Gå til innhold

Hvor stor er sannsynligheten for "klaff"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor stor sannsynligheten er for å unnfange dersom man har sex når en har EL?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Årsaker

Befruktningen er en komplisert prosess som krever mange fysiologiske betingelser for å resultere i svangerskap. Kjønnsorganer må være normale både for kvinne og mann. Kjønnskjertlene (testiklene og eggstokkene), må produsere tilstrekkelig mengde kjønnshormoner. Det må lages sædceller og egg må være tilgjengelig. Det må også være et riktig samspill mellom kjønnskjertlene, og hypofyse og hypothalamus (befinner seg i hjernen), slik at riktig mengde hormon produseres til riktig tid.

Selv ved optimale betingelser regner man med at det er kun 20 prosent sjanse for graviditet ved hver eggløsning.

Ofte finner man ikke årsaken til infertiliteten og det kalles ”uforklarlig barnløshet”.

Der årsak kan påvises fordeles det grovt sett slik:

1/3 hos kvinnen

1/3 mannen

1/3 hos begge to

Skrevet

Prosentvis sjanse for å blir gravid innenfor en syklus:

20 år 34 prosent sjanse

25 år 24 prosent sjanse

30 år 17 prosent sjanse

35 år 12 prosent sjanse

40 år 6 prosent sjanse

Skrevet

Ojda... Det var et stort dropp fra 20 til 25 år med hele 10 prosent! Hmm... :forvirra:

Skrevet

Åh, dette var nedslående :overrasket: 18% sjanse her da.

Men vi gir oss ikke for det? :hoppe:

Skrevet
Ojda... Det var et stort dropp fra 20 til 25 år med hele 10 prosent! Hmm... :forvirra:

Ja, begynte å bli litt bekymret da jeg så det. Tenker liksom å vente noen år før jeg prøver...hmm

Skrevet

Så var det slik at på et år har 90% av alle prøvere klart å bli gravide :klemmer:

Skrevet

Ojda :gråte:

12% sjans!

Men dette er statestikk, og gjelder bare alle andre, ikke meg ;)

Skrevet
Så var det slik at på et år har 90% av alle prøvere klart å bli gravide :klemmer:

Det hjalp! :juhu: *puste lettet ut* Satser på at vi er en av de 90% da... ;)

Skrevet

Ja, det reagerte jeg også på! Trodde ikke det var så stor forskjell på en 20 og 25 åring jeg, men mer en 20 åring og en 30 åring.

Uffs.

Skrevet

34 % sjanse. Det var bra å høre når vi bare er prøvere i 3 mnd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...