Tabris Skrevet 22. august 2007 #1 Skrevet 22. august 2007 Jeg lurer litt på - dere som interesserer dere for hva som er mote, hva man "kan" gå med og hva som er "in" - hvorfor dere synes det er viktig. Hva er det som gjør at dere bryr dere om hva andre mennesker synes om hva dere går med? Hvorfor er det interessant å gå med det som industrien har bestemt skal være mote i år? Hvorfor er det viktig å ikke gå med noe som ikke faller inn under denne kategorien?
Ce'Nedra Skrevet 22. august 2007 #2 Skrevet 22. august 2007 Mote er gøy og det er gøy å se bra ut, så enkelt er svaret Det betyr ikke at jeg helt ukritisk går med alt som er mote. Jeg velger ut det jeg liker best. For tiden er jo det meste "lov", så det er ikke vanskelig å finne noe man liker.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2007 #3 Skrevet 22. august 2007 Jeg bryr meg ikke særlig mye om hva jeg "bør" gå med, eller hva som er spesielt in. Jeg kler meg i plagg jeg synes jeg kler, og har klær både fra ganske dyre og billige butikker, samt endel second hand. Er en relativt bevisst forbruker. Jeg synes likevel det er litt interessant å følge med på motebildet; kjøper ukeblader 3-4 ganger i året, og det er gjerne når de nye kolleksjonene presenteres. Greit, jeg kommer sikkert aldri til å få råd til et plagg større enn ei t-skjorte fra Prada e.l, men det er forfriskende å se nye snitt, farger og "temaer". Mote er mer enn BARE kles- og kjøpepress, og jeg mener motebildet speiler enkelte andre sider av samfunnet også, både bevissthet og bevisstløshet (jfr resirkulerte materialer vs pels), tidsepoker (hånd i hånd med film, musikk osv) og tildels politikk. Nå skiller jeg mellom mote presentert direkte fra designere og motehus, og main stream-moten vi finner i kjedebutikkene. Forøvrig føles det usannsynlig godt å kjøpe seg et fint og litt dyrt plagg når man har hatt inntekt på under 150 000 de siste årene, og plutselig har fått normal levestandard
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2007 #4 Skrevet 22. august 2007 Har en generell interesse for klær:) Når du snakker om hva som er in og ikke så handler vel det mer om hva som er gatemoten, dvs de trendene som folk lettest plukker opp pga hva kjedebutikkene pusher mest av. (f.eks tunikaer nå). Hva som er mote ifølge ulike designere er jo ofte helt annerledes. Vi påvirkes jo til å synes noe er pent eller ikke av hva vi ser rundt oss, og siden jeg personlig føler meg bra når jeg har på meg noe jeg føler meg fin i så blir jo det kanskje ofte ting som ligner på hva andre har på seg. Blar man f.eks tilbake i gamle bilder synes man jo gjerne at det man hadde på seg da ikke er så fint lengre. Så konklusjonen er vel at jeg kler meg for å føle meg bra og hva jeg synes er fint påvirkes av dagsform og masse annet. Hva industrien mener spriker jo i veldig mange retninger og det skal nesten godt gjøres å ikke treffe trenden til en el annen designer) Er ikke spes opptatt av hva andre synes annet enn at jeg prøver å kle meg i noe som passer anledningen. (Jeg stiller f.eks ikke opp i noens bryllup i en kjole som tar masse oppmerksomhet).
Gjest Frk Åberg Skrevet 22. august 2007 #6 Skrevet 22. august 2007 Jeg er veldig lite opptatt av som er "lov" til å gå med i år. Jeg har holdt meg til omtrent den samme stilen noen år (selv om jeg også fornyer meg innimellom). Men likevel tror jeg ikke det er til å unngå å la seg påvirke noe - hvertfall hvis man er i det hele tatt interessert i klær. Moten påvirker også hva som fins i butikkene til en hver tid, så det er vanskelig å unngå å ha plagg som er moderne, hvis man kjøper klær noenlunde jevnlig.
Gjest StoreSky Skrevet 22. august 2007 #7 Skrevet 22. august 2007 Fordi de fleste ikke vil gå rundt seende som et dass, som sannsynligvis du gjør. Det morsomme er at du bryr deg like mye hva andre synes om deg, synliggjort gjennom din trang til å proklamere din idealistiske overlegenhet. Så ALL mote er pent, vakkert, flatterende, etc? Og alle de som ikke slavisk følger moten dermed ser ut som en "dass"...? I min verden (og når jeg titter ut av vindu) så finnes det brede kvinner, høye kvinner, lubne, slanke, fete, magre, knokklete, damer som går som en sekk, som en svane, etc. Og, snodig! Jeg som har en tendens til å synes at de fleste som "kler seg etter moten" -dvs det som kjedebutikkene pusher ut, ser forjævlig ut! Men svar til TS: Jeg tror de som kler seg slikt, at det er rett og slett deres stil! Non følger enkelte subkulturer, andre etter det butikkene definerer som pent/inn/kult/etc.
Tabris Skrevet 22. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 22. august 2007 Takk for alle svar - og flere svar er mer enn velkomne, selvsagt. For å oppklare hvorfor jeg spør: Det er ikke for å være vemmelig, eller å heve meg over noen. Grunnen er fordi jeg synes det er viktig å stille spørsmål ved det etablerte. Hvis noen foretar valg som er litt uvanlige - slutter å se TV, blir vegetarianer, boikotter McDonald's osv - så spør mange "Hvorfor har du valgt det?" Inspirert av en tråd som ble startet for en stund siden (Pax tror jeg det var som startet den) der hun spurte hvorfor de som spiser kjøtt gjør det, så ville jeg spørre om dette. Det er så mange valg i livet man gjør uten å tenke bevisst over at man gjør det, jeg synes det er viktig å sette søkelys på alle aspekter av livet. Og for å oppklare: Jeg påstår ikke at alle som velger å interessere seg for mote gjør det ubevisst - ofte kan det jo være snakk om en bevisst interesse - men fordi det kanskje kan være noe man ikke har tenkt så mye over. (Som f.eks hvorfor man spiser kjøtt). I tillegg så lurer jeg oppriktig også, da, på hva det er som gjør mote viktig for noen.
Gjest Elastica Skrevet 22. august 2007 #9 Skrevet 22. august 2007 Jeg betrakter meg selv som muligens over gjennomsnittet opptatt av hvordan jeg kler meg og fremstår for øvrig. Det er flere grunner til det, og det enkleste kan kanksje være at jeg synes det er morsomt å følge med i motebildet og lære historien bak endel trender og linjer. På samme måte er jeg opptatt av design når det gjelder møbler og nyter følelesen av når noe er av god kvalitet - enten det er håndverksmessig godt utført eller gir uttrykk for noe varig. Den lille sorte er en slik klassiker som jeg synes det er morsomt å følge. Dernest tror jeg man uttrykker mye av personligheten sin gjennom hvordan man kler seg, og hvordan man fremstår for øvrig. Dette gjelder enten man er opptatt av mote og bekledning eller ikke. Jeg liker å se på meg selv som stilbevisst - og håper stilen min også gir uttrykk for det. Slik kan man signalisere både selvsikkerhet, trygghet og stil for øvrig gjennom hva man ifører seg.
Tabris Skrevet 22. august 2007 Forfatter #10 Skrevet 22. august 2007 Hvorfor er det så mange som går i forsvar når noen stiller spørsmål ved det "alle" gjør? Da blir man gjerne kritisert for å sitte på sin høye hest, framfor å reflektere over hvorfor man gjør som man gjør. Det er jo mye enklere så klart. Veldig bra poeng. Janteloven er fortsatt veldig utpreget. Du skal jammen meg ikke stikken tåen langt utenfor A4-rammen før du får høre det.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2007 #11 Skrevet 22. august 2007 tror alle mennesker mer eller mindre er klesbevisste. klær og identitet henger jo nøye sammen og de som selv proklamerer å være lite motebevisste forsøker jo da å uttrykke noe gjennom nettopp det å ikke kle seg i plagg som regnes som trendplagg på det tidspunktet. uansett hva man sier eller ikke så har vi jo en eller annen bevissthet rundt hva vi tar på oss. for noen er komfort det viktigste og velger plagg som tilfredsstiller de kravene man har til det, mens for andre så er det viktigste merkelappen. så synes alltid klær sier noe om hvem et menneske er og bidrar til førsteinntrykket man danner seg av noen. man klarer ikke nødvendigvis å gjøre noen veldig dyp personanalyse pga det men det sier jo noe (forutsatt at du kjøper klærne dine selv)
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2007 #12 Skrevet 22. august 2007 Det har vel med smak å gjøre. Estetisk sans. På samme måte som noen er opptatt av å ha det pent/kult alt ettersom, innredet i hjemmet sitt så er noen opptatt av hvordan de klær seg. Og ikke minst har evnen til å vite hvordan man kler seg pent. Vi er vel fullt klar over at ikke alle har denne interessen og har ganske mangel på smak. Ser nok av det når jeg er ute...
Gjest Frk Åberg Skrevet 22. august 2007 #13 Skrevet 22. august 2007 Det har vel med smak å gjøre. Estetisk sans. På samme måte som noen er opptatt av å ha det pent/kult alt ettersom, innredet i hjemmet sitt så er noen opptatt av hvordan de klær seg. Og ikke minst har evnen til å vite hvordan man kler seg pent. Vi er vel fullt klar over at ikke alle har denne interessen og har ganske mangel på smak. Ser nok av det når jeg er ute... Men dette handlet vel ikke om man har smak eller ikke, men om man følger motene slavisk. Man kan da ha estetisk sans selv om man ikke er en moteslave. Jeg stiller hvertfall spørsmålstegn ved den estetiske sansen til jentegjengene, hvor alle går i tights, lange gensere, massivt gulltilbehør, gulaktig selvbruningslook og pulesveis. Men moteriktige, det er de nok.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2007 #14 Skrevet 23. august 2007 Jeg er svært opptatt av både hvordan jeg kler meg og "generell estitik", men jeg følger ikke moten slavisk for det. Det som interesserer meg med mote er om jeg kan finne få eller mange plagg som passer inn i min smak. Noen ganger liker jeg de snittene og fargene som er mote, og det gleder meg. Andre ganger må jeg lete blant "klærne i butikken" for å finne ting jeg har lyst på. At jeg blir litt påvirket av moten skal jeg likevel ikke nekte for. Ting jeg for et par år siden ikke ville gått med virker mer "normalt" fordi jeg har sett mange gå med det.. og jeg blir mer tilbøyelig til å vurdere deg selv. Men none ting ligger fast. Mine farger (de jeg kler og liker) og mine "beste snitt" (som passer min kropp).
Gjest Elastica Skrevet 23. august 2007 #15 Skrevet 23. august 2007 Men dette handlet vel ikke om man har smak eller ikke, men om man følger motene slavisk. Man kan da ha estetisk sans selv om man ikke er en moteslave. Jeg stiller hvertfall spørsmålstegn ved den estetiske sansen til jentegjengene, hvor alle går i tights, lange gensere, massivt gulltilbehør, gulaktig selvbruningslook og pulesveis. Men moteriktige, det er de nok. Ja, jeg ser det levende for meg - og særlig estetisk er det ikke! Men det er etter min smak, da. Selvom det handler om generell estetisk sans og et ønske om å fremstå på en spesiell måte, enten ved å forsterke personligheten eller ved å endre den for anledningen, vil jeg også si at jeg blir påvirket av motebildet. Ting jeg ikke engang ville vurdert å iføre meg, blir oppdaget som et helt greit snitt nettopp fordi man faktisk blir presentert for det. Nå må jeg bare legge til at jeg aldri kommer til å iføre meg åtti-tallsmoten igjen, til dette er hukommelsen min for god. At jeg er bevisst på hva som kler meg, av farger og snitt forøvrig, hindrer ikke det å følge moten til en viss grad. Derfor har jeg heller ikke kastet meg på helt smale jeans-moten, fordi jeg kler noe annet bedre. Jeg jobber daglig med å opprettholde et minimum av selvinnsikt. Det burde kanskje fler også gjøre? (Men da er vi brått inne i tråden Modellpene ben. Sorry, Tabris).
Gjest Elfrida Skrevet 23. august 2007 #16 Skrevet 23. august 2007 Nå må jeg bare legge til at jeg aldri kommer til å iføre meg åtti-tallsmoten igjen, til dette er hukommelsen min for god. Ikke sant. Det var jo tights og lange gensere da også, eller blazer, kjempeskjorter og tights....også gjerne militærstøvler med raggsokker nedi til. Og på 90-tallet hadde vi sykkelbukse og lang t-skjorte... *grøss* J Jeg har gått nok med tights i mitt liv tror jeg, og jeg har nok aldri virkelig kledd det (hvem gjør det), men nå tror jeg at jeg ville følt meg som en velstappet pølse med celluliter hvis jeg skulle gå med sånt. Så jeg går med ting som passer og som jeg syns jeg kler, men det er jo morsomt når det kommer nye farger og snitt i butikkene, man blir jo litt inspirert. Klær er gøy syns jeg.
Gjest Elastica Skrevet 23. august 2007 #17 Skrevet 23. august 2007 Men det går an å følge moten selv om en ikke ser ut som alle andre. Det gjelder bare å finne sin personlige stil. Og det er nettopp denne interessen som er direkte linket til å følge med på moten synes jeg. Jeg er alltid nysgjerrig på hva som kommer, og følger med i blader og på nett, og jeg forsøker alltid å finne noe som gir uttrykk for min personlighet. Så jeg er ikke enig i at det er automatikk i at dersom man "følger med på moten" også går rundt og ser ut som alle andre.
-Alvildebrud- Skrevet 23. august 2007 #18 Skrevet 23. august 2007 Jeg lurer litt på - dere som interesserer dere for hva som er mote, hva man "kan" gå med og hva som er "in" - hvorfor dere synes det er viktig. Hva er det som gjør at dere bryr dere om hva andre mennesker synes om hva dere går med? Hvorfor er det interessant å gå med det som industrien har bestemt skal være mote i år? Hvorfor er det viktig å ikke gå med noe som ikke faller inn under denne kategorien? Fordi jeg tilpasser meg miljøet jeg er i. Jeg tar opp signaler fra omverden og synes det er oppfriskene å fikse til det yttre - slik at det passer med mitt indre. Jeg føler meg fin innvendig, og harmonerer det med utsiden. Ikke så merkverdig egentlig. Jeg tar vare på kroppen, huden, håret, mitt sosiale liv, kjæresten min, vennene mine, familien, husdyret, hjemmet, jobben.. Jeg bryr meg om mitt liv. Det fortjener å være det beste. Også på utsiden. Jeg er ingen modell skjønnhet, men jeg er ren, pen og frisk. Det å "følge moten" viser mer at man er en del av kulturen rundt seg og er smart nok til å tilpasse seg den. Litt sånn, "Darwin" Også bruker jeg ikke mye tid på å motkjempe det samfunnet og den kulturen jeg befinner meg i, og er en del av. Jeg vil heller forbedre den. Jeg trenger derfor ikke å bruke mye svart sminke. Mainstream fungerer for meg. Jeg er SÅ LEI av alle motstrømmer. Jeg er sååå vanlig, føyelig og tilpasset! Og har aldri hatt noe problem med det. Hvorfor finner DU det problematisk?
Gjest Elfrida Skrevet 23. august 2007 #19 Skrevet 23. august 2007 Også bruker jeg ikke mye tid på å motkjempe det samfunnet og den kulturen jeg befinner meg i, og er en del av. Jeg vil heller forbedre den. Jeg trenger derfor ikke å bruke mye svart sminke. Mainstream fungerer for meg. Jeg er SÅ LEI av alle motstrømmer.Subkulturer er også en del av kulturen vår, det er ikke bare mainstream som er samfunnet.
-Alvildebrud- Skrevet 23. august 2007 #20 Skrevet 23. august 2007 Subkulturer er også en del av kulturen vår, det er ikke bare mainstream som er samfunnet. Når sa jeg det? For meg, er MIN kultur mainstream. Det er der jeg befinner meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå