Gå til innhold

Hvordan lage egne stearinglys

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har veldig lysst å prøve å lage egne stearin lys, som jeg former selv i forskjellige former. Noen som vet hva som trengs, hvordan man gjør, eller kansje vet om en grei side på nettet der jeg kan lære mer? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest ¤bella¤
Skrevet

vet ikke om noe på nettet, men er ganske sikker på at deichmanske har noen bøke på det.

Skrevet

panduro selger greie startpakker med alt du trenger. har testet d selv og synes d var ganske morro! du kan kjøpe mange forskjellige former og farger til lysene. ellers tipper jeg du får kjøpt d i de fleste hobbybutikker. lykke til! :)

Skrevet

Du skal blande parafin og stearin, som fås kjøpt på hobbybutikkene. Og nå husker jeg ikke blandingforholdet i farta, det var 1/3 av noe og 2/3 av det andre, hva som er hva kommer visst an på om det kubbelys eller tynne lys du skal lage. Så er det bare å hive i farge i karet og begynne støpingen / dyppingen. Ganske enkelt og mange muligheter for den kreative. Feks klipp til en melkekartong slik at du har en firkanta form av den, ca 10 cm høy feks, fest kanelstenger til kanten og hell i støpemassen; svært dekorativt og velduftende resultat. Istedenfor støpemasse kan man også kjøpe billige hvite lys og smelte dem om.

Skrevet (endret)

.

Endret av Miros
Gjest ¤bella¤
Skrevet
fest kanelstenger til kanten og hell i støpemassen;

hvordan fester man dem?

Skrevet
hvordan fester man dem?

Hm, så oppskriften i ei sånn lys-støpe bok, prøver å erindre her. Noe dobbeltsidig tape feks? Når støpemassen er stivnet er kanelstengene festet til lyset, og kartongen kan tas av. Jeg skal prøve å lage slike lys om ikke så lenge, skal si fra når jeg har gjort det i praksis. Eventuelt kan du stikke innom Panduro, de har slike oppskrifter liggende, eventuelt låne oppskriftsbøker på biblioteket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...