Gå til innhold

Kjøleskapet tisser!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøleskapet mitt har plutselig begynt å lekke utover gulvet :tristbla:

Det renner ned via et av benene, men jeg klarer ikke å se/kjenne hvor det kommer fra. Noen som har en 'educated guess' på hvor vannet kommer fra og hva det evt koster å fikse det? Det er vel neppe noe jeg kan gjøre selv for å få slutt på vannlatingen? Når kjøleskapet er ca 15 år er det kanskje billigere å kjøpe nytt?

Hadde satset på at det skulle vare til neste år, har ikke råd til å kjøpe nytt nå :kjefte:

Videoannonse
Annonse
Gjest Madeline
Skrevet

Et så gammelt kjøleskap spørs det om det lønner seg å reparere, men du kan jo høre med en reparatør hva en reparasjon kan komme på. Min erfaring er at uansett hvor liten reparasjonen er, så må du ut med minst en tusenlapp.

Hva slags lekkasje du har i kjøleskapet har jeg ikke så mye greie på. Kan det være kjølevæske? Jeg går ut fra at du ikke har et kjøleskap med isbitmaskin slik at kjøleskapet er koblet til vannledningen? I tilfelle kan det jo være en lekk kobling.

Skrevet

Kanskje det kommer fra inni kjøleskapet? Vårt lakk tidligere i sommer, og det skyldtes kondens som ikke rant vekk der den skulle (via en renne bak i kjøleskapet) pga is. Vi aviste kjøleskapet, og passer litt bedre på å holde avrenningshullet fritt for is og evt søl.

Skrevet
Kan det være kjølevæske?

Neeei, kjølevæske kan det ikke være, vannet er i såpass store mengder at det burde sikkert vært tomt nå i så fall :ler:

Kanskje det kommer fra inni kjøleskapet? Vårt lakk tidligere i sommer, og det skyldtes kondens som ikke rant vekk der den skulle (via en renne bak i kjøleskapet) pga is. Vi aviste kjøleskapet, og passer litt bedre på å holde avrenningshullet fritt for is og evt søl.

:idesmil:

Dette skal jeg sjekke! Er vanligvis ganske praktisk av meg, men tenkte ikke på at det kunne være noe sånt :sjenert:

Men hvor havner vannet når det renner ut gjennom avrenningshullet? Havner det noe sted inni kjøleskapet og fordamper?

Håper du har rett, da blir jeg lettet, så for meg lange tider med et kjøleskap som renner ut over husvertens parkettgulv, kanskje jeg slipper det :hoppe:

Skrevet

Det er vel en sånn boks eller oppsamler bak... men den skal være tett, egentlig, og vannet fordamper fra denne pga varmen fra kjøleskapsmotoren. Men antar det er ulike løsninger på ulike skap... Tror uansett det kan hjelpe å avise om det er mye fukt og is i kjøleskapet, for det kan kanskje bli for mye væske å håndtere for motoren?

Skrevet

Røret som går til oppsamlingsboksen bak (fra kjøleskapet) kan være tett av en eller annen grunn. Sjekk det opp. Det var tilfellet her. Hadde ramla et maiskorn nedi fra en salat. Det lot seg lett pirke vekk med en strikkepinne. Før vi fant det ut var det MASSE vann på gulvet. Trodde såklart at kjøleskapet hadde tatt kveld. Lykke til

Gjest Gjest R
Skrevet

Samme erfaring som gjest og Pauline. Litt lenge siden sist innvendige vask, og "noe" hadde ligget oppå den renna bak og mugnet, og det hadde dannet seg en muggpropp i hullet nederst i renna. Da den ble fjernet, sluttet kjøleskapet å lekke vann. (Sjekk bunnen av kjøleskapet, under grønnsaksskuffene. Det var der vannet i mitt kjøleskap rant før det rant ut foran og laget dam.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...