enkelt et bord til åtte. Nå tror jeg den samme modellen kommer med ileggsplate, og da blir det enklere. Dessuten finnes det i 240 cm også.

Dersom vi har behov for å dekke til fler, pleier jeg sette en plate på, med egne bordben. Da har jeg hvit linduk for å dekke over at det er to bord. Skulle gjerne hatt ileggsplate. Men jeg synes bordet er så flott fordi det er så massivt, uten noen hull eller andre tegn på at det er ileggsplate til. Men jeg er nok litt av en freak som henger meg opp i sånne detaljer.

Jeg tror ikke superellipsens stålkant vil skade syveren-stolene. For øvrig liker jeg også veldig godt de kontrastene du beskriver.

-eline: Morsomt å høre om scandia-stolene! Du kan tydeligvis masse om det!

Skrevet (endret)
Her er forresten ett av bordene vi vurderer (kun i eik). Tror man kan bestille lengde og bredde etter ønske: http://www.mobelgalleriet.no/detaljer.php?...1116&room=2

Ser ut som det kommer fra Naver, stemmer det?

Vi har GM 160 fra Naver i lønn - synes det er et flott bord. :)

PS: Fordelen her er også at bordbeina står helt i hjørnene, dermed utnyttes plassen rundt bordet maksimalt, og ingen må sitte med bordbein mellom beina. ;-)

Endret av piaf
Gjest Thelma :-)
Skrevet

Vil minne om at man kan få spesiallaget bord i akkurat den størrelsen du ønsker og i akkurat den tresorten som passer inn .. Da får man et unikt møbel av meget god kvalitet - de fleste møbelsnekkere er utrolig flinke og kan få til det mest utrolige ...

Skrevet (endret)
Har sett en kvadratisk med 8 stoler som jeg synes er stilig, men den koster 9000 så det er lit over budsjett, men vi får se hva det blir til..

Kvadratiske bord er fine, men ikke så veldig praktiske. Her sitter en konstant og knoter med bena til naboen over hjørnet... greit om det er kjæresten, ikke like greit om det er en du ikke kjenner like godt!

Endret av s.n

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...