Gjest Gjest Skrevet 23. august 2007 #1 Skrevet 23. august 2007 Nå som det stadig kommer signaler om vesentlig høyere rente er det vel naturligt at boligmarkedet kjølner. Er selv på boligjakt, men ønsker ikke å kjøpe nå som prisene er på topp, er det andre som sitter på gjerdet?
*Mina* Skrevet 23. august 2007 #2 Skrevet 23. august 2007 En venninne "satte seg på gjerdet" for noen måneder siden, med det resultatet at leilighetene hun var interessert i steg med 150 000-200 000. Hun våget rett og slett ikke vente lengre, og er i dag den stolte eier av en flott leilighet.
Bokormen Skrevet 23. august 2007 #3 Skrevet 23. august 2007 Vi har og ventet ett år, og alt bare steg og steg i pris, så vi kjøpte i juni og er strålende fornøyd Kastet uansett bort 120 000 kr på å leie det året...
murray Skrevet 23. august 2007 #4 Skrevet 23. august 2007 Det er fortsatt mulig å gjøre gode kjøp selv om prisene (kanskje) er på topp. Pass deg for fellesgjeldfella. Jeg er også skeptisk til mange av nybyggene som bygges i rasende fart, gjerne så billig som overhodet mulig. Akkurat nå er det masse til salgs i Oslo og jeg har sett flere fine leiligheter gå overraskende lite over takst. Ikke følg medias råd slavisk. Kom deg ut på visninger og se selv hva som skjer med prisene Attraktive leiligheter som ligger sentralt vil alltid være dyre.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2007 #5 Skrevet 23. august 2007 Jeg ville ikke kjøpt bolig nå. Jeg tror vi får enten en stagnasjon eller et fall i boligmarkedet. Jeg tror ikke det er usannsynlig at vi får et fall på minst 10-15% det neste året.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2007 #6 Skrevet 25. august 2007 En venninne "satte seg på gjerdet" for noen måneder siden, med det resultatet at leilighetene hun var interessert i steg med 150 000-200 000. Hun våget rett og slett ikke vente lengre, og er i dag den stolte eier av en flott leilighet. Hva jobber du med? Du er vel ikke eiendomsmeggler..:-) Alle prognoser viser nedgang i etterspørsel etter bolig fra mai i år, hva som har hennt tidligere er vel ikke så rellevant. Ser du på en av de store byene under Finn boliger til salgs, f.eks stavanger vil du se uke for uke, kanskje også dag for dag, at antall annonserte boliger til salgs øker. En del blir heller ikke solgt, tatt ut av annonsene og så dukker de opp igjen noen måneder senere. Når mellom 30-60% av leiligheter i nybygg er solgt til spekulanter som kjøper seg inn ved prosjekt start og selger leiligheten når den er ferdig. Mao. det er en masse tomme og uferdige leiligheter som eier ikke selv skal bebo, men selge. Flere av disse eier mange leilighete, hva skjer når de må selge.. Det kommer et krakk i boligmarkedet, sansyneligvis før årskiftet, alle tegn tyder på det, men spørr du en meggler snakker han for seg selv.....
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2007 #7 Skrevet 25. august 2007 Vi har og ventet ett år, og alt bare steg og steg i pris, så vi kjøpte i juni og er strålende fornøyd Kastet uansett bort 120 000 kr på å leie det året... Det var før, ikke nå her er overskrift i Dagens Næringsliv 24.08 Selger leiligheter til 2004-pris http://www.dn.no/eiendom/article1165159.ec...l=article_title
murray Skrevet 25. august 2007 #8 Skrevet 25. august 2007 Det var før, ikke nå her er overskrift i Dagens Næringsliv 24.08 Selger leiligheter til 2004-pris http://www.dn.no/eiendom/article1165159.ec...l=article_title Det der er living-in-a-box-tulleprosjektet. Kvadratmeterpris på opp mot 80.000 kroner og fellesgjeld from hell. Nå som renta stiger er de utrolig lite attraktive. Jeg ser på det som et sunnhetstegn at folk endelig slutter å kjøpe disse bøttekottene langt over takst.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #9 Skrevet 26. august 2007 Det der er living-in-a-box-tulleprosjektet. Kvadratmeterpris på opp mot 80.000 kroner og fellesgjeld from hell. Nå som renta stiger er de utrolig lite attraktive. Jeg ser på det som et sunnhetstegn at folk endelig slutter å kjøpe disse bøttekottene langt over takst. Det er solgt mye slike, og andre leiligheter på spekulasjon, ( prisene vil stige og leiligheten selges med fortjeneste uten at kjøper har bebodd den) Når en del av disse leilighetene ikke er salgbare lenger, går prisene nedover. Dette kan utløse et krakk, og skape engstelse blandt bolig spekkulanter som frykter at deres eiendom vill falle i pris slik at de taper penger. Når restskatten forfaller i desember vil trangen til å kvitte seg med slike eiendommer øke. Resultatet ser vi i januar.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #10 Skrevet 26. august 2007 Hva jobber du med? Du er vel ikke eiendomsmeggler..:-) Alle prognoser viser nedgang i etterspørsel etter bolig fra mai i år, hva som har hennt tidligere er vel ikke så rellevant. Ser du på en av de store byene under Finn boliger til salgs, f.eks stavanger vil du se uke for uke, kanskje også dag for dag, at antall annonserte boliger til salgs øker. En del blir heller ikke solgt, tatt ut av annonsene og så dukker de opp igjen noen måneder senere. Når mellom 30-60% av leiligheter i nybygg er solgt til spekulanter som kjøper seg inn ved prosjekt start og selger leiligheten når den er ferdig. Mao. det er en masse tomme og uferdige leiligheter som eier ikke selv skal bebo, men selge. Flere av disse eier mange leilighete, hva skjer når de må selge.. Det kommer et krakk i boligmarkedet, sansyneligvis før årskiftet, alle tegn tyder på det, men spørr du en meggler snakker han for seg selv..... Og hva jobber du med siden du kan uttale deg med så skråsikkerhet, og mener at en megler ikke kan se utviklingen selv om h*n jobber midt oppi det hele? Nei jeg er ikke megler selv. Men jeg har ikke tro på noe krakk jeg. Jeg har mer tro på at prisene vil stagnere, og kanskje få en liten nedgang. Særlig når det gjelder leiligheter i storbyene, og av typen med enorm fellesgjeld. Eneboliger litt utenfor byene tror jeg fortsatt vil øke pga at det bygges veldig lite eneboliger sammenliknet med leiligheter, og når man kommer utenfor byene vil flere bo i enebolig enn i leilighet. Så denne nedgangen tror jeg man vil se mest av i storbyene.. Jeg har også tro på at renteøkningen som har vært i det siste vil fortsette og på denne måten bremse boligmarkedet sakte men sikkert. Det som er så håpløst er jo at folk får panikk og har kjøpt helt over evne...
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #11 Skrevet 26. august 2007 Mye av årsaken til at prisene stiger i dag er fordi foreldre av de som er førstegangskjøpende i dag har tjent masse selv på sine egne boliger. De hjelper sine barn å komme inn på boligmarkedet ved å sikre for lån. Ja, renten stiger. Men jeg tror ikke det er et flertall som kommer til å selge boligene sine fordi de får det en del trangere økonimisk. Da har de igjen foreldre som kan tre hjelpende til. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men ganske mange som er inne på boligmarkedet i dag. Jeg må si det alltid er underholdende å høre på de som sitter på gjerdet og tror de skal kjøpe i et krakk. Om prisene skulle falle 10% (som jeg ikke har tro på) vil det si at prisene er som 9 mnd tilbake i tid. Har man ventet på krakket i to år har man altså tapt masse penger. Jeg tror det viktigste er at man kjenner markedet og området man kjøper i. Ikke ser seg blind på private utbyggere som lokker meg lave innskudd. Det er ingen løsning som er enkel i eiendomsbransjen. Det er en utrolig viktig investering for fremtiden. Faktum er at man blir fattigere av å ikke eie. Stiger min leil 10 prosent i årene fremover (som sikkert er litt mer enn man kan håpe på) vil jeg tjene 200.000 årlig. Mens en som leier tilsvarende taper 120.000. Jeg blir atså 320.000 kroner rikere årlig enn en som leier (minus renter og husleie riktignok.) Det skaper klasseforskjeller etter kort tid!
Gjest BBB Skrevet 26. august 2007 #12 Skrevet 26. august 2007 Faktum er at man blir fattigere av å ikke eie. Stiger min leil 10 prosent i årene fremover (som sikkert er litt mer enn man kan håpe på) vil jeg tjene 200.000 årlig. Mens en som leier tilsvarende taper 120.000. Jeg blir atså 320.000 kroner rikere årlig enn en som leier (minus renter og husleie riktignok.) Det skaper klasseforskjeller etter kort tid! Ikke enig. Du tjener ingenting før su eventuelt selger. Og du må vel ha et sted å bo, derfor må du kjøpe nytt med samme prisnivå som da du selv solgte. Gevinst får du vel først hvis du selger leilighet med fortjeneste og flytter gratis inn hos en som allerede eier noe?
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #13 Skrevet 26. august 2007 Enig i at du må kjøpe i samme marked som du selger i. Da blir du ikke rikere. Men gjør man et godt kjøp kan du tjene masse på det! Ta en ekstremitet: living-in-a-box konseptet. Her har eierne ikke tjent noe, prisene ligger på 2004-nivå. Mens andre i samme område har steget 40%. Hvem blir rikere? Men sammenlignet med en som leier vil du bli rikere enn han/hun fordi prisene stiger og man betaler ikke leie, men avdrag. Leietakeren må jo kjøpe leil senere, og for samme bolig må han/hun betale mer pga prisstigning og "bortkastede" leieutgifter mens han/hun leide.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #14 Skrevet 26. august 2007 Man blir ikke rik av å kjøpe en leil og selge og bo gratis hos noen etter 5 år når man har tjent 500.000 på kjøpet. Det man blir rik av er å jevnlig (gjerne etter hvordan livssituasjonen utvikler seg) kjøpe seg "oppover" i markedet. For hver gang du selger har du betalt ned noe og du har tjent på kjøpet som går inn i egenkapital til ny bolig. Man begynner med en leil på 1,5 mill, så 2,5. Så 5 mill og så kanskje ta opp lån i boligen til en hytte. Som pensjonist har man betalt alt ned og sitter med en betydelig større formue enn en som har leid hele livet.
Paradokset Skrevet 29. august 2007 #15 Skrevet 29. august 2007 Faktum er at man blir fattigere av å ikke eie. Stiger min leil 10 prosent i årene fremover (som sikkert er litt mer enn man kan håpe på) vil jeg tjene 200.000 årlig. Mens en som leier tilsvarende taper 120.000. Jeg blir atså 320.000 kroner rikere årlig enn en som leier (minus renter og husleie riktignok.) Det skaper klasseforskjeller etter kort tid! Du sparer i egen bolig - men argumentet ditt er selvfølgelig helt avhengig av hvordan boligmarkedet ser ut, hvilke skatteregler man har etc. Potensielt kunne du blitt enda rikere ved å leie og samtidig bruke det du "sparer" til å spekulere i aksjemarkedet.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2007 #16 Skrevet 29. august 2007 Hva jobber du med? Du er vel ikke eiendomsmeggler..:-) Alle prognoser viser nedgang i etterspørsel etter bolig fra mai i år, hva som har hennt tidligere er vel ikke så rellevant. Ser du på en av de store byene under Finn boliger til salgs, f.eks stavanger vil du se uke for uke, kanskje også dag for dag, at antall annonserte boliger til salgs øker. En del blir heller ikke solgt, tatt ut av annonsene og så dukker de opp igjen noen måneder senere. Det kommer et krakk i boligmarkedet, sansyneligvis før årskiftet, alle tegn tyder på det, men spørr du en meggler snakker han for seg selv..... For en håpløs post! Folk har helt siden 2001 ventet på krakket, regn ut hvor mye de har "spart" på å leie er du snill. Alt tyder på at prisene kommer til å flate ut, ja - men krakk, eller 15% ned som også nevnes i tråden, skal man se langt etter.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2007 #17 Skrevet 29. august 2007 Hvis du skal kjøpe nå, ikke ta første og beste bolig til langt over takst hvertfall, ha litt is i magen og let opp boliger til salgs i denne situasjonen her: nettavisen Du som boligkjøper har makt til å drive prisene nedover, særlig hvis selger må selge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå