Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 21. august 2007 #1 Skrevet 21. august 2007 når man feks tar med seg 20 000 kroner i cash og skal sette dette inn på konto på postkontoret, blir man mistenkeliggjort da? jeg har nemlig fått 20 000 cash som jeg lånte vekk og skal sette disse inn på kontoen min. men er litt redd for hva dama bak skranken tenker når jeg som ung kommer med så mye cash.
Gjest Elfrida Skrevet 21. august 2007 #2 Skrevet 21. august 2007 Hva hun tenker er egentlig uinteressant, men jeg tror banker har en rapporteringsplikt til økokrim når folk kommer med store summer i kontanter. Jeg vet ikke hvor grensa går, men tviler sterkt på et et innskudd på 20 000 i kontanter vekker noen mistanke.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2007 #3 Skrevet 21. august 2007 Slike summer vil bli rapportert til skattemyndighetene. Et alternativ til å sette det på konto, kan jo også være å bruke det opp. Du kan handle mat og klær ol for disse pengene de neste 3-4 månedene, så er de snart borte
Leo Skrevet 21. august 2007 #4 Skrevet 21. august 2007 Hva vedkommende bak skranken tenker er da vel totalt uinteressant? :klø: 20.000 i kontanter er da heller ikke spesielt mye og er ikke en uvanlig sum f.eks. i forbindelse med bruktbilsalg, bryllup, konfirmasjon eller, som i ditt tilfelle, private lån, så jeg tviler på at vedkommende tenker noe særlig over det i det hele tatt.
Leo Skrevet 21. august 2007 #5 Skrevet 21. august 2007 Alle transaksjoner over 5.000 kroner loggføres, men det betyr ikke at man havner i politiets eller skattemyndighetenes søkelys av den grunn. Opplysningene brukes først hvis det er mistanke om noe kriminelt. Penger som stammer fra kriminell virksomhet er derfor sjelden innom norske bankkonti før de er behørig hvitvasket...
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 21. august 2007 #6 Skrevet 21. august 2007 rapporterer dem det? nå ble jeg nesten nervøs her.......... ja dette er penger jeg har lånt vekk, som jeg har fått tilbake nå, dessverre for min del i cash og ikke kontanter. jeg må ha de inn på konto, fordi jeg skal betale regninger imorgen med disse. er jo helt villt å betale regninger over disk pga gebyret på regningene er 35 kr stk!!!!
Leo Skrevet 21. august 2007 #7 Skrevet 21. august 2007 Det er ingenting å bekymre seg over! Jeg satte en noenlunde tilsvarende sum inn på min bankkonto for noen dager siden. Pengene stammet fra et helt legalt bilsalg og den eneste bekymringen jeg hadde i den forbindelse, var den usannsynlig lange køen i banken...
Gjest Bris Skrevet 21. august 2007 #8 Skrevet 21. august 2007 Jeg satte inn 15tusen på kontoen min forrige uke. Jeg gjorde det i enn sånn selvbetjent tingst. Nesten samme som minibank, bare at pengene dro inn og ikke ut
bella domina Skrevet 21. august 2007 #9 Skrevet 21. august 2007 20 000 er ikke en høy sum, og ingen vil tenke noe som helst. Hvitvaskingsvarsling, som er det som ofte rapporteres, skal ha adskillig større summer. Hørte om en som skulle betale en leilighet og kom med 500 000 i en rema-pose. Det ble rapportert, men det viste seg at pengene kom fra legalt bilsalg, og da skjedde ikke mer enn at det ble sjekket.
Rainbow Brite Skrevet 21. august 2007 #10 Skrevet 21. august 2007 rapporterer dem det? nå ble jeg nesten nervøs her.......... ja dette er penger jeg har lånt vekk, som jeg har fått tilbake nå, dessverre for min del i cash og ikke kontanter. jeg må ha de inn på konto, fordi jeg skal betale regninger imorgen med disse. er jo helt villt å betale regninger over disk pga gebyret på regningene er 35 kr stk!!!!
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 21. august 2007 #11 Skrevet 21. august 2007 hvorfor ler du? det er ganske vilt da 35 kr stk når man sitter med 10 regninger!!! det blir litt det da
Gjest Reven Skrevet 21. august 2007 #12 Skrevet 21. august 2007 hvorfor ler du? det er ganske vilt da 35 kr stk når man sitter med 10 regninger!!! det blir litt det da Fordi cash = kontanter. Sett dem i banken du. Jeg har satt inn større summer flere ganger uten at noen har spurt meg om noe som helst. Jeg har tømt sparebøssa, solgt bil, fått gaver osv. Hadde det vært snakk om 200 tusenlapper, derimot...
caso Skrevet 21. august 2007 #13 Skrevet 21. august 2007 Ikke noe å være bekymret for.. så lenge du ikke setter inn 20 000 hver uke i månesvis framover uten noen god grunn
Gjest Veronica Mars Skrevet 21. august 2007 #14 Skrevet 21. august 2007 Jeg satte en gang 100 000 i kontanter inn på konto, ble aldri spurt om noe.
Gjest Madeline Skrevet 21. august 2007 #15 Skrevet 21. august 2007 Det er meldeplikt for de ansatte i skranken hvis du setter inn 25000,- eller mer, men du trenger ikke å bekymre deg så lenge du ikke setter inn slike summer veldig ofte og over lang tid.
Gjest hestehandleren Skrevet 22. august 2007 #16 Skrevet 22. august 2007 Jeg har ved flere anledninger satt inn og tatt ut adskillig større summer en det, hovedsakelig i forbindelse med kjøp og salg av hest. Har aldri opplevd noe problemer eller spørsmål med det. Eller forresten, for mange år siden da jeg skulle betale en hest chas med £10.000,- måtte jeg forklare på ett sånt skjema, hørte aldri noe mer etter det. Så ikke tenk på det.
Serene Skrevet 22. august 2007 #17 Skrevet 22. august 2007 Ellers har mange banker nå en sånn innskudds-maskin der du kan sette inn penger på konto uten å snakke med noen person... Bruker å stå ved siden av nettbank og minibank osv. Og hvis du er redd for trøbbel med skattemyndighetene pga mistanke om svart arbeid e.l., så kan du sikkert bevise at det på et punkt er gått ut 20.000 fra konto. Tviler på at du får noe bokettersyn som følge av dette, tror de jakter på større fisk i havet...
Snupsi79 Skrevet 23. august 2007 #18 Skrevet 23. august 2007 20.000 er da ingen sum i det hele tatt. Har ofte tatt ut atskillig høyere beløp enn det, damen i skranken vil ikke synes det er unaturlig.
Gjest Gjest_Nysgjerrig_* Skrevet 23. august 2007 #19 Skrevet 23. august 2007 ...dessverre for min del i cash og ikke kontanter... Hva er egentlig forskjellen på cash og kontanter, det vil jeg gjerne finne ut av?
caso Skrevet 23. august 2007 #20 Skrevet 23. august 2007 Hva er egentlig forskjellen på cash og kontanter, det vil jeg gjerne finne ut av? Cash er engelsk og kontanter er norsk... betyr forøvrig det samme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå