Gå til innhold

Lavere puls som ikke-røyker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sluttet å røyke for to uker siden. Når jeg trener nå har jeg lavere puls, og forbrenner færre kalorier selv om jeg trener det samme med samme intensitet. Forbrenner jeg færre kalorier som ikke-røyker? Da er jeg jo nesten fristet til å begynne igjen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjertet og lungene dine jobber bedre, gassutvekslingen er mer effektiv og dermed trenger ikke hjertet jobbe så mye for å få samme mengde oksygen rundt til kroppen.

Skrevet
Forbrenner jeg færre kalorier som ikke-røyker? Da er jeg jo nesten fristet til å begynne igjen!

:roll: Dagens klokeste ord.

Skrevet
Forbrenner jeg færre kalorier som ikke-røyker?

Nei!

Gjest Kristin_
Skrevet

Nei det gjør du ikke. Så lenge du ikke kompenserer for røykingen med masse småspising eller liknende går du ikke opp i vekt. Jeg klarte å kombinere røykeslutt med å gå ned over 10 kilo. Puls alene er heller ikke nødvendigvis representativt for hvor mye kalorier du forbrenner, hvilken form man er i generelt, hvor mye muskler man har etc. spiller også inn.

Helsemessig sett så er det like usunt å være 40 kg overvektig som å røyke 20 om dagen. Med andre ord, du har en del å gå på. Ikke begynn igjen ;)

Skrevet
Nei det gjør du ikke. Så lenge du ikke kompenserer for røykingen med masse småspising eller liknende går du ikke opp i vekt.

Det er riktig, men det må nevnes at røyking øker basalforbrenningen med ca 10%. Dette utgjør imidlertid så få kalorier (rundt 150), at det ikke vil gjøre noe forskjell på vekta.

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)
Det er riktig, men det må nevnes at røyking øker basalforbrenningen med ca 10%. Dette utgjør imidlertid så få kalorier (rundt 150), at det ikke vil gjøre noe forskjell på vekta.
Ehm det blir vel en 6 kilo pluss pr år hvis man ikke kompenserer med å gå ned i kaloriinntak eller opp i kaloriforbruk?

150 kalorier x 365 dager = 54750 / 9000 (det er 9000 kalorier i 1 kg fett) = 6,08 kg.

Endret av Elfrida
Gjest Kristin_
Skrevet

Forbrenningen er såpass forskjellig fra dag til dag og avhengig av mat og aktivitet at sånne "kilo-regnestykker" er vanskelige å utføre i praksis, men er bedre for å statuere et eksempel på at f.eks. små ting kan gi store vektutslag. Det er ingen automatikk i at TS _må_ gå opp 6 kilo, samme effekter kan man få av å begynne å drikke skikkelig kaldt vann, liksom ;)

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)
Forbrenningen er såpass forskjellig fra dag til dag og avhengig av mat og aktivitet at sånne "kilo-regnestykker" er vanskelige å utføre i praksis, men er bedre for å statuere et eksempel på at f.eks. små ting kan gi store vektutslag. Det er ingen automatikk i at TS _må_ gå opp 6 kilo, samme effekter kan man få av å begynne å drikke skikkelig kaldt vann, liksom ;)
Jeg er enig i det du sier - men det ER sånn at små ting kan gi utslag. Jeg gikk opp sakte men sikkert omtrent 15 kg på ca tre år en gang, og _gjennomsnittlig_ er ikke dette mer enn noe sånt som 150 kalorier i pluss per dag. (Den vektoppgangen hadde for øvrig ingenting med røykeslutt å gjøre) Endret av Elfrida
Skrevet
Jeg er enig i det du sier - men det ER sånn at små ting kan gi utslag. Jeg gikk opp sakte men sikkert omtrent 15 kg på ca tre år en gang, og _gjennomsnittlig_ er ikke dette mer enn noe sånt som 150 kalorier i pluss per dag.

vet det. det skal utrolig lite til for enkelte, deriblant meg. så å si pytt-pytt, det er bare 150 ekstra kalorier blir feil.

men, drit i det. å være røykfri er uansett 1000 ganger bedre enn å veie 6 pluss.

Skrevet

Ja, du forbrenner færre kalorier, men uansett så er det sunnere å slutte å røyke enn å gå opp et par kilo!

Pulsen din synker ikke bare når du trener, den er lavere hele tiden etter at du slutter å røyke. Røyking øker nemlig metabolismen i kroppen din, altså forbrenner du fler kalorier.

Skrevet
Jeg sluttet å røyke for to uker siden. Når jeg trener nå har jeg lavere puls, og forbrenner færre kalorier selv om jeg trener det samme med samme intensitet. Forbrenner jeg færre kalorier som ikke-røyker? Da er jeg jo nesten fristet til å begynne igjen!

Ja, det er virkelig et eksistensielt valg.

Gjest Anne of Green Gables
Skrevet

Det er ikke hvor anpusten du blir som avgjør kaloriforbruket ditt. Når du kommer i bedre form klarer du enklere å brenne av samme mengde kalorier.

Å droppe røyken er UDELT positivt. Tvil aldri på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...