Gå til innhold

Kjønnsrollemønstre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi i salgsavdelingen ved Edda Digital / Kvinneguiden.no ønsker å gjennomføre livsstilsundersøkelser i forumet. I en tid fremover vil vi stille brukerne et spørsmål per uke om nordmenns ulike vaner.

Vi håper på kreative tilbakemeldinger, og takker for tidligere respons.

Så spørsmålet denne uken vi gjerne vil høre tilbakemeldinger på, er:

"Det blir ofte hevdet at kjønnsrollemønstrene virkelig vekkes til live når vi inviterer til store selskaper. I hvilken grad stemmer dette?"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener dere? Blant gjestene? I selskapet? Under forberedelsene?

Igjen skjønner jeg ikke spørsmålet som KG legger ut.. Kan dere ikke prøve å lage litt mer presise spørsmål når dere "går ut med" slike "undersøkelser"?

Skrevet

Mener dere kjønnsrollemønsteret hos vertskapet eller hos gjestene?

Her i huset (vi er bare to voksne, ingen barn) foregår forberedelsene til et større middagsselskap slik

Begge to:

Ringer eller sender e-post til gjester.

Bestemmer meny

Handler råvarer

Han

Har som regel styring på maten

Hun

Rydder, støvsuger og pynter

Hjelper til med maten

Noen ganger er det hun som kokkelerer og han som rydder, støvsuger og pynter. Men hun liker å pynte, og er ikke alltid like imponert over hans pynteferdigheter.

Når gjestene dukker opp, er det alltid litt kaos på kjøkkenet, så minst en av vertskapet er der. Den andre snakker med gjestene.

I den grad det er noe kjønnsrollemønster på gang, så er det blant gjestene. Kvinner er ofte litt flinkere til å bære ting ut på kjøkkenet og hjelpe til der enn menn, men det kommer egentlig mest an på personene som er på besøk.

Skrevet

Igjen skjønner jeg ikke spørsmålet som KG legger ut.. Kan dere ikke prøve å lage litt mer presise spørsmål når dere "går ut med" slike "undersøkelser"?

Enig i denne.

Utdyp det dere mener, så skal jeg svare.

Gjest Elfrida
Skrevet
I den grad det er noe kjønnsrollemønster på gang, så er det blant gjestene. Kvinner er ofte litt flinkere til å bære ting ut på kjøkkenet og hjelpe til der enn menn, men det kommer egentlig mest an på personene som er på besøk.
Det er vel der man finner forskjellen nå til dags tror jeg. Kvinner er flinkere til å hjelpe til med rydding av bordet og sånn. Generelt sett.

Jeg har i mange selskaper forsøkt å sitte helt i ro og slappe av pg prate når bordet skal ryddes osv, slik de fleste menn gjør helt naturlig, men jeg får det ikke til. :fnise:

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg tror det har mye med hvilken generasjon man tilhører. Når jeg er hos jevnaldrende par, syns jeg stort sett at de varter opp ganske likt (selv om jentene ofte er hakket mer oppmerksomme, syns jeg). Når jeg er hos folk fra foreldregenerasjonen og oppover, blir det mer tradisjonelt. Det virker, som Elfrida sier, som om det er mer naturlig at mennene blir sittende. Dvs. noen menn reiser seg og blir med og rydder bordet, men det er sjelden av kvinner ikke gjør noe tegn på å hjelpe til slik menn kan gjøre uten at noen ser rart på dem av den grunn.

Skal jeg snakke for meg selv, så er samboeren er bedre vert enn meg. Vi stiller likt når det gjelder forberedelser, men når gjestene kommer er han enda mer opptatt av å diske opp enn hva jeg er. Jeg vil ha en avslappet stemning, mens han vil være en upåklagelig vert.

Skrevet

Du kunne ikke ha valgt en litt lengre overskrift?

Skrevet (endret)

Je

Endret av Kosemose
Skrevet
Jeg syns det ofte er slik at menn som til vanlig ALDRI rører en gryte, svinger seg rundt og lager deilig festmat når det er selskap.

Jeg ser stadig det fenomenet på film, men har enda ikke vært borti det selv. Mine menn er enten notoriske kokker eller notoriske brød-med-gulost-er-godt-personer. Ingen som svinger utenom tralten her i gården...

Skrevet (endret)

[

Endret av Kosemose
Skrevet

Min kjære er også mye flinkere til å finne på og lage helgemat enn hverdagsmat. Sånn var det også med eksen min, og faren hans. Grilling eller fest? Rop på far. ;)

Gjest Gjest_Regine_*
Skrevet

Han og hun har ansvar for hvem som blir invitert, hun litt mer påvirkningskraft enn han.

Hun ELLER/OG han ringer invitasjonene, avhengig av hvilken side man inviterer fra.

Han bestemmer menyen, hun kommer med innslag

Han og hun handler inn

Han og hun foretar grovrydding og grovvask

Hun tar siste finpuss

Han lager mat, hun dekker bord og ordner blomster

Hun vasker klærne som skal brukes og stryker disse

Hun tar i mot, han underholder med kokkelering

Han serverer

Hun rydder unna, han hjelper til, hun tar siste finpuss av opprydding og han drikker vin med gjestene

Han er mer med gjestene, hun rydder mer

Begge er med på slutten, samtaler og har det hyggelig

Når gjestene er dradd, grovrydder han, hun rydder litt mer

Dagen derpå lager hun kaffe han får på sengen, han slapper av og leser avisen, hun vasker hus og sender "takk for i går kveld" sms`r til gjestene.

Skrevet
Jeg syns det ofte er slik at menn som til vanlig ALDRI rører en gryte, svinger seg rundt og lager deilig festmat når det er selskap.

Haha, dette kjente jeg meg igjen i!

Når vi inviterer foregår det stort sett slik:

Jeg må bestemme hva som skal lages, mannen har ingen forslag, "kan ikke komme på noe" og er heller tiltaksløs. Når jeg har funnet ut hva vi skal lage, så drar vi sammen og handler - der er han riktig kjekk å ha. Så kommer middagsselskapet, og jeg lager maten, vi vasker kåken, jeg pynter og dekker på (det siste tar jeg på min egen kappe at jeg gjør alene, jeg føler selv at det bare er noen glass som er "riktige" og at han ikke dekker på på den riktige måten :sjenert: Noe av dette kommer f.eks av at han heller setter en rull med kjøkkenpapir midt på bordet i stedet for å legge på servietter etc. Ikke krise, I know, men likevel ikke helt som det skal være i selskaper, synes jeg). Når så gjestene kommer, er han derimot helt forbilledlig. Han skjenker vann og vin, bærer ut mat, rydder av bord. Det samme gjør jeg, selvsagt. Alle synes jeg har en utrolig flink mann, og sier de er misunnelige på meg for alt han gjør :fnise:

Skrevet

Haha, kjøkkenrull i stedet for servietter, det høres litt kjent ut.

Evt pene kaffekopper (tynn porselen) uten skåler.

Selv om min er flink til å finne på, lage mat og å være vert, så er det liksom noen ting som bare ikke blir registrert. Jaja, han er flinkere enn meg til å rydde på kjøkkenet under matlaging, så vi har alle våre forskjeller. Så kan han være på kjøkkenet og jeg pynte.

Gjest Bellatrix
Skrevet

ja, jeg ble også usikker på hva som menes med spørsmålet.

Mener dere kjønnsrollemønsteret hos vertskapet eller hos gjestene?

Her i huset (vi er bare to voksne, ingen barn) foregår forberedelsene til et større middagsselskap slik

Begge to:

Ringer eller sender e-post til gjester.

Bestemmer meny

Handler råvarer

Han

Har som regel styring på maten

Hun

Rydder, støvsuger og pynter

Hjelper til med maten

Noen ganger er det hun som kokkelerer og han som rydder, støvsuger og pynter. Men hun liker å pynte, og er ikke alltid like imponert over hans pynteferdigheter.

Når gjestene dukker opp, er det alltid litt kaos på kjøkkenet, så minst en av vertskapet er der. Den andre snakker med gjestene.

hos oss er det mye omvendt. begge inviterer, jeg planlegger, handler og tilbereder maten. han støvsuger, vasker, evt setter opp bord og pynter. han tar også ansvar for drikkevarer.

om vi blir invitert bort: glemmer mannen min når vi er invitert, så jeg må holde oversikt over datoer og tidspunkter. jeg kjøper gaver.

når det gjelder å hjelpe til med rydding har jeg samme erfaring som dere andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...