Gjest Gjest Skrevet 22. august 2007 #1 Skrevet 22. august 2007 Vi har kjøpt leilighet og driver nå å sjekker ut hvilken banker som er mest gunstige. Jeg ser for meg at det kan komme tider da vi ønkser å betale inn større avdrag på lånet enn den opprinnelige planen. Jeg har hørt at enkelte banker tar gebyr for dette, men finne ikke prisen på gebyret på hjemmesiden til bankene. Hvor kan jeg finne en oversikt?
gaja Skrevet 22. august 2007 #2 Skrevet 22. august 2007 Hvis du har flytende rente pleier det ikke å koste noe å betale ekstra. Hvis du har bundet hele lånet (med fastrente, altså), må du betale for å betale ned mer hvis renta du har bundet til er høyere enn den flytende renta på det tidspunktet du betaler. Er fastrenta di lavere, så får du penger igjen f.eks.: Du har et lån på 1 mill, fastrente på 5%. Den flytende renta er 4%. Du betaler inn 100 000 ekstra. Du må da betale mellomlegget på 1%. Du har et lån på 1 mill, fastrente på 5%. Den flytende renta er 7%. Du betaler inn 100 000 ekstra. Du får penger tilbake. Jeg er ikke sikker på nøyaktig hvordan de regner ut hva du skal betale eller få tilbake. Hvis du regner med å betale ned raskere er nok det enkleste å ha deler av lånet med flytende rente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå