gaja Skrevet 21. august 2007 #1 Skrevet 21. august 2007 Jeg har sittet og sett på strømforbruket her hjemme, og en ting vi burde kunne spare litt på er tørking av klær. I gjennomsnitt går det ihvertfall en vaskemaskin og tørketrommel om dagen. Det eneste som henges opp til tørk er ullklær. Maskinene er fulle, og klærne i dem er virkelig skitne (håndklærne er brukt flere ganger osv.). Hvordan gjør dere det? Hva fungerer når man har såpass mye klesvask? Er tørkeskap bedre enn bare å henge opp på ei snor/stativ?
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2007 #2 Skrevet 21. august 2007 Jeg har både tørketrommel, snor og stativ til klestørken. Stativet (som man folder sammen etter bruk) har den fordelen at det kan flyttes hvor som helst. Til verandaen, til soverommet når man har besøk og vil gjemme klesvasken bort osv. Men det er ikke ideelt å henge sengetøy på, derfor har jeg snor til det formålet. Eller henger det over en dør. Tørketrommel brukes bare til håndklær. Et elektrisk tørkeapparat bruker sikkert like mye strøm som en tørketrommel, om ikke mer. Klærne tørker ikke så fort der. Men en bekjent av meg satte opp tørkeskap på vaskeromet/badet, uten å bruke varmeelementene, men lot varmegulvet varme opp skapet og klærne ble fort tørr. Ikke hang de i veien eller til sjenanse heller.
onyx Skrevet 21. august 2007 #3 Skrevet 21. august 2007 Hvis du ahr eget vaskerom med snorer kan en skikkelig vifte være supereffektivt + at det ikke er noen begrensninger på hva som kan tørkes. Selv bor jeg et sted med tørkerom med vifter og de er helt fantastiske, selv håndklær tørker skikkelig på noen timer. Viften slår seg av når tøyet er tørt. Viften i linken er ikke samme merke/modell, men det gir ihvertfall en ide om hva jeg mener. http://www.f-tech.no/comweb.asp?ID=347&...58&session=
Imax Skrevet 22. august 2007 #4 Skrevet 22. august 2007 Jeg eeeeeelsker tørketrommelen min! Spesielt sokker og truser, ikke snakk om at jeg gidder å henge opp det. Jeg tromler alt, utenom klær som gensere, bukser, topper, skjorter og skjørt. det har jeg hengt på vanlig stativ inne. Så har vi flyttet og jeg har fått tørkesnor ute. Og jeg må innrømme (ikke bare-bare for min feministiske sjel), jeg elsker å henge ut tøy! det blir fort tørt, er out of the way, og det er miljøvennlig (god unnskyldning). Så når det er pent vær henger jeg ut mye mer enn jeg har gjort før (håndklær, sengetøy osv), men sokker og truser går fremdeles i trommelen. Og til vinteren er vi nok tilbake til det samme gamle. Og det har vært dager tøyet har hengt i dagevis, fordi det har regnet og regnet og regnet
Antoinette Skrevet 22. august 2007 #5 Skrevet 22. august 2007 Jeg har både tørkeskap, trommel, stativ og klessnorer ute og hva jeg bruker avhenger veldig av årstiden. Håndklærne blir skikkelig myke og luftige av trommelen så det gjør jeg året rundt. Sengeklær og store ting tørkes ute hvis det er vær. Her blåser det ofte så ting er tørre på 2-3 timer. Om høsten/vinteren er tørkeskapet min beste venn. Våte ytterklær tørker raskt med null slitasje, finere klær som jeg må ha tørket i en fei kan også henges opp der. Ellers kan jeg henge opp skjorter og bluser på vanlige kleshengene og hekte de på en innendørs snor i vaskerommet.
Gjest Gjest_Kari-Anne_* Skrevet 22. august 2007 #6 Skrevet 22. august 2007 Jeg har også både tørketrommel og tørkeskap. Og helt ærlig syns jeg klær tørker mye fortere i skapet enn trommelen. Blir mindre kondens da klærne ikke detter oppå hverandre hele tiden, men henger med luft mellom. Og som ei annen sa...på vinteren er det min beste venn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå