Gå til innhold

Vi vil ha katt

Anbefalte innlegg

Gjest Blåstrupe
Skrevet

Nå er ungene blitt store og vi trenger et kjæledyr, fortrinnsvis en katt. Jeg har vokst opp med katter, men de var alltid ute med dyrene om natta og gikk også på do ute.

Jeg tror jeg trenger en oppdatering. Hva som skal til for at katten skal få det best mulig? Hvilke oppdragelsesknep er fornuftige? Katten kan gå fritt ute her, men må være inne i hus om natten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres fornuftig ut å skaffe seg en pusevenn, eller kanskje to. ;) De er verdens herligste venner. :)

Når det gjelder oppdragelse så tror jeg at den viktigste faktoren er å være konsekvent når det gjelder hva katten får lov til og ikke. La oss si at katten skal lære at den ikke har lov til å være oppå stue bordet, da må dette også gjelde for de andre bordene i huset. La heller ikke katten få ligge i fred oppe på bordet en eneste gang på grunnlag av at "ja ja, bare for denne gangen". Nå er dette kanskje et litt merkelig eksempel, men tenker du skjønner hva jeg mener. Når man lærer katten at en ting er fy så bør man være bestemt i stemmen. Du bør heller ikke venne katten til å leke med hendene, dette kan medføre at katten senere vil tro at hånden din er det samme som en leke og kan komme til å bite og klore uten å mene å gjøre dere vondt.

Når det gjelder å få katten inn til kvelds så tror jeg dette er noe katten venner seg til etterhvert. Våre katter skal inn til natta og kommer stort sett hjem bare jeg går ut på trappa og roper på de. Noen ganger må jeg selvsagt ut å lete samtidig som jeg lokker, men de vet at på natters tid skal de være inne. Det kommer også helt ann på når de var inne sist på dagen. Det nytter feks ikke å holde de inne fra kl 16-21 for så å slippe de ut, da blir det et varig strev med å få de inn igjen.

For at katten ellers skal få det best mulig er det viktig med masse kos og kjærlighet fra dere, en lekekompis i tillegg (altså to katter) vil jo være det beste, da vi den få en kompis å leke med, kose med, krangle med og stelle og vaske. Da vil den heller ikke vøre så ensom når dere er feks på jobb eller bortreist for noen dager. Ellers er det viktig at katten kastreres så snart den er kjønnsmoden, blir vaksinert en gang årlig, får ormekur minimum 2 ganger i året og at den får skikkelig kvalitetsfôr fra vet' eller dyrebutikk samt friskt vann daglig. :) Det kan også lønne seg og forsikre katten hos feks www.agria.no i tilfelle uhellet skulle være ute og at den blir syk eller skadet.

Vet ikke om dette var helt det du var ute etter, men håper det kan gi det noen tips og råd i allefall.

En liten anbefaling, hos Dyrebeskyttelsen finner man mange flotte katter som lengter etter et godt hjem hos en kjærlig familie. ;)

Lykke til som fremtidig katteier. :)

Skrevet

Katter er dyr som helst jakter i skumring og grålysing, så det hadde vært best for katten om den fikk være ute på denne tiden. Ellers har du fått mange gode tips allerede. :)

Skrevet

Tråden er ryddet, da det ikke er lov med kjøp/salg/gisbortannonser. Se Kvinneguidens regler

Tabby, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...