Rubina D Skrevet 21. august 2007 #1 Skrevet 21. august 2007 Jeg er så innmari lei forskjellsbehandlingen til min manns foreldre. At de forskjellsbehandler våre barn og min svoger og svigerinnes barn er greit nok. De bor tross alt på samme sted vi bor langt unna så det er naturlig at de ser og får mer oppmerksomhet fra sine besteforeldre. Det som jeg ikke synes er greit er forskjellsbehandlingen på våre barn. Før vår eldste begynte på skolen i fjor var han en uke hos besteforeldrene ( forøvrig første gang de har hatt noen av ungene ) og ble skjemt bort etter notene. Han fikk klær og sko til flere tusen kroner, masse leker og ny klokke til skolestart. Minstemann begynte på skolen i går. Ikke ett ord om at han kunne være hos dem. Ikke ett nytt klesplagg, ingen klokke, ikke en telefon eller så mye som et kort med " gratulerer som skolegutt ". Da eldstemann hadde bursdag i fjor fikk han 500 kr av dem + en mp3 spiller. Lillebror fikk 4 bøker beregnet på babyer. Hun hadde forøvrig heller ikke tatt av prislappen og disse var da kjøpt på salg til 10 kr pr bok. Min mann har ikke noe spesielt godt forhold til sin mor. Vi har snakket om dette mange ganger, men vi finner ikke noen måte vi kan ta opp dette med dem på uten at det blir en skikkelig oppvask. Noen som har noen råd eller tips?
Betsy Skrevet 21. august 2007 #2 Skrevet 21. august 2007 Min mann har ikke noe spesielt godt forhold til sin mor. Vi har snakket om dette mange ganger, men vi finner ikke noen måte vi kan ta opp dette med dem på uten at det blir en skikkelig oppvask. Noen som har noen råd eller tips? Da tror jeg nesten jeg bare ville "stupt i det" og tatt den oppvasken som hadde kommet! Forskjellsbehandling av barn synes jeg ikke noe særlig om (har ikke barn selv, men har da vært liten en gang! ). Å si fra på en ordentlig, pen og voksen måte er jo en forutsetning, selvsagt.
Gjest Mayamor Skrevet 21. august 2007 #3 Skrevet 21. august 2007 Hva sier barna selv om denne forskjellsbehandlingen? Legger de merke til det eller virker de fornøyde? Dersom de legger merke til det ville jeg sagt det til besteforeldrene. Dersom barna ikke la merke til det ville jeg likevell sagt i fra fordi en dag vil de legge merke til urettferdighet. Kanskje vil søskenene bli sjalu på hverandre, og ikke rette frustrasjonen mot besteforeldrene der det egentlig hører hjemme... Kan det hende at de har "glemt" at minsten begyndte på skolen; gi dem en sjangse til å rette det opp igjen. Ring dem og fortell hva du mener. La barnet få komme dit i helgen og la dem få sjangsen til å "ordne opp for seg". Jeg ville sagt at her er det likt for begge guttene; "alt eller ingenting". Tap for eldstemann med goder ja, men likhet for mine barn hadde telt mer. Ikke millimeterrettferdighet, men sånn noenlunde. Lykke til.
Rubina D Skrevet 21. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 21. august 2007 Det er som sagt ikke ofte vi ser dem da de bor langt unna, men jeg tror nok ikke de har glemt at han skulle begynne. Barna har ikke sagt noe om forskjellsbehandlingen, men det kommer vel mer jo eldre de blir. De er jo bare 7 og 5,5 år enda. Dette er vel egentlig kanskje ekstra sårt at det virker som de ikke bryr seg noen ganger. I alle fall så synes jeg at det er vanskelig å skulle ta opp dette, da konsekvensen mest sannsynlig blir at de kutter ut både sin sønn og sine barnebarn ( det er en liknende episode der fra før). De tar aldri kontakt med oss hvis ikke vi ringer og det er alltid vi som må dra på besøk. Mannen min vil helst kutte all kontakten, men jeg vil forsøke litt til. Synes det blir litt ille at de ikke skal ha kontakt med 3 av 4 besteforeldre. Men når vi først er der så er det eldstemann for alle penga og jeg er litt lei av det hele. At eldstemann mister "goder" har han ikke vondt av for å være helt ærlig. Glemte forresten å si at det er ENORM forskjellsbehandling på min mann og hans bror også og det har det bestandig vært.
Gjest Thelma :-) Skrevet 21. august 2007 #5 Skrevet 21. august 2007 Folk som forskjellsbehandler kan neppe ane hvor stygge de er - derfor synes jeg du burde fortalt dem det FØR ungene oppdager det selv .. Det er rett og slett uhørt - jeg fatter ikke at det går an .
bubbel Skrevet 27. august 2007 #6 Skrevet 27. august 2007 Jeg vet akkurat hvirdan du har det. Er i samme situasjun med den eldste. hos besta er det h*n som får alt, får være med på turer, får sove over. Mens den minste ikke får noe , må være igjen hjemm o.s.v. Det er gått så laangt at minsten ikke vil overnatte der når jeg engang skulle trenge barnevakt. minsten har også utrykt hva h*n men om det. Har sagt ting som "skulle ønske besta ikke fantes" og sånn små forskjellige ting. Ikke hyggelig for minsten i det hele tatt. Jeg har tatt det opp flere ganger med besta, men det går visst ikke inn. heldigvis er det fler bestaer i vår familie...så han får litt motvekt hod det andre sette med besta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå