Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Bladlus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere med bladlus?

Jeg er ikke glad i å bruke gift i hagen, men nå er det like før! Det kravler og kryper på alle rosebuskene mine. :(

Gjør lusene noen skade, eller er de bare ekle?

Skrevet

Noen bladlus gjør ikke så mye, men får de lov til å herje fritt, settes planten tilbake og, i verste fall, dør den. Det sier seg nesten selv at en rosebusk som er hardt angrepet av lus, står dårligere rustet til å møte vinterne enn en som ikke har vært det.

Jeg vet at mange sverger til hageslangen når det gjelder å bli kvitt lus ved rett og slett å spyle dem vekk. Andre ifører seg hansker og klemmer lusene i hjel på planten. Begge disse metodene er selvfølgelig giftfrie, men de forutsetter, i hvert fall hvis man har en del planter, at man har god til og anledning til å gå over ofte.

Og så kommer x antall såkalt giftfrie kjerringråd med grønnsåpe, brennelsevann og "you name it". Det mange glemmer er at dette også er kjemi og at en del av disse rådene faktisk kan gjøre vel så stor skade som såkalte kjemiske plantevernmidler. Dagen kjemiske plantevernmidler er faktisk spesielt utviklet for å løse et problem samtidig som det gjør minst mulig skade.

Noe som virker mot lus, maur etc., men som absolutt er giftig, er et uttrekk av en boks snus i fire liter vann som får stå over natten og deretter siles og dusjes på plantene. Plantene tar ikke skade av det, men "krypene" forsvinner som dugg for solen og forblir borte. Fire liter holder i massevis til en hage for en hel sommer og med tanke på at nikotinen i en boks snus ikke er mer enn en gjennomsnittlig trønder får i seg i løpet av et par dager, synes i hvert fall ikke jeg mengden gift er avskrekkende.

Skrevet

Noterer meg tipset Leo.

..og sammtidig ungrer jeg meg på hvordan dette rådet ble til. ;)

( ha dæ vækk ditt lusspøkels, ællers spøtte æ snus på dæ )

Skrevet

Man kan saktens lure :ler:, men i mitt tilfelle stammer rådet fra Gjendestad Gartnerskole. Nikotin er for øvrig en ikke ukjent bestanddel i plantevernmidler, så da var vel ikke veien til snusboksen så lang...

Skrevet

Jeg forstår ikke at nikotin skal være bedre en uttrekk av nesle? Eller misforstod jeg kanskje?

Spyle med hageslangen, sprøyte med grønnsåpe (utblandet) og så sprøyte meg hageslangen eller plante tagetes mellom buskene. Lusene liker ingen av disse.

Et siste alternativ kan være å sette ut marihøner, disse tar knekken på lusene, men det er vel kanskje ikke så lett å få dem til å holde seg på akkurat den busken du vil.

Gjest Elastica
Skrevet
Noe som virker mot lus, maur etc., men som absolutt er giftig, er et uttrekk av en boks snus i fire liter vann som får stå over natten og deretter siles og dusjes på plantene. Plantene tar ikke skade av det, men "krypene" forsvinner som dugg for solen og forblir borte.

Jeg hadde også forsvunnet som dugg for solen av dette avtrekket. Kanskje noe mot enhver plage? :ler:

Men et godt råd var det. *noterer*

Skrevet
Jeg forstår ikke at nikotin skal være bedre en uttrekk av nesle? Eller misforstod jeg kanskje?

Nikotin er ikke bedre enn uttrekk av nesle m.h.p. giftinninnhold, men neslevann er også kjemi og når problemet er akutt foretrekker jeg å bruke en liten mengde av noe som er giftig nok til å fungere fremfor å pøse på med mengder av noe som er litt giftig og som kanskje ikke virker. Jeg vet f.eks. også at noen sverger til kaffegrut i rosebedene. I den grad det fungerer, vil jeg anta at det er koffeinet som holder lusa borte og koffein er også en gift...

Jeg hadde også forsvunnet som dugg for solen av dette avtrekket. Kanskje noe mot enhver plage? :ler:

Det eneste som blir igjen er en trønder eller to, men de gjør sjelden noen skade på plantene! :ler:

Skrevet
Andre ifører seg hansker og klemmer lusene i hjel på planten.

Jeg er en av dem - men trenger da ingen hansker til jobben! :sjarmor:

Ang. bruk av nikotin som plantevernmiddel: I streng forstand vil jeg ikke se bort fra at dette faktisk er ulovlig - plantevernmidler går jo tross alt gjennom strenge godkjenningsprosesser, og det er det en grunn til. Og selv om planten overlever nikotinbehandlingen, er det mulig at nikotinen forgifter miljøet i mer generell forstand, det dreier seg jo faktisk om et svært giftig stoff.

Skrevet
Ang. bruk av nikotin som plantevernmiddel: I streng forstand vil jeg ikke se bort fra at dette faktisk er ulovlig - plantevernmidler går jo tross alt gjennom strenge godkjenningsprosesser, og det er det en grunn til. Og selv om planten overlever nikotinbehandlingen, er det mulig at nikotinen forgifter miljøet i mer generell forstand, det dreier seg jo faktisk om et svært giftig stoff.

Det er faktisk ganske mange "kjerringråd" av denne typen som, hvis man skal være streng, er forbudt. Som nevnt tidligere er det meste kjemi og for å virke må det man bruker være giftig for noe/noen. Som en kuriositet kan jeg f.eks. nevne rotningshormon (Som brukes ved stiklingsformering av planter) som i lengre tid har vært forbudt solgt til private. Det samme hormonet kan imidlertid enkelt fremstilles hjemme ved kjøkkenbenken...

Jeg vil også nok en gang få understreke at jeg absolutt ikke er noen tilhenger av bruk av giftige plantevernmidler enten de nå er kjøpt eller hjemmelaget. En sjelden gang ser jeg imidlertid behovet for akutthjelp.

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...