LilleKylling Skrevet 23. august 2007 #1 Skrevet 23. august 2007 Hvordan vasker dere laminatgulv (eik) uten at det blir skjolder? Bruker enjo rengjøringsutstyr (sprayer vann på gulvet og tørker med tørr mopp). Har også prøvd "vanlig" våt mopp og tørket av med tørr. Uansett hva jeg gjør så blir det skjolder. Mannen mener det hjelper å ha grønnsåpe i vannet, men det synes jeg høres ulogisk ut. Skal heller ikke bruke såpe til enjo-produktene.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2007 #2 Skrevet 23. august 2007 Du bør i hvert fall ikke bruke grønnsåpe, da blir det ganske sikkert gråaktige skjolder fordi såpa danner tungtløselige salter. Grønnsåpe bør man vel egentlig bare bruke på ubehandlet tregulv for å beskytte det. Vet at endel anbefaler nylonvask på laminatgulv, men vet ikke om det er best å bruke mikrofibermopper til da. Kanskje lurt å få vekk alt vannet også etter vask, f eks ved å bruke nal? Men dette ser det jo ut til at du passer på, så ikke vet jeg. Har egentlig ikke behandlet laminatgulvet her i huset særlig bra...
LilleKylling Skrevet 23. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 23. august 2007 (endret) Hva er nylonvask? Å bruke nal til gulvvask tror jeg ikke jeg gidder, da får det heller være skjoldete. Tror ikke det er noen andre enn meg som ser de nemlig... Endret 23. august 2007 av LilleKylling
Gjest Lady M Skrevet 23. august 2007 #4 Skrevet 23. august 2007 Vask over gulvet med godt oppvridd tue med mildt såpevann og tørk godt. Vask over med ren tue og rent vann og tørk godt. Da blir det ikke skjolder. Det er ikke sikkert du trenger såpevann neste gang, kanskje bare en gang i blant for å få bort flekker fra fingre, føtter og matlaging. Min beste tue er et grovt frottehandkle revet i to. Anbefales!
øyenstikker Skrevet 23. august 2007 #5 Skrevet 23. august 2007 Jeg har samme problemet! Har lys bøk, laminat. Det som funker best for meg er å bruke jiff engangs våtmopp. Når de begynner å bli tørre må du bytte, ellers blir det skjolder igjen... blir gaal når sola titter inn og jeg ser alle skjoldene...så jeg vasker ofte..phu
LilleKylling Skrevet 24. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 24. august 2007 Så da er den dyre enjo saken min nesten bortkastede penger Jaja, den funker fint på vanlig parkett ihvertfall.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2007 #7 Skrevet 24. august 2007 Grønnsåpe skal man i alle fall ikke bruke til laminat. Syntetisl vaskemiddel ble anbefalt fra butikken.
Gjest uri Skrevet 24. august 2007 #8 Skrevet 24. august 2007 Jeg bruker Enjo, og her blir det ikke skjolder! Hvilken type tørrmopp bruker du? Jeg har en lyseblå, som er spesielt for laminat/belegg.
LilleKylling Skrevet 24. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 24. august 2007 Bruker den lyseblå jeg også. Og det blir forsåvidt greit og jeg ikke bruker mye vann. Men det er fettflekkene den ikke klarer å ta bort, og de synes veldig godt. Men er nok en ide å vaske med noe såpegreier for å fjerne fett, også vaske med enjo til det blir fettete igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå