Gå til innhold

Fotball eller barneidrett:

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

Hvordan er din holdning til fotballens spilleregler?

Mener du at:

* rettferdig for alle = lik spilletid

* de beste må selvsagt få spille mest

* oppmøte på treningene bør telle positivt

* klart alle vil vinne, det skjønner de dårlige til og med

* de som hyler høyest og maser om spilletid bør få mer spilletid enn de stille, da det er å vise liten interesse

* alvoret begynner fra barna er 6-7. tidlig krøkes osv

* fra 10 års alderen bør de skjønne tegninga dersom de er dårlig

* en 13 åring trenger ikke sippe, men ta seg sammen og bare prestere bedre for økt spilletid

* taper laget med dårlige spillere utpå er det deres feil

* vinner laget med de dårlige utpå er det de godes fortjeneste

* leder en med minst 2 mål kan alle få spille

* en trener skal oppmuntre under kampen, læringen tar vi på treningen

* en trener skal være ærlig, og gi tilbakemelding (positiv, som negativ) der og da selv om det er midt i kampen

* en trener bør gi beskjed til en uten talent at sorry; dette er ikke noe for deg

* en trener bør oppmuntre alle like mye

* keepere: en omgang hver uansett

* keepere: den beste uansett, men den dårlige på vent tilfelle-tilfelle

* keeper 2 må bare bli bedre og slutte å syte

* bør treneren være real i forhold til dommer eller si sin mening

* foreldre; taknemlige for at noen tross alt gidder trene deres avkom eller gi beskjed om urettmessigheter

Hadde vært fint å høre om andres meninger om barn og fotball, eller barneidrett generelt sett... :jepp:

Videoannonse
Annonse
Gjest Thelma :-)
Skrevet

Det finnes trenere på barnenivå som ikke burde vært trenere .. I årenes løp så har jeg sett trenere som topper laget når ungene er 7-8 år og det er jo helt vanvittig. Har de en god spiller, så lar de denne få spille hele kamper .. Helt sykt ..

Mannen min har vært fotballtrener for barn gjennom en årrekke, og han la alltid vekt på at de skulle få spille like lenge alle sammen. De stod med stoppeklokke og skiftet inn og ut .. Men det er jo noe som krever mer enn en trener.

Jeg personlig mener at man ikke behøver toppe laget før ved 14-årsalder .. da er det ok at det begynner å bli mer alvor.

Når det er sagt så er trener-jobb på dette nivået ren og skjær veldedighet - en tidkrevende veldedighet. For det krever masse, trenerkurs, påmelding til kamper i serien og cuper .. Det skal føres statistikker, osv .. masse arbeid - men masse glede også.

Skrevet

Jeg har selv vært trener (første gang for 15 år siden og deretter for egne barn), og jeg er mest skremt over ENKELTE foreldre. Noen barn lever under et helt urimelig press, og idretten er ikke lenger morsom selv om barna kansje er under 10 år.

Når det er sagt har jeg også hørt trenere be barn takle motstanderen så hardt at tårene nødvendigvis MÅ komme. Ved et spesielt tilfelle ble det skikkelig oppvask hvor jeg truet med å melde treneren til forbundet (han la seg flat da). Slike trenere må vi for enhver pris unngå i barneidretten.

Jeg ser også hvordan 14 åringer trener 5 dager i uka + egentrening. Jeg mener dette er uheldig fordi det legger et altfor stort press på barn som vil føle det som et altfor stort press og hvor eneste betydning er å bli bedre enn andre.

Barn under 15 år har ikke fått utviklet sin grovmotorik fullstendig om det ikke er snakk om spesiell idretter. Mye kan derfor fortsatt endre seg mht hvor god en kan bli. Denne gruppen barn må fortsatt ha mulighet til å utvikle seg/ha glede av idretten og ha fellesskapsfølelsen om det handler om lagidrett.

Ta en tlf til NIF og forhør deg om deres offisielle syn. Kansje det kommer et "rundskriv" også til deres "trener".

Gjest Mayamor
Skrevet

Overraskende få som har synspunkter på barn og idrett, eller glemt tråd? :sjenert:

Skrevet

Jeg har synspunkter!!

Jeg tror ikke jeg svarer på alle punktene dine for jeg har ikke tatt stilling til alle, men jeg kan jo svare generelt.

Sønnen min på seks spiller fotball, og heldigvis er både treneren og klubben tydelige på "spillevett" i forhold til barn.

Det viktigste når de er så små er at de lærer reglene, og at de opplever lagfølelsen. Og den følelsen kan de naturlig nok ikke utvikle om de ikke føler at de er en likeverdig del av laget.

Når de er så små skal ungene spille like mye.

Det skal IKKE kjeftes på så små unger på grunnlag av prestasjoner. Istedet må de voksne være tydelige på regler og på å vise hvordan ting gjøres ("Du står sånn når du kaster inn", "nå er det corner, det betyr") Det synes jeg gjelder både trener og dommere.

Det er dessuten kjempeviktig at ungene får masse ros for det de gjør som er bra. Og det betyr faktisk at noen unger skal få ros bare de tør å være borti ballen.

Trenerne skal være støttende, og legge egne ambisjoner til side. Jeg synes det er viktig at trenerne husker at fotball er lagsport. Det vil si at det skal handle om hele laget, ikke bare de som er kjempegode tidlig. På et lag er det mange roller som skal fylles.

Syntes forslaget om å ta en telefon til NIF eller NFF er en god ide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...