Gå til innhold

Ta barna med på jobb og skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

I hvilke situasjoner synes dere det er ok å ta med barna deres på arbeidsplass eller (foreldrenes) skole? Jeg synes i utgangspunktet ikke barn har noe der å gjøre, og at hvis det er mulig bør foreldrene da være hjemme med barnet hvis de ikke har barnepass. Har forståelse for at det kan være unntakstilfeller da man er helt nødt til å være tilstede på jobb/skole samtidig som man ikke finner noen til å ta seg av barnet. Men har også vært borti mødre som har med ungen på skolen som en mer eller mindre fast ordning. Og som ikke tar med ungen ut når den begynner å gråte. Amming ved nabopulten når man sitter helt innpå hverandre synes jeg også blir litt påtrengende. Og jeg er jente selv, ikke en gammel gris som ikke klarer holde blikket unna. Har også opplevd de som tar med spedbarn på skolen, men parkerer ungen utenfor bygningen under timen. Og unger som løper rundt på arbeidsplassen og terroriserer uten at moren reagerer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det først og fremst kommer an på hvor mye barnets tilstedeværelse forstyrrer andre. Et barn har ingenting i skoletimer og forelesninger å gjøre, har mor/far eget kontor blir det noe annet (med mindre det er snakk om kombinbasjonen kolikkbarn og lettvegger...). Uansett bør det være unntakshendelser, å basere seg på å ha med barn på jobb og skole høres ut som en uholdbar løsning for alle parter.

Gjest Gjest_Agnes_*
Skrevet

Jeg jobber som sykepleier på et sykehjem, og har en gutt på 4 år. Av og til (eller veldig ofte) er det sykdom, og hvis hele vikarlista er kontaktet, og ingen har mulighet til å jobbe, har jeg ved noen anledninger tatt med 4-åringen på jobb (men da jobber jeg kun ekstra). Han er selvfølgelig ikke med inn hos pasienter under stell og dobesøk. 4-åringen synes det er utrolig stas å få være med mamma på jobb, føler seg veldig viktig når han får bidra litt. De gamle synes det er fryktelig stas med en 4-åring som tegner tegninger til dem. Og de andre på jobb setter pris på at jeg jobber overtid, og har ikke hatt noen problemer med at barnet er med. Men dette er selvfølgelig bare når alle andre muligheter er forsøkt.

Synes ikke syke barn har noe på arbeidsplasser å gjøre, de må få være hjemme å slappe av.

Jeg har en veninne somfikk baby 2 mnd før hun var ferdig med medsinstudiet. Planen var at mannen hennes skulle passe barnet mens hun var på de nødvendige eksamener og veiledningstimer. Han havnet på sykehus, og da hadde hun rett til å ha med barnet på undervisning og rett til ammepauser under eksamen. Hun tok selvfølgelig hensyn til medstudenter, noe jeg synes var flott.

Skrevet

Jeg har ikke noe stort problem med at barn er med på skole og jobb, men forutsetningen er at mødre og fedre som har med seg barn passer på at barna ikke forstyrrer andre.

Gjest Mayamor
Skrevet

Kommer ann på en rekke ting:

* hvilken jobb du har

* hvor gammelt barnet er

* er barnet sykt eller friskt

* er det da alt annet er umulig, eller på daglig basis

* liker barnet å være med

* liker kollegaene/kundene at barn er tilstede

* er det trygge omgivelser for barnet

I min bok er det ingen fasit. ;)

Skrevet

Synes dette bør unngås så langt som overhodet mulig. Jeg liker barn, men ikke på lesesalen og på forelesninger. Selv om man som mor synes babypludring er en deilig lyd, er det ikke nødvendigvis like behagelig for omgivelsene, for jo, det høres faktisk, og jo, det forstyrrer. Og de som sperrer plass med barnevognen på en allerede trang lesesal, skulle jeg gjerne sendt et par stygge blikk.

Gjest Elastica
Skrevet

Som vanlig synes jeg mayamor skriver reflekterte svar, så jeg signerer hennes innlegg fullt ut.

I tillegg synes jeg at dersom det ved et nødsfall er nødvendig å ta med seg barn på skole og jobb, gjelder de vanlige høflighetsregler her som ellers. Det er en selvfølge at foreldrene passer på at barna ikke forstyrrer andre, spesielt dersom man sitter og leser.

For øvrig har jeg aldri opplevd at foreldre har hatt med barna på jobb, annet enn dersom de stikker innom for å hente noe eller i beste fall sjekke eposten.

Skrevet

Jeg syns det kommer helt an på jobben og hvor rolig ungen er, men generelt syns jeg man bør prøve å unngå å ha barn med på jobben.

Skrevet

Det kommer jo ann på hvor du jobber, jeg jobber i barnehage og det hender rett som det er at barna til de ansatte er med for noen få timer

Skrevet

det er helt greit som en nødløsning, men jeg synes ikke det er noe man skal basere seg på. har aldri blitt plaget av det selv, men skjønner godt at det ikke er så populært...

min mor hadde meg med på skolen for å få fullført, men gikk selvsagt ut av timen, eller dro hjem, når jeg våknet. (var nyfødt, så jeg sov jo mesteparten av tiden uansett...) :babyjente:

Skrevet

Synes ikke det er noe problem at kollegaer har med seg et barn på jobben i f.eks en skoleferien en dag eller to. Men syke barn skal være hjemme med en voksen. Noe annet blir helt feil, også med tanke på sykestatistikk. Det er selvfølgelig noe annet hvis barnet må gå hjem fra skolen pga noe, og kommer innom mor eller far på slutten av dagen så de kan dra hjem sammen.

Barn på forelesning eller lesesal er noe helt annet, og det synes jeg rett og slett blir for voldsomt med tanke på at man prøver å være veldig fokusert og blir lett forstyrret av lyder.

Skrevet

Det kommer an på hvilken jobb man har og hvor viltre ungene er. Man må huske på at det ikke er alle som liker unger, og som ikke synes barnelatter er like søtt som foreldrene..

Jeg har en kollega som innimellom har med seg ungene, ikke så veldig ofte, men de få gangene det skjer synes jeg det er voldsomt plagsomt. Jeg jobber som forsker. Jeg har eget kontor, men det er bare lettvegger, i tillegg til at det forventes at alle har dørene åpne. Selv om man lukker dørene hjelper det ikke så mye mot støy, ettersom det ikke er dørstokker, og en glipe på nærmere 5 cm under døren. Når ungene så vaser rundt i gangen og stikker hodet inn i tide og utide så synes jeg det er irriterende og forstyrrende. Særlig med tanke på at vi har veldig fri arbeidstid, så det skulle ikke være noe problem å være hjemme med ungene og heller jobbe når han fikk barnevakt.

Skrevet

Som andra redan har sagt: det beror på jobbet/skolen och om barnet är sjukt eller friskt.

Jag jobbar visserligen på kontor men vi sitter i kontorslandskap så att ta med mina små barn hit skulle vara helt oaktuellt. Det hade stört de andra extremt mycket och vi har utrustning som är dyr och "pill-känslig". Ett skolbarn skulle dock kunna vara här en eftermiddag eller något sådant.

I går hade jag med mig vår lilla tjej på 9½ månad. Vi var på chefens hytte och hade konferens på eftermiddagen med middag efteråt. I sådana "relaxed" miljöer och tillfällen var det bara trevligt. Och jag gick undan för blöjbyten och när hon var lite gnälligt. Det är något helt annat än vanligt.

Skrevet

En kompis av meg hadde vært inne på en sånn lakk&lær/sex-leketøy-butikk, og der hadde den ansatte (muligens sjefen) med seg jenta si på 5-6 år. Han ble litt forfjamset, føltes som litt feil setting å ha et barn i...

Skrevet

Jeg har hatt med mitt barn på jobb, fordi barnepasser var syk og jeg MÅTTE inn å gjørenoe. Gullungen fikk et tastatur å klapre på, en telefon å snakke i - da det ikke var gøy lenger slapp vi en ball og noen leker på gulvet - som umiddelbart ikke var spennende så lenge dte var en rekvisitahylle å "rydde"... Det gikk bra - men ikke noe jeg ønsker.

Betingelsen er at ungen er i ro - ikke belaster andre med oppmerksomhetsbehov eller lyd.

Skrevet

Her hvor jeg jobber er det av og til rene "barnehagen" i høst og vinterferiene til skolene.

Vi er heldige som har et møterom som stort sett er ledig, og da bruker ungene å være der, der kan de se film eller spille på storskjerm.

Det syns de er stor stas og de forstyrrer ingen, ikke foreldrene heller siden dette er såpass store unger at de klarer det meste selv, men er litt for unge til å være hjemme en hel dag uten tilsyn mens foreldrene er på jobb.

Jeg syns det er flott at arbeidgiveren tillater at det kan gjøres på denne måten, særlig for dem somikke har mulighet til å jobbe hjemmefra.

Skrevet

Om det er greit ha barn med på jobb kommer mye an på både barna og foreldrene. På jobben hos oss har det hendt at noen må ta med seg en småsyk liten tass fordi de ikke har noen andre til å passe barnet. Og det går som regel greit, barna sitter på spiserommet mens moren jobber.

Men skal man ta med seg barn på jobb krever det litt forberedelser hvis barnet ikke skal forstyrre alt og alle. Man må ta med litt leker, tegnesaker eller noe annet som barnet kan holde på med i fred. Det er jo ingen, hverken voksne eller barn som orker å sitte stille i mange timer uten å ha noen ting å holde på med.

Da jeg var liten var jeg endel med på jobben til moren min. Hun er lærer og da fikk jeg en liten pult ved siden av kateteret. Jeg hadde alltid med tegnesaker og før vi gikk hjemmefra snakket vi alltid om at det var viktig å være stille osv. på skolen. Forberedelser er viktig hvis man må ta med ungen på jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...