Gå til innhold

Frakt av katt på fly

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ringte til SAS Cargo nå, og fikk opplyst at det som regel blir valgt mellom to størrelser på bur på katt.

Ene heter Cabin (kan tas med inn på flyet) og er 36x25x23 cm

Andre heter Small og er 53x41x38, men da må katten i lasterommet.

Jeg vil gjerne ha henen i cabinen sammen med meg.

Men får en voksen katt plass i en cabin bur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg reiste flere ganger med fly mellom København og Trondheim med mine to voksne katter for noen få år siden. Da var det iallfall ikke noe problem å få begge to med inn i kabinen, i hvert sitt bur.

Skrevet

Kommer an på størrelsen på katten det. Er den stor, så tviler jeg. En liten katt er ikke noe problem.

Skrevet

Hvor lang er flyreisa? Om det var en time ville jeg heller latt kattene mine hatt det litt trangt enn å humpe i et bråkete bagasjerom... Men om det er lengre enn en time ville jeg vurdert større bur og bagasjerom. Du må også passe på vann og mat, ihvertfall umiddelbart etter landing om det ikke er plass i buret.

Gjest mariaja
Skrevet
Jeg ringte til SAS Cargo nå, og fikk opplyst at det som regel blir valgt mellom to størrelser på bur på katt.

Ene heter Cabin (kan tas med inn på flyet) og er 36x25x23 cm

Andre heter Small og er 53x41x38, men da må katten i lasterommet.

Jeg vil gjerne ha henen i cabinen sammen med meg.

Men får en voksen katt plass i en cabin bur?

Har jobbet i SAS Ground Services, og sendte regelmessig både katter og hunder med på fly, da, inne i cabinen, så det går helt fint! :) Husk å bestille billett tidlig, for du kan risikere at katten må i cabinen om der er allergikere ombord på samme fly.

Skrevet

Det er regler for hvor god plass kattene skal ha i buret når de reiser, så man kan ikke bare putte en stor katt i et lite bur og håpe på det beste.

Du må ikke gi katten din mat de siste 12t før avreise, og den bør heller ikke ha vann under reisen. Mat skal unngås pga avføring og oppkast, vann blir bare søl og griseri i buret. Dette gjelder selvfølgelig ikke hvis du skal på en veldig lang flyreise, men alle destinasjoner innenlands og innenfor skandinavia er iallfall ok. Mine katter veide foressten 5,5 kg og 3,5 kg.

Skrevet

Seriøst? 12 timer?

Mine katter er noen matvrak, de mjauer som besatt om skålene er tomme. Synes jeg ser de flypassasjerene som må utsettes for de to om de ikke har fått mat på 12 timer.

Skjønner poenget med vann i buret, men ikke mat på 12 timer?

Skrevet
Mine katter er noen matvrak, de mjauer som besatt om skålene er tomme. Synes jeg ser de flypassasjerene som må utsettes for de to om de ikke har fått mat på 12 timer.

Det er vel heller du som ikke burde utsette flypassasjerene for kattene dine, da....og heller sende dem i lasterommet.

Skrevet
Seriøst? 12 timer?

Skjønner poenget med vann i buret, men ikke mat på 12 timer?

Tror ikke dine medpassasjerer ville sette særlig stor pris på om kattene bæsjer i buret sitt under flyturen, for å si det sånn... En av mine gjorde det under landing en gang, han ble så redd stakkar, pga endel turbulens. Ikke særlig trivelig for verken katten, medpassasjerer eller meg.... Måtte på toalettet på Værnes å vaske kattedritt.... Tro meg, det vil du helst slippe:)

De vil nok ikke spise noe under flyturen likevel, det er jo en stressende situasjon for kattene.

Skrevet

Har hatt med jack'en min i en sånn bag med netting på , på flyreise i kabin .

Det som gjerne avgjør om du får lov til å ta med katten inn på flyet , er om den får plass i en reiseartifakt som ikke er større enn det som er grensen for håndbagasje mht dimensjoner og vekt .

I forhold til det med å bestille i god tid er pga allergikerne .

Hvis det er allergikere ombord på flyet , får du ikke ha med dyret på den avgangen .

Forskjellige flyselskaper har forskjellige regler for frakt av dyr , legger med en link til sas sine regler og priser .

http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Reise-m...dyr-i-kabinen2/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...