Akila Skrevet 23. august 2007 #1 Skrevet 23. august 2007 Må jo se om det blir en diskusjon. Som nevnt tidligere, så syns jeg hodeskaller(dødningshoder) er helt ok. Nevøen min syns det er tøft, jeg syns det er tøft;) Men så leste jeg noen nevne kamuflasje som et "dårligere" antrekk. Og jeg begynte å reflektere.. Kamuflasje forbinder jeg med krig. mine barn mine hadde ikke fått slike klær. Vere syns jeg om lekepistoler, "krigsleker" etc som leketøy.. Men der er det kanskje jeg som er prippen?
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2007 #2 Skrevet 23. august 2007 Jeg synes ikke du er prippen - kan godta mye- MEN kamuflasjeklær- aldri, er faktisk sterkt i mot det.
Hu i Svingen Skrevet 23. august 2007 #3 Skrevet 23. august 2007 Begge deler er helt ok. Rosa og lyseblått er mye verre....
LilleKylling Skrevet 23. august 2007 #4 Skrevet 23. august 2007 Enig med deg i at kamuflasje er værre enn hodeskaller. Min "stakkars" gutt eide ikke en lekepistol før han var 8, da var det en "snill" tante som kjøpte det til han. Ser ikke noe poeng i å leke krig. Vet at unger har gjort det i alle tider, men da fikk de ikke så mange inntrykk fra tv/data/spill osv. som det de gjør nå. Men dette var visst litt utenfor tema....
TheHairyToothfairy Skrevet 23. august 2007 #5 Skrevet 23. august 2007 Camo er et arbeidsantrekk forbeholdt millitære. Det er noe jeg har sterke meningen om, jeg har sett nok av barn i uniform på de "rette" plassene av verden. Jeg har store vansker med å innfinne meg i at noen som ikke er i felt eller i tjeneste skal ha på seg fatiguen. Men. Det er faktisk mitt problem! Barn har alltid lekt krig, tjuv og purk, cowboy og indianer, etc etc etc. Barn ser at det finnes millitære og krig på tv, for foreldre er jævlig lite flinke til å skjerme dem helt ut. En måte å bearbeide inntrykk på er å leke, og å nekte barn å leke/utfolde seg - det skjer aldri. Så lenge det er innenfor uskyldighetens grenser, så ser jeg ikke problemet whatsoever. I mitt hus er det våpen. Så lenge jeg er yrkesaktiv, så kommer det til å være det, slik er det bare. Våpen er utrooolig spennende, det er kanskje vanskelig for noen å fatte - men det er nok bare slikt. Mine våpen er låst inn på mer enn forsvarlig måte, det eksisterer ikke ammunisjon i huset på noen plass, og det er vanskelig å avfyre dem på noe vis uten å fjerne låsesikringer. DET betyr ikke at alle har like god kontroll på sine våpen, og jeg setter egentlig heller det høyere at kid'en vet hva det er og har umåtelig respekt for dem, istedet for å synes at det er så utrolig spennende at det MÅ lekes med. Du vet aldri hva som eksisterer i huset hvor vennene til dine barn bor - og dine barn leker. Om de ønsker lekevåpen, så skal de få det. Det nytter ikke å gjemme dem bort i et inndullet teppe hvor de ikke lærer annet enn at "hey, dette er spennende og forbudt!". Samme med camoklær, det går i min verden mye ut på det samme. Men jeg tror jeg kommer til å sette foten ned om det er snakk om til daglig bruk, det er rett og slett ikke pent. Blir det samme som å valse rundt i en verkstedsoverall.
ToveM Skrevet 24. august 2007 #6 Skrevet 24. august 2007 Ingen av mine har noen gang hatt klær i kamuflasjefarger, har alltid vært imot å kle det på unger. Dvs 14 åringen min fikk en T-skjorte i sommer som vel har litt av de fargene/mønsteret. Eldstemann er i militæret nå, så jeg regner med han får brukt opp sin "kvote" nå , Så jeg hadde altså klessnoren full av kamuflasjeklær her for noen dager siden..
Gjest Elfrida Skrevet 24. august 2007 #7 Skrevet 24. august 2007 Kamuflasjeklær er en del av motebildet, du får jo kamuflasjemønster i rosa og det som er. Det som jeg syns blir veldig feil er når man har 'militær'-farget kamuflasje fra topp til tå, eller kamuflasje og olivengrønt el.l. da blir soldatpreget for sterkt. Personlig har jeg to t-skjorter, den ene er i rosa kamuflasjemønster, bare at når man ser nærmere etter så er det kattemønster, og en hvor kamuflasjen består av blomster, og ingen av de ville jeg reagert på hvis jeg så det på et barn. Jeg syns altså det fins nyanser på dette.
Gjest Elastica Skrevet 24. august 2007 #8 Skrevet 24. august 2007 Selv om jeg ikke er fan av flamme/spiderman/piratmønster på tøy eller lignende, er det ikke alltid til å unngå når ungene skal velge selv. Og det er greit. Man trenger ikke alltid gå rundt å se akkurat slik jeg foretrekker hele tiden heller. (Og dessuten setter den forfengelige delen av meg faktisk litt pris på at de viser interesse for dette, og gir uttrykk for selvstendige preferanser.) Når det gjelder kamomønster er jeg vokst opp i et hus hvor dette var vanlig turbekledning. Far og bror har alltid jaktet - og da er det ikke uvanlig å iføre seg enkelte plagg med slikt mønster. Det samme gjelder fremdeles - hver helg i løpet av høsten er kamomønster fast innslag i mannens garderobe, fordi han går på jakt. Jeg må derfor ærlig innrømme at jeg aldri har reflektert noe særlig over at kamoklær utelukkende har vært forbundet med krig.
Tusenfryd Skrevet 24. august 2007 #9 Skrevet 24. august 2007 Som forsvarsjente blir aldri lissomkamo endel av våre sivile hverdagsklær, verken mine eller barnets - og i hvert fall ikke rosa eller blåkamo! Det er jo helt på trynet! Når det gjelder dødningehoder så er det ikke stilig, men barnet fikk en genser til jul med dette på - nekter ikke bruk av den. Men kjøper det ikke selv.
ATV Skrevet 24. august 2007 #10 Skrevet 24. august 2007 mine barn mine hadde ikke fått slike klær. Vere syns jeg om lekepistoler, "krigsleker" etc som leketøy.. Men der er det kanskje jeg som er prippen? gutter er gutter, ennten du vill eller ei så hvorfor nekte han? du behøver ikke kjøpe det største og hverste som finnes. jeg husker selv hvor tøff jeg følte meg når jeg fikk eget pistolbelte med kruttlapper og greier. ikke blei jeg morder, ikke banker jeg damer/menn og har minimalt med voldelige tendenser, jobber i en barnehage og er en alenefar. måten du oppdrar ungen på har større innvirkning på barnet, ser han sabeltann? da gir du hann en helt som er røver,vil det da si han blir røver? nei, la han leke med noe annet enn pinner du (alt blir en pistol i mangel av en ekte lekepistol) så ser du kansje at han overhode ikke er interesrt en gang. og husk for dit barns skyld at det ikke er en jente du oppdrar, det er en naturlig forkjell på våre kjønn serru
suzie Skrevet 24. august 2007 #11 Skrevet 24. august 2007 Dødninghoder er kult - guttungen har flere klær med det på, han digger det:) Og jeg har kjøpt selv også... Ganske mye mer kjølig til kamo-klær, men han har en shorts han fikk i gave, og den er egentlig litt kul den også - type ørkenkamo. Nekter han i alle fall ikke å bruke den. Synes ikke noe om flammer og spiderman-greier - men det liker han ikke selv heller heldigvis. Det blir for barnslig...
Majabeth Skrevet 24. august 2007 #12 Skrevet 24. august 2007 (endret) Synes egentlig ikke noen av delene er verre enn det andre. For min del kan mine barn bruke det hvis de vil. MEN: Siden vi bor på et sted hvor forsvaret er sterkt tilstede synes jeg det blir litt dumt om unge og sivile løper rundt i kamuflasjeklær. Jeg kunne aldri tenkt meg å gå i noe sånt hvertfall...Bortsett fra når jeg er på jakt, da Endret 24. august 2007 av Majabeth
Gjest Elfrida Skrevet 24. august 2007 #13 Skrevet 24. august 2007 Som forsvarsjente blir aldri lissomkamo endel av våre sivile hverdagsklær, verken mine eller barnets - og i hvert fall ikke rosa eller blåkamo! Det er jo helt på trynet!Hvorfor ikke, fordi det er tullekamo/lissomkamo? Det er jo ikke noe nytt at moten tar inspirasjon fra uniformer, og jeg ser ikke noe galt i det så lenge man ikke tror at det er en barnesoldat som kommer ruslende ned gata.
Gjest Elastica Skrevet 24. august 2007 #14 Skrevet 24. august 2007 Det er jo ikke noe nytt at moten tar inspirasjon fra uniformer, og jeg ser ikke noe galt i det så lenge man ikke tror at det er en barnesoldat som kommer ruslende ned gata. Sant, sant. Hvor tror dere dressen opprinnelig kommer fra??
Tabris Skrevet 24. august 2007 #15 Skrevet 24. august 2007 Jeg har ikke sansen for kamuflasjemoter. Synes det er trist når krigsklær blir "kule".
Tusenfryd Skrevet 24. august 2007 #16 Skrevet 24. august 2007 Hvorfor ikke, fordi det er tullekamo/lissomkamo? Det er jo ikke noe nytt at moten tar inspirasjon fra uniformer, og jeg ser ikke noe galt i det så lenge man ikke tror at det er en barnesoldat som kommer ruslende ned gata. Mulig det ikke er noe galt i det - men jeg synes ikke om det. Og så lenge jeg har barn som ikke forlanger det, så kjøper jeg det ikke. Her u huset gjelder det også kaptein sabeltann og prinsesseæsj. Foreløpig. Og ja, jeg synes småunger i soldatuniformer er skremmende og trist.
Gjest Opa Skrevet 24. august 2007 #17 Skrevet 24. august 2007 (endret) Begge deler er helt ok. Rosa og lyseblått er mye verre.... MEN; rosa eller lyseblå kamuflasje er jo morsomt! Jeg bryr meg virkelig ikke om sånt, bikkja mi har rosa kamuflasje"vinterdress", og babyen som kommer må jo matche Og dødningeskaller og spidermann/prinsesse/kaptein sabeltann/bratz/osv motiver på klær blir det helt sikkert. Og snøball-/konglekrig og kruttlappistol òg. Endret 24. august 2007 av Opa
Pauline Skrevet 25. august 2007 #18 Skrevet 25. august 2007 Veldig enig i mye av det Wild Thing skriver. Ellers er camo (har vært) en del av motebildet. Synes det blir feil å nekte barn å få ting de ønsker seg som er mote viss økonomien tillater det. Synes og at camo kan være ganske tøft viss en bruker det som inspirasjon og ikke tar den helt ut. Hadde selv både skjørt og bukse i dette da det var mote for voksne for et par sesonge siden. Jentungen har også noe camo. Hun har forresten noen dødningshode-klær og (Snart 13, og jeg legger meg da virkelig ikke oppi hvilke klær hun går med så lenge det er "normale" klær og ikke bekini på skolen eller noe annet ekstremt)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå