Gjest Gjest Skrevet 22. august 2007 #1 Skrevet 22. august 2007 Katten min spøy opp masse levende mark her om dagen. Var hos veterinær, det var spolorm. Æsj.. denne katten har vært overalt... ligget på puta til sønnen min, slikket han i ansiktet! Er så redd vi er smittet! Kan det være egg rundt i huset her slik at katten smittes igjen? Må jeg vaske matskål og katteto ekstra nøye etter ormekur?
Gjest Neria Skrevet 22. august 2007 #2 Skrevet 22. august 2007 Spolorm fra katt smitter ikke over til mennesker. Men for kattens del kan det jo være greit å gi matskål og kattedo en ekstra vask så den ikke smitter seg selv igjen rett etter at det har blitt kvitt ormene med en ormekur. Ellers bør du gi katten din ormekur 2-4 ganger i året fast hvis den går ute og fanger mus og annet snusk med ormeegg i.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2007 #3 Skrevet 22. august 2007 Spolorm fra katt smitter ikke over til mennesker. Men for kattens del kan det jo være greit å gi matskål og kattedo en ekstra vask så den ikke smitter seg selv igjen rett etter at det har blitt kvitt ormene med en ormekur. Ellers bør du gi katten din ormekur 2-4 ganger i året fast hvis den går ute og fanger mus og annet snusk med ormeegg i. Det er en kattunge på 4 mnd, og den fikk ormekur for en måned siden.. og den har såvidt vært utenfor døren. Spolorm fra katt KAN smitte over til mennesker, jeg bare lurer på hvor vanlig det er, om noen her har opplevd det..
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2007 #4 Skrevet 22. august 2007 Om katten er bare litt ute kan den få nye ormer allerede dagen etter sa vetrenæren vår. Så vi gir jevnlig. ca fire ganger i året. noen ganger litt sjeldnere og noen ganger litt oftere..... Visste ikke om at det kan smitte. Katten vår ligger i fotenden om natta.....
rangi Skrevet 22. august 2007 #5 Skrevet 22. august 2007 Du behøver ikke å bekymre deg for smitteoverførsel til mennesker. Det skjer sjelden. Katten din vil alltid ha en viss mengde innvollsorm i seg, en ormekur virker ikke forebyggende, den dreper bare de parasittene katten har på det tidspunktet du gir den ormekur. Eter katten en mus eller fugl med parasitter i seg dagen etter, så har katten også parasitter igjen. Det er ikke dermed sagt at du skal proppe katten full av ormekur, en kur om våren og en kur utpå høsten igjen burde holde i massevis. Fanger katten mye mus om vinteren også, kan du gi den en kur rundt juletider også. Pass på å gi voksne katter en kur som tar både spolorm og bendelorm, f eks Panacur.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2007 #6 Skrevet 22. august 2007 Æsj.. denne katten har vært overalt... ligget på puta til sønnen min, slikket han i ansiktet! Er så redd vi er smittet! Kanskje dere ikke burde hatt katt?.. Jeg har hatt X-antall katter hele livet, de har hatt all mulig innvollsorn fra tid til annen, slapp av, det smitter ikke.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2007 #7 Skrevet 24. august 2007 JO!!!! Spolorm kan overføres til mennesker!!! Jeg ble smittet, trolig av en av mine 4 katter, da den ene katten samtidig hadde spolorm. Det var en hæslig opplevelse for meg, men det er fort og greit å behandle. Behandlet selvfølgelig hele familien min, inkludert de andre kattene også. Ingen grunn til å få angstanfall pga kattene, det er sånt som skjer! Bare husk å gi dem jevnlig ormekur, så slipper du kanskje dette. Katter som går ute, bør ha ormekur hver 2-3. måned. Vær ekstra nøye med hygienen når noen i husstanden har makk!
rangi Skrevet 24. august 2007 #8 Skrevet 24. august 2007 Det er jo ingen som sier at det ikke kan skje, men uansett om du ble smittet av dine katter, så er det sjelden at kattens spolorm overføres til mennesker. Det er foressten helt ufarlig, litt uapetittelig selvfølgelig, men veldig enkelt og greit å behandle.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2007 #9 Skrevet 24. august 2007 JO!!!! Spolorm kan overføres til mennesker!!! Jeg ble smittet, trolig av en av mine 4 katter, da den ene katten samtidig hadde spolorm. Det var en hæslig opplevelse for meg, men det er fort og greit å behandle. Behandlet selvfølgelig hele familien min, inkludert de andre kattene også. Ingen grunn til å få angstanfall pga kattene, det er sånt som skjer! Bare husk å gi dem jevnlig ormekur, så slipper du kanskje dette. Katter som går ute, bør ha ormekur hver 2-3. måned. Vær ekstra nøye med hygienen når noen i husstanden har makk! Hvordan skjønte du at du var smittet?
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2007 #10 Skrevet 24. august 2007 Det kommer ut spolormer med avføringen din.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2007 #11 Skrevet 24. august 2007 Det kommer ut spolormer med avføringen din. Levde de da? Hvor store?
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2007 #12 Skrevet 25. august 2007 Ca 20 cm... Det var en helt for jævlig opplevelse for meg, men jeg tok meg sammen, og raste ned på apoteket for å kjøpe Vermox til meg selv og resten av familien. Holdt meg hjemme fra jobb den dagen... Merket ingenting enn den ene gangen, men det er absolutt ingenting som frister til gjentakelse. Merker man at katten har orm, ta gjerne en kur selv også...det er min anbefaling, men somsagt- det er ingen grunn til hysteri om katten får orm, så lenge det behandles.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2007 #13 Skrevet 25. august 2007 Det er overhodet ingen grunn til å ta ormekur på seg selv når katten har orm! Det kan føre til resistens, og er fullstendig unødvendig. Så godt som alle dyr har innvollsorm hele tiden, og de aller, aller fleste dyreeiere blir aldri smitte med orm. Jeg er over 30 år, og har vokst opp med dyr, både hunder og katter, bor nå på går med masse dyr, og jeg omgår dyr daglig i mitt arbeid, og har aldri hatt innvollsorm. Ikke bli hysteriske pga en stakkars katt med spolorm, dette er helt vanlig og fullstendig ufarlig!
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2007 #14 Skrevet 25. august 2007 Kanskje dere ikke burde hatt katt?.. Jeg har hatt X-antall katter hele livet, de har hatt all mulig innvollsorn fra tid til annen, slapp av, det smitter ikke. Burde vi ikke hatt katt fordi vi synes innvollsorm er ekkelt.....?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå