Gå til innhold

Makaronigrateng

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å lage makaronigrateng til middag i dag, men trenger en oppskrift.

Noen som vil hjelpe meg med det?

På forhånd tusen takk :)

Skrevet

spørs litt hva du mener med makaronigrateng. en superenkel variant jeg av og til lager av rester er å koke makaroni, tilsette smårettskinke ol jeg har lyst på og egg (pass på temperaturen på makaronien slik at den ikke er for varm....da får du eggerøre...den skal bare være bindemiddel). bland også inn litt muskatnøtt etter smak og legg i en form med ost på toppen og putt i stekeovnen på medium varme til osten er gyllen.

Skrevet

Jeg ville laget det som jeg lager fiskegrateng. Da lager jeg en hvit saus (mel, smør, melk, salt, pepper, litt muskatt) som jeg lar koke i minst 5 minutter. Kjøler av litt og tilsetter 3 eggeplommer, kokt makaroni og skinke (jeg bruker frossen sei, da.) Stivpisk eggehvigtene og gbland forsiktig inn. Hell i ildfast form og stek på nederste rille, 200 grader i ca 45 minutter.

Skrevet

Litt sent men...

Jeg bruker langkokt makaroni, den som skal koke i 10-12 minutter, da blir ikke gratengen så vassen. Når den er kokt heller jeg av vannet og har skinke eller pølsebiter oppi. Deretter knekker jeg i ett egg pr posjon + et egg ekstra og rører godt. Krydre med salt og pepper.

Has i ildfast form og stekes i ca 45 min eller til den er gylden på toppen og fast i konsistensen.

Skrevet
Jeg ville laget det som jeg lager fiskegrateng. Da lager jeg en hvit saus (mel, smør, melk, salt, pepper, litt muskatt) som jeg lar koke i minst 5 minutter. Kjøler av litt og tilsetter 3 eggeplommer, kokt makaroni og skinke (jeg bruker frossen sei, da.) Stivpisk eggehvigtene og gbland forsiktig inn. Hell i ildfast form og stek på nederste rille, 200 grader i ca 45 minutter.

Hvor mye melk, mel og smør bruker du??

Skrevet

Jeg er flinkere til å "slumpe" enn til å følge oppskrifter, men jeg tar ca 50 gr melange, 2 ss mel og melk til sausen er passe tykk. Jeg har ganske tykk saus til grateng. Pass på å koke i minst 5 minutter så du får ut melsmaken og rør så den ikke svir seg.

Lykke til med gratengen!

Skrevet

Vi lager rett og slett bare en hvit saus, putter oppi en grønnsaksblanding og picnic skinke i biter, pluss makaroni. Revet ost på toppen og inn i ovnen på 200gr i 30 min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...