Gå til innhold

dobbelmoral og usa igjen

Anbefalte innlegg

Gjest gotthard
Skrevet

usa gikk i dag ut og sa at irak bryter genev konvesjonen når de viser bilder av skadete amerikanske soldater som er fanget av irakiske soldater.

det som er ille er vist at de viser bilder så klare at folk kan identifisere dem.

ok , om det er ulovelig så er det ulovelig og skal da ikke forekomme.

men usa gjør jo det de også..de viser stolt frem irakiske fanger som har blit tatt.

usa sier at irak nedverdiger fangene , ok hva gjør usa når de for åpen kamera putter fanger bak små piggtrå lommer i en ørken?og når de ransaker og skriker til de på tv?

og hva med at usa sier de ikke håper fangene irak har vil bli torturert , er vel ingen som håper på det ,men hva med taliban fangene usa har?

3 stk er døde pga stump vold i amerikansk fangeskap.

røde kors som er utnevnt av fn til og følge krigsfanger får ikke lov av usa og besøke fangene.

enkelte av soldatene som har arbeida på basen de taliban fangene er på forteller om tortur og de få bildene verden har set viser klare brudd på alt av regler.

er det ingen regler for usa?

de fordømmer land som henretter fanger , fordi at de har jo bare dødsstraff og det må vi jo vite at ikke er det samme som og henrette.

usa har nå innført pressesensur under krigen , de betaler store summer for at media skal dekke krigen på den måten usa vil.

de har store kampanjer hvor usa blir fremstillt som et land som kjemmper en ensom kamp om og frigjøre verden.

det som er rarest er at når den første amerikaneren blei drept av irakiske styrker så virket det som om hele usa mente det var dårlig gjort , greit og drepe irakiske folk , men irak har egentli ikke lov til og skyte tilbake de....

og jeg vedder mye på at usa vil "finne" kjemiske våpen i irak , mulig det er der , men usamå finne det , det er jo derfor de har godt til krig , så om de ikke finner så må de lage lit da..................?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er som du sier: Ingen regler gjelder for USA -det er jo tross alt de som lager reglene, og da kan de selv bestemme hva de vil følge og ikke; enkel logikk....

*sukk*

Skrevet

For å være helt ærlig: Det eneste som overrasker meg når det gjelder denne krigen er at ikke de amerikanske soldatene bærer sponsormerker fra Cola og Statoil på uniformene sine. Hele denne latterlige og patetiske krigen fremstilles jo som et eneste stort show uansett - :roll:

Nelle :briller:

Skrevet

skidrow: kunne ikke vært mer enig.

desverre.

vil takke deg for mange gode innlegg!

Skrevet

Når det gjelder det som kommer ut i media, er det helt klart vanskelig å ta stilling til hva som er sant og hva som ikke er sant. Det er umulig å vite hva/hvem man kan stole på. Jeg har det personlig sånn at jeg IKKE tror på de irakiske myndigheter og TV-stasjoner. Selv om jeg i utgangspunktet er i mot denne krigen og den rolle USA har tatt i verden, så tror jeg enda litt mer på amerikanske/vestlige medier enn de irakiske. Men hvem vet hva som er propaganda og hva som faktisk er reell informasjon? USA bruker helt klart media til å styre holdningene i den amerikanske opinionen.

Jennifer

Gjest Gjesta
Skrevet

Syns skidrow kommer med mange gode poenger! Jeg er så enig!

Og jeg syns det er veldig bra at det startes flere tråder om krigen.

~For det første: det viser at folk engasjerer seg

~For det andre: det er lettere å følge med. Krigstrådene tenderer til å bli litt lange, og det er vanskelig å komme inn etter x antall sider...da har tråden som regel utvikla seg til å bli en diskusjon mellom et par-tre brukere som ofte diskuterer noe helt annet enn det tråden startet med.

Tråder kan fort bli litt "gamle" for oss som ikke er på forumet "hele tiden".

Ehhh...nå var det jeg som spora av tråden (med god hjelp fra Lott@ :wink: )

Beklager så mye! :lol:

Gjest Gjesta
Skrevet

Hmmm...før jeg fikk posta innlegget mitt var Lott@s innlegg fjernet, så da trekker jeg meg stille ut igjen... :wink: Enn så lenge iallefall...

Skrevet
usa gikk i dag ut og sa at irak bryter genev konvesjonen når de viser bilder av skadete amerikanske soldater som er fanget av irakiske soldater [...] ok , om det er ulovelig så er det ulovelig og skal da ikke forekomme.

men usa gjør jo det de også..de viser stolt frem irakiske fanger som har blit tatt.

Jeg regner meg som er rimelig oppegående menneske, og jeg skjønner det heller ikke. Jeg blir bare sittende med munnen åpen og lure på "Hva i alle verden!" Og hvorfor sier de ikke det du sier nå, skidrow, i media når de forteller hva USA sier, hvorfor balanserer de ikke nyheten med å fortelle at USA gjør jo akkurat det samme selv?

Jeg skjønner det ikke!

Skrevet

Nå er det britene som er ute og fordømmer klippene av to britiske krigsfanger og to døde soldater som ligger på en landevei...

Jeg begynner virkelig å lure på om de tar den generelle allmennheten for idioter.

De må jo selv se det paradoksale i at de selv(dvs vestlige tv-kanaler) får vise en masse døde og fangede irakiske soldater, mens de selv skriker opp om inhuman, bodtørstig oppførsel og brudd på genevekonvensjonen.

Denne typen uttalelser virker vel helt mot sin hensikt da folk flest(?) vel ser dobbeltmoralen i det....

Gjest salma
Skrevet

Veldig enig, Skidrow! :Nikke:

Er ærlig talt litt skuffet over Storbritannia, jeg. De henger desperat på, selv om USA også overfor dem tydelig viser hvem som er sjefen og at SB ikke har noe de skulle ha sagt.

Hvorfor vender de seg ikke heller mot Europa, der de faktisk kan bli lyttet til og respektert? Hvorfor er de med på dette tåpelige spillet, som kommer til å koste dem enormt av den tilliten de faktisk nøt her i Europa?

Dette skjønner jeg IKKE....

Gjest sexysadie
Skrevet

Salma

Britene har alltid vært besatt av krig.

D var slik de skapte sin stormakt som endte i en søppeldynge i 1946.

De vil så gjerne bli store igjen...

The Empire strikes back..... :hoho::hoho:

Skrevet

Det er lett å nikke og være enig når den irakiske informasjonsministeren noe utilslørt gjør narr av den amerikanske presidenten som kaller oppførselen til de amerikanske soldatene i Irak for - selvforsvar. Snakk om å gi motstanderne av denne krigen lette poeng ... :roll:

Jeg ser du setter spørsmålstegn etter påstanden din om folk flest gjennomskuer detter, NangaParbat. Jeg håper det, men til og med på dette forumet har det kommet de mest hårreisende og ukritiske påstandene servert fra "alliansen" mot "regimet". Så det spørsmålstegnet får vel stå :wink:

Jeg har også lurt på det med Storbritannia, salma, og påstanden er at Blair prøver å posisjonere Storbritannia og seg selv som en stormakt i det kommende stor-Europa. Jeg vet ikke om det er sant, men jeg skjønner heller ikke hvorfor de ellers er USA puddel. De ser for seg at Europa vil bli en supermakt nå som det er et vakum, og tenker at Storbritannia kan gå foran og vise styrke. Dette her skulle jo være en så enkel krig, så i utgangspunktet hadde de heller ikke mye å miste.

Visste dere forresten at det var britene som fant opp konsentrasjonsleieren? Det skjedde i Sør-Afrika, jeg tror det var på slutten av 1800-tallet.

Gjest salma
Skrevet

Kan godt være du har rett i det med britenes tankegang ja, Anne Mona, høres jo logisk ut. Men det må vel kunne sies å være lite vellykket, de har jo sjelden vært så upopulære som de er nå. Frankrikes ledere hilser ikke engang lenger på Blair!

Uansett; hva syns dere om det nye "freedom fries"? Hørt noe så tåpelig? Si meg, skal ikke verden gå videre etter denne krigen? Er det ikke nødvendig for landene i verden å prate med hverandre etter dette? Slike tåpelige markeringer er med på å skape frykt for at verdens ledere egentlig ikke er voksne nok til å håndtere og forvalte ansvaret sitt.

Nei, SS, nå er det på tide at KVINNENE TAR MAKTEN OG RYDDER OPP I MENNENES SØL, eller hva jenter? :briller:

Skrevet

Jeg er ikke "helt enig" som alle andre her inne, Skidrow.

Ingen vits i å kommentere at USA lager regler som kun gjelder for seg selv - har selvsagt ingen innvendinger til dette. Bullshit.

Dette er det jeg vil krangle litt på:

usa sier at irak nedverdiger fangene , ok hva gjør usa når de for åpen kamera putter fanger bak små piggtrå lommer i en ørken?og når de ransaker og skriker til de på tv?

"Små piggtråd-lommer i en ørken" --> Hæ? Skulle de bo på hotell? Jeg vet ikke hva du mener med dette, men krigsfanger blir så klart ikke behandlet som spedbarn. Det er realiteten. Vi har regler, men disse blir tøyd. Ikke brutt (av det du nevner her).

Å tro noe annet, er naivt!

"Ransaker og skriker til de på TV"????

Øhm.

Selvsagt ransaker de krigsfangene sine! Og gudskjelov for det, Skidrow. Hva trodde du egentlig..?

Selvsagt skriker de også. Stemmebruk kan brukes taktisk.

Skulle de oppføre seg annerledes når TV-kameraene er skrudd på?

Jeg skjønner ikke poenget ditt. Forklar meg gjerne.

Gjest gotthard
Skrevet

tiqa.

påenget mit var at usa behandler ikke sinne fanger helt slik de mener iraks fanger skal behandles.

de sier at irak nedverdiger fangene ved og vise de på tv , usa viser sinne fanger på tv , veit du hva som skjer om sadam ser noen overgi seg?jo hele familien blir utslettet ( i følge usa) ,

veit også at det er mye psykologi i og skrike og greier til fanger , var i millitæret og fikk der kursj i psykologisk krigføring så det veit jeg lit om.

usa kan ikke skrike om irak viser fanger på tv , usa gjør det samme.

irak har sakt at de ikke skal interjue fanger på tv mere siden det blei mye bråk om det , men de som kjenner de amerikanske fangene er glade for at de fikk si hvemde er og greier..

egentlig driter jeg i hvem som viser mest lik og fanger på tv , er lei av og se dette krigsspillet på tv egentlig.

og som jeg sier , i en krig dør folk , bare så synn at ingen fortalte bush det noen gang

Skrevet

Eh, ja Skidrow, men det er en fordel å holde seg til fakta når man selv kritiserer andre for å være usaklige. Det var det jeg ville si.

Skrevet

Nå hyler Blair opp om at de britiske soldatene angivelig skal være henrettet.

"- Hvis noen trengte noe mer bevis for hva Saddams regime står for, så gir denne grusomheten det, fastslo Tony Blair i går.

- Det er enda et åpent brudd på all sømmelig skikk og bruk i krig. "

Omtrent det samme skjedde da det tidligere i uken ble vist bilder av døde amerikanske soldater.

Dette viser nok en gang forkjellen på verdien av et vestlig og et arabisk liv da vi har sett utallige bilder forbrente, blodige og hodeløse irskiske lik uten at det har vekket noe reaksjon.

Virker som om de vil ha oss til å tro at det er utenkelig at en vestlig soldat kan omkomme i krigen uten at vedkommende enten er truffet av sine egne eller "henrettet" av irakerne

Skrevet

hmm. hørte på radio i dag om den forrige krigen i irak. og la merke til noen pussige tall:

150 amerikanske soldater ble drept av krigshandlinger.

230 amerikanske soldater døde i ulykker.

100 000 irakere døde som direkte konsekvens av selve krigen. (dvs de som døde som følge av sanksjoner eller senvirkninger av radioaktiv forurensning ikke inkludert.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...