Gå til innhold

NABOENS BJØRKER.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Da har dere hatt flaks ;) Eller god timing og latt en kvist stå igjen som stamleder.

tja, trærne var vel minst 20 meter høye når vi kuttet toppene og da sto det igjen.. hm... 3-4 meter hovedstamme hvis jeg ikke husker helt feil.

men det var mye "utstikkergrener" på de som fikk stå for å verne litt mot innsyn.

to vanlige og ett hengebjørktre var det ihvertfall og alle lever i beste velgående ti år etter amputasjonen :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Vampyra
Skrevet

Jeg forstår trådstarter ufattelig godt jeg! Jeg har også bodd et sted der en diger bjørk tok over hele hagen og ikke minst sokkelleiligheten vår, og i tillegg fjernet den sola tidlig på ettermiddagen. (kl 17)

Vi hadde frø og pollen absolutt overalt! Det var helt grusomt. Jeg støvsugde og støvsugde, men ble aldri kvitt faenskapen. Heldigvis var huseierne våre snille og søkte kommunen om å få de fjernet for de hadde også en del plager pga treet.

Hva med å prate forsiktig med naboen og legge frem det du har gjort her på en fin måte? Si at de har jo vokst noe enromt siden dere kjøpte, og at de ikke bare tar sola men fyller hele tomta med frøene (eller hadde du allerede gjort dette?).

Ta en telefon til kommunen og hør hva de mener :)

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg forstår trådstarter egentlig veldig godt, selv om bjørkene var der allerede da hun kjøpte huset. Det høres ut som noe svineri, og jeg ville absolutt forsøkt meg med en dialog med naboen.

Samtidig er jeg sannlig ikke sikker på om dere har krav på å få det fjernet. Det kan muligens være hjemmel for å kreve det dersom det medfører stor grad av ulempe for dere, men jeg er ikke sikker på hva kravene er i så henseende. I såfall kan dere gå til privatrettslig søksmål, jeg tror ikke kommunen vil kunne bidra med noe i dette tilfelle. (Siden det dreier seg om et forhold mellom to privatpersoner.)

Jeg synes ikke du sutrer, men ser også at det kan være vanskelig å gjøre noe med det, hvis naboen setter seg på bakbena. Det med trær vekker mange følelser hos folk, og jeg hadde nok hatt problemer hvis noen hadde krevet at vi skulle ta ned det store kristorntreet i hagen vår, for eksempel. :ler: Man kan nesten utvikle personlige forhold til trær! :ler:

Lykke til. Skal prøve å sjekke hva som står i naboloven.

Gjest Elastica
Skrevet

Her kan du lese litt i naboloven (grannelova) om hva som er tillat å ha. Jeg mener at dersom det er tilstrekkelig til ulempe for dere, er det verdt å fremsette krav om beskjæring av treet.

Jeg ville nok forsøkt å få til en dialog med vedkommende, istedet for å sende et brev fra advokat for eksempel. Som tidligere skrevet tviler jeg på at kommunen hjelper til med slike tvister.

Det finnes sikkert mengder med rettsavgjørelser (hvertfall i underretten) om felling av trær.

I en vurdering av hva som er urimelig til ulempe legger man vekt på blant annet dette:

I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa.

I avgjerda om noko er urimeleg, skal det vidare leggjast vekt på om det er venteleg etter tilhøva på staden og om det er verre enn det som plar fylgja av vanlege bruks- eller driftsmåtar på slike stader.

Jamvel om noko er venteleg eller vanleg etter tredje stykket, kan det reknast som urimeleg så langt som det fører til ei monaleg forverring av brukstilhøva som berre eller i særleg grad råkar ein avgrensa krins av personar.

Dessuten vet jeg at dersom det kun dreier seg om solforhold (hvilket det ikke gjør i ditt tilfelle), er dette vanligvis ikke nok til å kreve trær fjernet hos naboen. Dette er altså ikke tilstrekkelig til ulempe. Slik jeg har forstått det på deg dreier det seg om helt andre ting.

Lykke til.

Gjest Frysepulver
Skrevet
Ja, jeg er klar over at en bjørk suger mye vann. Men det kan enkelt løses ved at naboen drenerer rundt sitt hus.

Dette vil jo medføre en uønsket utgift for han da kanskje?

Ellers er jeg enig med de andre. Gå i dialog, ikke puss advokater og kommunen på han før du har snakket med han selv først

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...