Gå til innhold

Billig bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kunne tenke meg ett lite, intimt bryllup med den nærmeste familie. Problemet er bare at foreldrene på begge sider er skilt, og har jo da nye. Så med kun foreldre/steforeldre, søsken, besteforeldre blir det 17 stk. Også har jo noen av søsknene kjærster som er en selvfølge, noen stesøskner som man har bodd sammen med noen år blir jo en selvfølge. Når man da først er oppe i 26, så vil jeg gjerne ha med gudforeldre i tillegg, og tre vennepar. og da er vi fort opp i nærmere 40. Og da inviterer vi kun folk jeg vet sier ja, alle bor rundt her.

Samtidig har vi ikke altfor mye penger å bruke på dette. Bryllupet blir ikke før om to år, men vi har desverre ikke muligheten til å spare opp mer enn nærmere 30-40 000.

Det beste for min del ville være en middag ute med foreldre og forlovere, men forloveden vil gjerne ha full pakke når vi først skal gifte oss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer litt på hvor du vil med innlegget.....

Vil du ha ideer på hvordan dere kan få til "40 gjester og 30.000kr"? Eller vil du vite om andre har små bryllup? Eller vil du ha ideer til lite bryllup m kun deg og mannen? Jeg er litt forvirra ;)

Gjest Gjest_Therese_*
Skrevet

Sitter litt med det samme problemer selv.. Selv har jeg 4 i min nærmeste familie, men mannen har 19, i tillegg til mange tanter og onkler (og søskenbarn) han har et nært forhold til, så det ødelegger hele ideen om det lille billige bryllupet..! =/

Så (om jeg har forstått trådstarter rett) om noen har tips til hvordan man kan gjennomføre bryllup med såpass mange gjester til en billig penge, sier jeg også ja takk! =)

Skrevet

Høres veldig ut som vårt bryllup... vi hadde ikke fryktelig mye penger å bruke men det gikk faktisk. vi hadde litt mindre budsjett enn dere for det skule spares på 5 måneder, men vi hadde noen færre gjester også så det går vel opp i opp.. Så jeg kan jo dele noen av våre tips med der, er ikke alt som passer for alle, men...

1. pass på å finne en balanse mellom billig og eksklusivt, er veldig trist hvis bryllupet blir noe gjestene husker som: ja den billige festen ja.... den kan jo koste lite selv om den ikke virker billig..

2. Ta en liten opptelling av venner og famile med spesielle "evner" dvs ting dere kan trenge, kjenner dere en frisør, en blomsterdekoratør, noen som kan sy, lage mat osv osv... ring i godt tid og spør om de kan hjelpe til... det sparer dere masse på... det er jo en selvfølge at dere da stiller opp hvis noen andre trenger den samme hjelpen..min mor lagde koldt bordet, min svigerinne er frisør, og min far og hans kone spiller "til dans" så alle disse hjalp til, I tillegg er jeg blomsterdekoratør, og liker å sy, dvs jeg sydde min egen brudekjole og lagde alt av blomster... det med blomstene kan man godt gjøre selv om man ikke kan så mye er bare å prøve noen ganger først.

3. bruk litt tid på å finne en fint lokale.. vi fikk til slutt et fantastisk sted med fler saler og en salong til kun 2500,- fra fredag til søndag. dette stedet blir ikke brukt som selskapslokale til vanlig men kan leies ut til ansatte i kommunen mannen min jobber for.... sjekk om dere kan fikse noe sånt, det gjelder jo også for deres foreldre, steforeldre osv.... hvis dere har mulihet så gift dere på en annen dag enn lørdag, da er det ofte mer ledig og muligens ikke så dyrt.

4.hvis dere skal gifte dere i kirken, så bruk den kirken dere sokner til, da betaler dere ikke noe for kirke, prest osv, hvis ikke kan det fort koste der 3000-4000 tusen.

5. ikke bruk prof fotograf, sørg for å låne et bra kamera og be noen dere stoler på ta bildene, vi er strålende fornøyd med dette, og all tvilen jeg hadde om dette ble bort da jeg så resultatet, ta også med en pc og en kortleser slik at dere kan få alle bildene gjestene tar også...... det var vi også veldig fornøyd med.... null penger men 1400 bilder.... masse fantastiske også..

6. spør noen dere kjenner med en fin bil om å kjøre til og fra kirken... pynt den med blomster og dere tenker ikke mer på det, det gjorde i alle fall ikke vi.

7. vurder å ha koldtbord, hvis dere eller noen i fam kan lage mat. vi lagde en del, bestilt all sjømaten pluss sushi osv for å gjøre det komplett.. det ble masse god mat og alle fikk noe de likte.... vi var veldig fornøyde...hvis dere ikke vil ha det kan dere bestille hovedretten fra catering, og lage forrett og dessert selv, dette kan gjerne legges opp dagen før slik at det kun er å servere det for servitørene...

8.Vi fikk alle som var i utlandet av nær familie til å kjøpe med cognac, bailys osv..... og jeg tok noen turer til sverige med min mor og svigermor. vi kjøpte kartonger med vin, og samtidig kjøpte vi inn det vi kunne fryse av kjøtt osv til koldtbordet..... pluss spekemat.

9.vi brukte vårt eget servise, pluss min mors, siden vi ikke var for mange holdt det lenge, disse servisene passer sammen og var mye finere enn det som hørte til lokalet, vi lånte dessuten sølvtøy.. på den måten så det ikke "billig" ut med koldtbord osv, en av de tingene jeg faktisk brukte penger på var damskduker, det er jeg vedlig glad for... de kostet ca 1200 til sammen men da hadde vi ekstra brede bord, og hver pers fikk 75 cm å boltre seg på. i tilegg hadde vi damask på gavebord, kakebord, matbord osv... man kan jo også høre med familemedlemmer om de vil være med å spleise, da har alle en mulighet til å bruke alle dukene hvis det trengs.. jeg har gitt bort en del av våre, men vet at det er mulig å låne de igjen dersom vi skal ha barndåp osv....

10. som jeg skrev kjøpte vi pappvin, men synes ikke det er pent å sette på bordet, vi tok noen runder på loppemarkeder og kjøpte karafler som vi helte vinen i, pluss vi lånte noen av foreldrene. karaflene vi kjøpte var blant annet hadeland osv som vi betalte ca 20,- stk for i tilegg kjøpte vi sølvplett fat osv, da det passet inn i stilen vår( lokalet var gammel med gipsroser i taket, og vi hadde våre gammle serviser osv....) hvis man ikke ønsker å bruke karafler har jeg lest at noen kjøper en flaske av hver vin til hver servitør, og kjøper pappvin i samme, da fyller servitøren opp vinflasken på kjøkkenet....

11. vi ville gjerne være på hotell den natten men fikk beskjed av hans far om at det tregte vi ikke å tenke på, de hadde ordnet brudesuitte grand, og vi ble kjørt dit i limosin( hvordan staves egentlig det hmmm) det var deres gave.... vi var strålende fornøyde....

12. servitørene var venner som ikke ble invitert, siden vi hadde begrenset det litt, som gjorde det som en gave( vi betalte de litt i tilegg) når de var ferdige med det de skulle ble de med på festen.....

13. bryllupskaka hadde vi tenkt å kjøpe, men kjøpe tre runde kaker i forskjellige størrelser og lage fatet selv, vi vurderte faktisk pascal, og selv der koster jo bryllupskaker ektsremt mye mer enn en vanlig kake til samme anntall personer.... men de er allikevell ferdig pyntet med frukt osv.... vi vurderte dessuten porsjonkaker fra et vanlig bakeri, de er flotte og det blir mye billiger, men en av gjestene spurte om det var greit at hun lagde kaka, så da var vi veldig glade for det.....supergo kake...

14. brudgommen kan bruke en dress han har fra før, men kanskje pynte den opp med en vest osv som passer til fargene.... mannen min hadde heldigvis smoking fra før som kun trengte en liten tur til en skredder...

vet ikke om dette hjelper noe, men mitt viktigste tips er kanskje å spørre folk dere kjenner om hjelp.... de fleste kjenner noen som kan noe, og de færreste vil ha betalt for denne jobben, men kan jo være fint å kjøpe en liten ting til hver som takk... og sørge for at dere er tilgjenngelig når de trnger hjelp....

ups glemte at vi lagde invitasjoner, bordkort, kirkeårogramm osv selv.... det gitt veldig greit.

lykke til

Skrevet

må bare beklager alle skrive feilene over, flau!!!

Skrevet

Vi skal ha den typen bryllup nå i september.

Vi blir ca 40 stykker (den nærmeste familien og venner)

Vi skal ha det på ei hytte, som har skjenkebevilling og alle rettigheter. Det blir koldtbord, og kuvertprisen er 350kr pr person. Pluss drikkevarer. Det inkluderer leie av hytta, serveringshjelp, mat, dessert, kaffe og alt som trengs for å dekke bordene.

Jeg har kjøpt meg en fin selskapskjole, som jeg kan bruke om igjen ved senere anledninger, den kosta 3000,- (inkl. omsying og korsett), samt at jeg bruker sko og veske osv som jeg har fra før. Forloveden min bruker dress han har.

Forloveren min er blomsterdekoratør og ordner buketter på kjøkkenbenken, og rimelige blomster. Forøvrig har jeg tenkt ut at bordene skal ha elegant, men enkel pynt, med rosebuketter og selvlagede telysholdere (små glass kjøpt på IKEA, som jeg har limt rispapir utenpå og snurret bånd rundt). Rispapir og bånd hadde jeg fra før.

Kaker baker mamma, svigermor og jeg.

Jeg har ei frisørvenninne, som ordner meg på håret.

Mamma tar bilder, samt at vi legger ut engangskameraer på bordene.

Broren min styrer pc med spilleliste på stereo.

Vi skal ha HEF-vielse foran peisen på hytta. (Dette koster riktignok 3700, vi kunne ha gjort det gratis, men måtte likevel ha bedt oss fri fra jobbene våre, og da ville vi jo mistet arbeidsinntekt den dagen, så det var like lønnsomt å ta HEF-vielse, og det blir dessuten mye mer intimt og personlig.)

Alt i alt kommer nok prislappen på hele stasen på ca. 30.000,- og da gjør vi det meste selv, utenom mat/drikke, som hytta ordner, og ca. 20.000 av dette er lokale og mat. Helt greit.

Vi håper det viktigste ved festen er at det ikke blir for stivt og formelt, men at alle koser seg og får dansa mye!

Hm, ja kort sammendrag, men konklusjonen er:

Jeg tror det er fullt mulig å få til en hyggelig fest uten altfor mye penger, bare man satser på å gjøre mye selv, og få hjelp fra venner og kjente.

Skrevet

Hei.

Det virker som en masse gode forslag her for kommende brudepar :)

Bare lyst til å spørre MaryLou om en ting. .. Kunne du ha tatt bilde av de der lysene med rispapir og bånd.? Vil gjerne se.. :sjenert:

Skrevet

Tusen takk for kjempefine svar. Blir noe sånn jeg har tenkt, men når jeg leser rundt her så virker det som om maten blir så utrolig dyr. Har tenkt en del på koldtbord, men det blir jo ganske mye jobb, og har ikke lyst til å "bruke" familie og venner, vil liksom at dette skal være noe vi klarer selv. Også vil jeg gjerne ha det på ett lokale hvor vi kan ha med vår egen alkohol og ha fri bar, vet det blir mye dyrere, men forloveden vil ha det, da han også vil invitere noen til kaker og fest, og da blir det dumt å måtte betale for sin egen drikke.

Skrevet

Hva med å invitere til ferske reker og hvitvin? Hvis dere har det på forsommeren så er ikke det noe man har spsit på lenge og det er kjempe godt. Kan også kombineres med speksmat hvis det er noen som ikke tåler/liker reker. Hvite duker, vaser med klase/ hageroser og bukett av hageroser (det er nydelig).

Da trenger dere bare noen servitører som rydder etc.

tingeling

Skrevet
Hva med å invitere til ferske reker og hvitvin? Hvis dere har det på forsommeren så er ikke det noe man har spsit på lenge og det er kjempe godt. Kan også kombineres med speksmat hvis det er noen som ikke tåler/liker reker. Hvite duker, vaser med klase/ hageroser og bukett av hageroser (det er nydelig).

Da trenger dere bare noen servitører som rydder etc.

tingeling

Å, det hørtes jo helt herlig ut.. Men vil jo samtidig ha det litt "tradisjonelt" å, men ikke for formelt heller. Uff, vanskelig detta.. Gla vi har ei stund før vi må bestemme oss for hvordan vi vil ha det.

Skrevet
Å, det hørtes jo helt herlig ut.. Men vil jo samtidig ha det litt "tradisjonelt" å, men ikke for formelt heller. Uff, vanskelig detta.. Gla vi har ei stund før vi må bestemme oss for hvordan vi vil ha det.

Da sørger dere for nydelig oppdekking, med hvite duker, fint service etc og får maten lagt pent opp. Dere kan ha en forett (noen små kanapeer feks?) til forrett som blir servert på tallerken, og siden setter servitørene ut store fat bugnende med reker og pent pyntet med sitronbåter og dillkvaster på bordet. Siden en sjokolademousse-kake (porsjonskake) til dessert.

:jepp:

Det geniale med denne maten er at den heller ikke blir kald hvis det er taler etc, og det kreves ingen timing ift når de ulike rettene må være ferige og serveres.

tingeling

Skrevet
Tusen takk for kjempefine svar. Blir noe sånn jeg har tenkt, men når jeg leser rundt her så virker det som om maten blir så utrolig dyr. Har tenkt en del på koldtbord, men det blir jo ganske mye jobb, og har ikke lyst til å "bruke" familie og venner, vil liksom at dette skal være noe vi klarer selv. Også vil jeg gjerne ha det på ett lokale hvor vi kan ha med vår egen alkohol og ha fri bar, vet det blir mye dyrere, men forloveden vil ha det, da han også vil invitere noen til kaker og fest, og da blir det dumt å måtte betale for sin egen drikke.

Har hørt om noen som hadde spekemat, da er det lite jobb, men ikke fryktelid dyrt... min forlover var i et bryllup bare en måned før vårt og hun syntes det var veldig bra.....

Skrevet

hvis forloveden din veldig gjerne vil ha fri bar kan dere jo gjøre det litt billigere ved å begrense hva de får servert, dvs vin, øl,. pluss gjerne cognac og bailys... Vi serverte kun øl, vin og avec i vårt bryllup og det senket selvsagt kostnadene en del, gjestene slapp å betale for det de drakk. Var ingen som reagerte på at utvalget ikke var større... fordelen med øl og vin er jo at det kan man avtale med vinmonopolet og matbutikken at overskuddet kan leveres tilbake... ønsker dere drinker også kan dere jo begrense utvalget av dette til 2-3 slik at dere ikke trenger mengder med forskjellige ting for å lage disse....

synes forresten at ideen med reker var veldig bra, hun har helt rett i at det kan gjøres mer fomelt hvis man ønsker det... da begrenser man jo også hvor mange typer vin man trenger!!! Selv om maten helt klart har noe å si for hvor formelt det blir så merket vi at det var viktigere med settingen rundt da vi giftet oss.... Folk blir påvirket av omgivelsene, hvite duker, lys pene blomster pent servise osv har noe å si... hvis man prøver på noe sånt i et nedslitt idrettshus, blir straks den formelle følelsen borte....

Skrevet

Vi giftet oss i tingretten og sa ingenting(dette er gratis) Deretter planlagte vi en seremoni hjemme hos oss i hagen. Denne seremonien ble gjort utfra en gammeldags blandingsseremoni sjekk heksebua.com/handfasting

Vi inviterte slekt til innflyttingsfest og venner til bryllupp.

Det kostet oss ca 10000 og ble en veldig fin seremoni.

Vi fikk en venninne til å holde selve seremoninen og festen gikk av seg selv. Dersom du ser hva vi hadde kjøpt inn, ville dette holdt til ca 35 personer. Seremonien er også offisielt godkjent, dersom du bruker bifrost eller liknende.

Skrevet

Enda flere gode forslag her ja. Men tror jeg likte den med rekene best.

Vil gifte oss i kirka da, mye med tradisjon å gjøre, men har ikke noen spesiell tilknytning til noen kirker, så tar nok bare den som hører til her vi bor.

Lurt det å droppe spriten å, jeg selv drikker i hvertfall mye mindre når det ikke er sprit, også få noen venner til å servere litt, så er de samtidig der til festen. Øl og vin kan jo bare stå framme på ett bord, å få noen til å ha ansvaret for å fylle på litt etterhvert :jepp:

Skrevet
Enda flere gode forslag her ja. Men tror jeg likte den med rekene best.

Vil gifte oss i kirka da, mye med tradisjon å gjøre, men har ikke noen spesiell tilknytning til noen kirker, så tar nok bare den som hører til her vi bor.

Lurt det å droppe spriten å, jeg selv drikker i hvertfall mye mindre når det ikke er sprit, også få noen venner til å servere litt, så er de samtidig der til festen. Øl og vin kan jo bare stå framme på ett bord, å få noen til å ha ansvaret for å fylle på litt etterhvert :jepp:

Ja det var det vi gjorde, men passs på at de som skal servere kan litt om det i alle fall, en av de som serverte for oss fylte opp cognacglassene nesten helt opp, dvs ikke mange glass på en flaske he he.... resten sto bare på et bord som kakene også ble plasert på etterhvert, på den måten kunne folk forsyne seg seg selv,, veldig enkelt og greit...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...