Gjest Utlogget nå;-) Skrevet 21. august 2007 #1 Del Skrevet 21. august 2007 Nå er jeg bare nødt til å lufte mine føleleser og tanker litt her. Greit å høre om jeg er helt urimlig, og bør holde fred, eller om det er greit å "gå til kamp"... Saken er den at vi har en meget spesiell nabo. Jeg har klart å komme på en slags "nikk" til hils, hvis han er i godlune.... Ellers prater han bare med seg selv, banner, bruker stygge ord osv...(til eller med seg selv) Denne naboen har tre enorme bjørker på sin tomt.... Men uheldigvis står de ganske langt inne på hans tomt, så jeg er usikker på om jeg kan kreve de felt pga reglen med antall meter fra grensa. Men jeg tror jeg kan "kreve" toppene fjernet...for bjørkene er vel ca 20 meter høye, og det er ikke såååå langt til grensa vår. Men det går vel ikke ann å "toppe" store bjørker, uten å drepe de? Problemet mitt er alt det (unnskyld språket) dritet som drysser fra de bjørkene.... HELE tomta vår er full av bøss som kommer derfra, og det er ikke små mengder.... Terassen er full, takrenner, bilene våre ser ikke ut... Vi har beleggningsstener i gården, de ser helt forferdelige ut.... Oppå bordene, stolene, blomstene.....osv. osv.... Holdt på å begynt å gråte når jeg kom ut i dag.... ALT var dekket av dette bøsset.... Det kleber seg fast overalt. Vi drar det med inn. Får det i håret og på klærne. Jeg kan ikke lenger tørke klær ute, vi kan nesten ikke spise ute. Det må isåfall være når det er HELT vindstille.... Ellers så er maten full. Om våren er det raklene... Da er det problemet... De er overalt... Nå er det dette bøsset.., og snart så kommer millioner av blader..... Jeg føler at hagen vår blir ødelagt, den ser ikke ut.. Er lei av å rake, vaske og støvsuge... Det slutter jo aldri. Dessuten tar trærne mye av vår sol. Vi mister solen i flere timer, men det er kanskje det minste problemet.. Jeg er også redd de en dag faller ned, de henger mot (i retning av vår hage). Når det blåser som værst, tør jeg ikke la barna leke ute... Bjørkene står ikke i mye jord, det er mye sand og asfalt der.... så jeg er virkelig redd de en dag braker ned i hele hagen og over vårt hus.... (sååå lange er de iallefall) Det er "hengebjørker", så vinden har mye å ta tak i.. Hadde jo godtatt dette, hvis vi bodde i eller nær en skog... Men vi bor midt på et byggefelt... Uheldigvis plassert slik at vi er de naboene, som blir mest plaget.... Hvordan gripe dette fatt? Er jeg sutrete, og bør godta dette? Eller er det noen mulighet til å få fjernet bjørkene, uten å starte krig med naboen. (Jeg vet han ikke vil fjerne de... sier de hindrer at det kommer vann i hans kjeller).... Hjelp meg.......Jeg er sååå fortvilet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2007 #2 Del Skrevet 21. august 2007 Min mening er at du sutrer. Sto trærne der da du flyttet inn i din bolig? I så fall visste du "hva du fikk". Jeg har vernet om et fantastisk flott tre i egen hage som en nyinnflyttet nabo klaget på (det står kun få meter fra tomtegrensen pga at hans tomt er skilt ut fra en gammel hage.) Nå fikk vi befaring fra park-og idrettsavdelingen i kommunen pga beskyldninger om at treet kunne falle ned i huset hans (treet var friskt og sterkt), og beskyldningen om skyggelegging av hagen hans falt på sin egen urimelighet pga tomtens beliggenhet og himmelretninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Utlogget nå. Skrevet 21. august 2007 #3 Del Skrevet 21. august 2007 Min mening er at du sutrer. Sto trærne der da du flyttet inn i din bolig? I så fall visste du "hva du fikk". Jeg har vernet om et fantastisk flott tre i egen hage som en nyinnflyttet nabo klaget på (det står kun få meter fra tomtegrensen pga at hans tomt er skilt ut fra en gammel hage.) Nå fikk vi befaring fra park-og idrettsavdelingen i kommunen pga beskyldninger om at treet kunne falle ned i huset hans (treet var friskt og sterkt), og beskyldningen om skyggelegging av hagen hans falt på sin egen urimelighet pga tomtens beliggenhet og himmelretninger. Ja, trærne sto der da vi flyttet hit...Men det er 15 år siden, og det har skjedd UTROLIG mye på de årene. Dengang var de lavere enn hans hus, og pene. Nå er de over dobbelt så høye som hans hus (som "nesten" har 3 etasjer, pga tomta). Og de er langt fra pene... Alle rundt her syntes de er forferdelige, men de bor slik til at de iallefall ikke kan klage. Men jeg vet det er mange som ønsker de vekk, også pga solen. De skygger jo et enormt område.... Men kan du gi meg et godt råd på hvordan vi skal få beiset huset vårt? Vi prøvde i fjor sommer, men ga opp.... Vi kan jo ikke smøre alt bøsset inn i vår vegg heller.... Og veggen er kledd med bøss, før malingen/beisen tørker... Det var et strøk med penselen, og så måtte jeg prøve å skrape vekk 5-6 "bøss" og når jeg hadde gjort det, som det nye og nye og nye..... Dagen etter, når strøk to skulle males var det helt fullt der.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 21. august 2007 #4 Del Skrevet 21. august 2007 Selv om du skulle ha retten på din side, høres det ikke ut som du kan få disse bjørkene fjernet uten å havne i "krig" med naboen. Naboloven gir deg, som du allerede vet, enkelte rettigheter i forhold til trær på naboeiendommen, men loven åpner også for utstrakt bruk av skjønn og derfor vil det være rettspraksis som avgjør. Kommunen har sannsynligvis en viss kompetanse på området, så du kan jo starte med å kontakte dem. De kan også objektivt vurdere om ulempene er så store som du oppfatter dem som. At naboen din gjerne vil ha dem der forstår jeg godt. Bjørk er vakre trær og en stor bjørk forbruker utrolig store mengder vann som ellers ville ha havnet andre steder. Jeg kan vel heller ikke si at jeg helt forstår problemet. Vi har sommerhus på det sted som kalles "Bjørkehagen" og på tomten står det 20 - 30 bjørketrær på denne størrelsen. Trærne er imidlertid ikke til sjenanse på noe vis. De avgir en del "bøss", men det gjør alle trær og busker og velger man å bosette seg i nærheten av noen, må man nesten regne med det. Bjørkeløvet er dessuten så tynt og lett at det råtner og blir borte i løpet av relativt kort tid. Sevje på nyvaskede klær og biler kan være et problem om våren, men dette er snakk om en så kort tidsperiode at det knapt kan kalles noen ulempe. Bjørk har dessuten et rotsystem som gjør at de sjelden går over ende uten videre. Det hender riktignok at de blåser ned, men da går det som regel relativt langsomt og man får et forvarsel. Med mindre vi snakker storm og bjørkene ser sunne og friske ut, ser jeg derfor ingen grunn til at du skal holde barna innendørs når det blåser. Foruten kommunen, kan du selvfølgelig kontakte en advokat som har nabotvister som spesialområde og høre hva h*n mener. En slik rådgivende konsultasjon koster som regel ingenting og du vil få vite litt mer om hvor du står før du evt. velger å bringe saken videre. Mitt stalltips er at du ikke kommer noen vei, men jeg vet jo ikke siden jeg selvfølgelig ikke kjenner verken de lokale forholdene eller rettspraksis på området godt nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 21. august 2007 #5 Del Skrevet 21. august 2007 Men kan du gi meg et godt råd på hvordan vi skal få beiset huset vårt? Vi prøvde i fjor sommer, men ga opp.... Vi kan jo ikke smøre alt bøsset inn i vår vegg heller.... Og veggen er kledd med bøss, før malingen/beisen tørker... Det var et strøk med penselen, og så måtte jeg prøve å skrape vekk 5-6 "bøss" og når jeg hadde gjort det, som det nye og nye og nye..... Dagen etter, når strøk to skulle males var det helt fullt der.... Du må jo ikke beise om sommeren. Det kan fint gjøres tidlig om våren eller relativt sent på høsten også. Da slipper man dessuten alle typer flyvende innsekter, edderkopper etc. som jeg synes er et vel så stort problem når jeg skal male/beise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde unplugged Skrevet 21. august 2007 #6 Del Skrevet 21. august 2007 At trærne holder vann ute av kjelleren kan nok stemme fordi en bjørk suger opptil 800 liter vann i døgnet. Det kan være at din hage også blir veldig fuktig om trærne fjernes, kanskje noe å ta i betraktning før du krever trærne fjerent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Utlogget nå. Skrevet 21. august 2007 #7 Del Skrevet 21. august 2007 At trærne holder vann ute av kjelleren kan nok stemme fordi en bjørk suger opptil 800 liter vann i døgnet. Det kan være at din hage også blir veldig fuktig om trærne fjernes, kanskje noe å ta i betraktning før du krever trærne fjerent. Takker for svar fra dere alle. Ja, jeg er klar over at en bjørk suger mye vann. Men det kan enkelt løses ved at naboen drenerer rundt sitt hus. Vårt hus ligger høyere enn hans, og jeg hadde sett på det som en STOR fordel om det hadde blitt funktigere i hagen vår. Her er det så knusktørt at vi vanner bestandig... Plenen blir svidd så fort. (Ja, jeg er klar over at plen ikke skal vannes så ofte, for å få et rotsystem som går langt nedover...og det er prøvd flere ganger her. Med det resultatet at vi ikke har hatt plen den sommeren.) Vil vi ha grønn plen må vi vanne og vanne. Naboen rundt oss har ikke dette problemet. Men de har heller ikke røttene til bjørkene under hele sin hage.. ( kunne hatt lyst til å gravd opp hele hagen vår og kuttet av alle røttene som går inn hit....) Jeg kan nevne problemer i fleng når det gjelder bjørkene. F.eks bilvask. Med en gang jeg stopper å spyle på bilen, daler bøsset ned og kleber seg til lakken. Ytterdøra og vinduene ser møkkete ut bestandig, fordi det alltid er fullt av brunt bøss på de.. Takrennene på huset tetter seg, vi må opp på taket og spyle flere ganger pr sommer og høst. osv osv.. For meg er dette et utrolig stort problem. Jeg har sett det har økt i omfang fra år til år, men ikke sagt noe. Nå er det såå stort at jeg ikke orker å være ute mer snart. Jeg blir bare trist og lei meg av å se hvor stygt at blir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Utlogget nå. Skrevet 21. august 2007 #8 Del Skrevet 21. august 2007 Du må jo ikke beise om sommeren. Det kan fint gjøres tidlig om våren eller relativt sent på høsten også. Da slipper man dessuten alle typer flyvende innsekter, edderkopper etc. som jeg synes er et vel så stort problem når jeg skal male/beise. Vi har pratet om det, ja. Problemet er da at det tørker så sent, slik at det tar veldig lang tid. Vi jobber dagtid begge to, og kveldene er da korte og fuktige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 21. august 2007 #9 Del Skrevet 21. august 2007 Jeg synes du syter. Trærne var der da du flyttet inn, og du vet også at trær vokser seg større. Altså var det veldig forutsigbart da du flyttet inn... Jeg har litt problemer med å forstå hvor langt fra grensen din disse trærne står. Og hvor store de er. Er trærne dobbelt så høye som et hus på 3 etg? altså ca 15 meter? Og går røttene inn under hagen din? Nå vet ikke jeg hvordan rotsystemet hos bjørk er, og hvor stort ut i bredde de brer seg. Vært enklere å uttale seg dersom du kan gi et ca anslag på hvor mange meter inn på naboens tomt trærne står... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Reven Skrevet 21. august 2007 #10 Del Skrevet 21. august 2007 Hvor langt fra tomtegrensa står trærne? I følge naboloven skal ikke trær i hager være høyere enn tre ganger avstanden til tomtegrensa. Er bjørkene 15 meter høye, så må de altså stå mindre enn fem meter fra tomta di for at det skal være den aller minste vits i å klage. Det er ingen automatikk i at trærne må felles sjøl om de står nærmere eller er høyere. Det er ulempen som ka kreves fjernet, ikke nødvendigvis hele treet. Les mer her her, her og her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sativa Skrevet 21. august 2007 #11 Del Skrevet 21. august 2007 Uff, synes du er urimelig. Synes det blir feil å skulle bestemme over naboens pene gamle trær. Jeg vet det er mange som henger seg opp i, samt lager mye ståk ut av slike saker. Men det er liksom så unødvendig. Egoistisk liksom. Skjønner at bøsset er irriterende, men du kan trøste deg med at det er veldig mange som ikke kan tørke klær eller spise ute på terrassen av mye verre grunner enn dette. Jeg kan for eksempel ikke tørke klær på snora fordi det er bestemt at det er stygt. Eller vi kan ikke sitte ute å spise fordi vi blir overdøvd av mopedrusing, ungdommer som maser og slenger dritt osv. Hadde problemet vært et tre som stod på naboens tomt så hadde jeg gladelig plukket ut litt rakler fra grillmaten i sommersesongen. Tydeligvis har naboen litt problemer med det sosiale allerede, så jeg synes du skal være snill med han jeg. Blir det et enda større problem for deg så kan du jo evt bygge deg et hus over tregrensa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leiababe Skrevet 21. august 2007 #12 Del Skrevet 21. august 2007 Min mening er at du sutrer. Sto trærne der da du flyttet inn i din bolig? I så fall visste du "hva du fikk". Naboen kan ikke bruke som argument at treet sto der da du kjøpte huset. Det er ikke relevant etter nabolovens §3. Synes ikke dette er bare sutring jeg. Har noen enorme trær i nabohagen som faktisk er en plage for oss. Vi har forsøkt å prate med naboen uten hell. Men tviler nok på at vi går noe særlig videre med det. Mye mulig de skal flytte, så satser på at de neste er litt enklere å prate med.. Men har du forsøkt å prate med naboen din, kan jo være han ikke er så ille hvis du faktisk tar deg tid til en prat med han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunC@t Skrevet 21. august 2007 #13 Del Skrevet 21. august 2007 Jeg skjønner at det kan være en kilde til irritasjon, men jeg syns også du sutrer . Det er naboens trær, på naboens tomt, og hvis naboen ikke ønsker å flytte dem syns jeg du må respektere det uten å lage et lite helvete for å få det som du vil. Da kan du nok iallfall vinke farvel til å være på nikk med naboen, og naboen har jo også forklart hvorfor han fortsatt vil ha trærne på tomten sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caso Skrevet 21. august 2007 #14 Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Forøvrig så står bjørk stødigere i sand og tynt jordsmonn, enn i dyp jord, så jeg ser ikke det som et problem. Rotsystemet til bjørk er ganske omfattende, men ikke så mye at det går inn i din hage og tar næring fra plenen. Høres ut som vannet renner naturlig ned i hans hage, bjørk eller ikke bjørk. Det har nok med at deres jord også er sandholdig og dårlig egnet for plen vil jeg tro. Vi har 5 bjørker på samme måte stående 10 meter unna vår innkjørsel, og har aldri merket noe omfattende problemer med bøss anna enn tidlig på våren. Løv forsvinner av seg selv ila høst/vinter. Det er også hengebjørk. Men kan jo være forskjellig likevel Bjørker dør hvis du topper de. Det gjør de også hvis borken brytes rundt i omkretsen på stammen. Endret 21. august 2007 av caso Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Utlogget nå. Skrevet 21. august 2007 #15 Del Skrevet 21. august 2007 Jeg synes du syter. Trærne var der da du flyttet inn, og du vet også at trær vokser seg større. Altså var det veldig forutsigbart da du flyttet inn... Jeg har litt problemer med å forstå hvor langt fra grensen din disse trærne står. Og hvor store de er. Er trærne dobbelt så høye som et hus på 3 etg? altså ca 15 meter? Og går røttene inn under hagen din? Nå vet ikke jeg hvordan rotsystemet hos bjørk er, og hvor stort ut i bredde de brer seg. Vært enklere å uttale seg dersom du kan gi et ca anslag på hvor mange meter inn på naboens tomt trærne står... Klart jeg så trærne da jeg flyttet inn, men det er jo sjelden folk har trær på over 20 meter inne i hagen sin....så det problemet forutså jeg ikke... Dette er et felt hvor de fleste har pene hager med prydbusker, derfor tenkte jeg ikke på at noen ville la bjørker vokse helt vilt. Jeg vil tro trærne står en 7-9 meter fra grensa og er over 20 meter høye. Det er som sagt verken sola, eller faren for at de faller ned som plager meg mest. Det er alt bøsset. Siden det er "hengebjørker" har de jo så utrolig mange og lange grener.. Grenene henger jo langt "innover" mot oss. (ikke inn til oss altså..) Men jeg vet jo at det er stammen man måler fra. Det er jo egentlig ikke akkurat antallet meter (ang. reglen) jeg tenker mest på. Jeg lurte bare på om jeg hadde noen rettigheter ang bøssplagene. Ikke bare pga at de evt står for nært oss. Hadde nok ikke brydd meg om buskene, hvis det hadde vært et tre som ikke bøsset såååå mye.... (En gran f.eks..) Ang det med røtter inn i min hage. Vi plantet en hekk mot denne naboen for en tid tilbake. Da vi gravde hull, kom vi på store røtter... Kan ikke skjønne at de kom fra noe annet. Det er ingen andre busker eller planter i nærheten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caso Skrevet 21. august 2007 #16 Del Skrevet 21. august 2007 Klart jeg så trærne da jeg flyttet inn, men det er jo sjelden folk har trær på over 20 meter inne i hagen sin....så det problemet forutså jeg ikke... Dette er et felt hvor de fleste har pene hager med prydbusker, derfor tenkte jeg ikke på at noen ville la bjørker vokse helt vilt. Hadde ikke forventet at noen som har plantet en bjørk hadde tenkt å felle de før de vokste opp jeg . Spesielt ikke hengebjørk kanskje, som anses som et prydtre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Reven Skrevet 21. august 2007 #17 Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Har du egentlig snakket med naboen om dette? Det er ikke sikkert han har forstått hvor store trærne har blitt. Vi felte fem trær på tomta vår i sommer. Vi visste at den ene naboen ville bli kvitt to av dem, men hadde ikke kommet så langt som til å felle dem før nå. Vi har bodd her i ti år, og på den tida har de vokst noe enormt! Diameteren på stammene var faktisk over det doble av diameteren da vi flytta inn, men hadde vi oppdaga det? Nix. Bor du "under" trærne så er det ikke lett å se forskjell på store trær og kjempetrær. Den forskjellen ser man best på avstand. Vi hadde fem store trær, men at vi hadde fem enorme trær så vi ikke før de lå på bakken. Naboen har forresten begynt å hilse igjen... Lykke til! Edit: Når Mette absolutt må ha slike sære smileykoder, så blir det bare tull. Endret 21. august 2007 av Reven Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 21. august 2007 #18 Del Skrevet 21. august 2007 Bjørker dør hvis du topper de. den informasjonen har tydeligvis ikke bjørkene mine og naboens fått med seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caso Skrevet 21. august 2007 #19 Del Skrevet 21. august 2007 (endret) den informasjonen har tydeligvis ikke bjørkene mine og naboens fått med seg Da har dere hatt flaks Eller god timing og latt en kvist stå igjen som stamleder. For bjørk gjelder da unntaksvis for de fleste trær; beskjæring tidlig høst (nå). Uansett er kronetynning å anbefale foran direkte nedskjæring av toppen. Endret 21. august 2007 av caso Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2007 #20 Del Skrevet 21. august 2007 Klart jeg så trærne da jeg flyttet inn, men det er jo sjelden folk har trær på over 20 meter inne i hagen sin....så det problemet forutså jeg ikke... Dette er et felt hvor de fleste har pene hager med prydbusker, derfor tenkte jeg ikke på at noen ville la bjørker vokse helt vilt. Synes du er heldig som har noen store trær i nærheten. Det er jo så pent! Synes det er mye koseligere enn boligområder med planerte gressplener med noen thuja busker på rekke og rad. Hvis du ikke tåler natur burde du kanskje flytte til en boligblokk med asfalt og betong rundt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå