Gå til innhold

Gir høyt eller lavt blodsukker diabetes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De sa nettopp på tv'n at lavt blodsukker over tid (i forbindelse med ei som spiste veldig usunt slik at hun fikk store svingninger i blodsukkeret) vil kunne gi diabetes. Men..jeg trodde det var omvendt jeg, at høyt blodsukker over tid er det som gir diabetes?

Håper noen har peiling¨på dette... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høyt/lavt blodsukker over tid gir ikke diabetes, men er en indikasjon på at man kan ha diabetes. Altså er det et resultat av sykdommen, så vidt jeg har forstått det.

Generelt er det høyt blodsukker over tid som gir indikasjon på at man har diabetes. Imidlertid kan man, ved type 1 diabetes, oppleve at bukspyttkjertelen går litt amok før den slutter å produsere insulin, og dermed overproduserer, som vil gi lavt blodsukker over tid. Så da er lavt blodsukker en indikasjon på diabetes.

Dette er det jeg har lært, men det er sikkert mange som kan mer en meg, og som mener at dette er feil.

Skrevet

Hmm... jeg er ikke sikker på hvorvidt lavt blodsukker kan føre til diabetes. Men høyt blodsukker kan føre til diabetes type 2 over tid. Dette skjer ved at insulinreseptorene blir "immune" fra høy stimulering, og dermed synker opptaket av sukker blodet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...