Gå til innhold

Alkohol

Gjest Gjest_kine_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_kine_*
Skrevet

Vi ville egentlig ha fri bar, men så bestemte vi oss for å sette bort bryllupet. Vi skal være på en herregård, og det koster 1000 kr pr kuvert, det inkluderer drikke under middagen. Vi syns det da blir for dyrt å ha fri bar, vi skal ha ca 60 gjester. Skriver man noe om dette i invitasjons kortene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen skriver det fordi de synes det er greit å informere om at gjestene bør ha med seg litt penger. Vi skal sannsynligvis ikke ha fri bar heller (har samme opplegg som dere) og på første utkast til invitasjonene skrev jeg "...og etter middagen vil det være anledning til å kjøpe drikke i baren". Min kommende svigermor syntes ikke at dette passet å skrive dette på invitasjonene så nå skriver vi det ikke i invitasjonene, men vi skriver det på hjemmesiden vår som vi henviser til i invitasjonene. De må jo få lov til å være med å bestemme litt de også :ler:

Skrevet

Vi opplyser om dette på hjemmesiden vår.

Gjest Gjest_kine_*
Skrevet

Isj, nå har ikke vi hjemme side vi da. Syns dette er vanskelig. Er litt enig med svigermor som syns at det ikke passet helt med å skrive det i invitasjons kortene. På samme tid så er det viktig at gjestene får beskjed om at det ikke er fri bar

Skrevet

Kan dere ikke la rykte spre seg, men tidlig.

Skrevet

Vi fikk invitasjon slik som minnie skrev, etter middagen vil det være anledning å kjøpe drikke i baren.

Tenkte ikke på dette som frekt eller teit eller noe jeg. Tenkte kun at, fint de sier ifra, for vanligvis tar jeg bare med penger til taxi.

Skrevet

Var og i et bryllup der vi fikk velkomst drink, drikke til maten, ellers kjøpte vi resten (alkoholfritt var gratis) Vi visste det på forhånd, men jeg husker ikke om det stod i invitasjonen

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes ikke det gjør noe å gjøre oppmerksom på det i invitasjonene.

Samme plass som antrekk vil jeg tro?

Skrevet

Vi hadde bonger, og skreiv i invitasjonene at det var mulighet for å kjøpe drinker i baren. Synes nesten man bør informere om det i invitasjonen, for det er ikke alltid at alle gjestene har vært inne på hjemmesida- og skriver dere det i invitasjonen er dere hvertfall sikre på at alle har fått beskjed.

Skrevet

Hva med å skrive et følgebrev der det står veibeskrivelser, overnattingsmuligheter (eventuell pris på overnatting), at det blir anledning til å kjøpe drikke i baren osv? Altså all info som ikke er så viktig at det må stå i invitasjonen, men som likevel er greit å informere om?

Vet ikke om slike følgebrev sendes sammen med invitasjonen, eller om de sendes ut etter svarfristen til de som har takket ja..?

Skrevet

Vi skrive nederst i invitasjonen vår " praktisk informasjon finner dere på "vårtbryllup.no"".

Her skriver vi vei beskrivelse, overnatting, bar ordning osv.

Gjest Gjest_kine_*
Skrevet

Mange gode råd her. Jeg tror jeg skriver det i invitasjonen, evt følgesbrev. Er enig med de av dere som skriver at gjestene bør få vite at det ikke er fri bar. Skulle så ønske at vi kunne hatt det, men nå er det ikke slik. Hva syns dere om å ikke ha fri bar i et bryllup, ville dere ha reagert på det? Valgets kval...

Skrevet
Hva syns dere om å ikke ha fri bar i et bryllup, ville dere ha reagert på det? Valgets kval...

Jeg har kun opplevd fri bar en gang, det var bla heimbrent. Stedet hvor vi skal ha bryllupet har ikke opplevd at noen har skulle hatt fri bar på de 5 årene de har drevet utleie.

Alkohol en er stor utgift, hos oss er bare alkohol til maten 40% av det totale budsjettet!!!

Jeg reagerer mer på om det er fri bar enn om man må betale noe/all drikke etter maten selv.

Skrevet
Jeg har kun opplevd fri bar en gang, det var bla heimbrent. Stedet hvor vi skal ha bryllupet har ikke opplevd at noen har skulle hatt fri bar på de 5 årene de har drevet utleie.

Alkohol en er stor utgift, hos oss er bare alkohol til maten 40% av det totale budsjettet!!!

Jeg reagerer mer på om det er fri bar enn om man må betale noe/all drikke etter maten selv.

Det er mulig det er forskjell på hvor man bor. Jeg har bare vært i bryllup i Trøndelag, og er selv fra Mjøsdistriktet. Begge steder er det helt vanlig å ha fri bar, så jeg hadde tatt det som en selvfølge hvis det ikke sto noe. Vi skal ha fri bar, men hadde jeg ikke hatt det, ville jeg skrevet det i invitasjonen, sli at jeg var sikker på at alle fikk det med seg. Kan ikke se at det er frekt på noe vis?

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes det er viktigst at dere gir informasjon om hva gjestene kan forvente. Jeg mener at det er opp til hva brudeparet har råd til og selv tenker jeg ikke negativt om at folk ikke har råd til å holde fri bar. Og hvis alternativet til fri bar er hjemmebrent eller annet "hjemmekomponert" så ville jeg heller foretrukket en betal bar.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Mange gode råd her. Jeg tror jeg skriver det i invitasjonen, evt følgesbrev. Er enig med de av dere som skriver at gjestene bør få vite at det ikke er fri bar. Skulle så ønske at vi kunne hatt det, men nå er det ikke slik. Hva syns dere om å ikke ha fri bar i et bryllup, ville dere ha reagert på det? Valgets kval...

Heller god mat og koselig lokale enn fri bar.

Skrevet
Heller god mat og koselig lokale enn fri bar.

Helt enig, vi betalte for all drikke til våre gjester, men vi kunne kjøpe det selv, og vi begrenset det til øl, vin, mineralvann og Cognac og bailys.... da ble det ikke så ille. Men hvis man ikke kan kjøpe inn alkoholen selv, synes jeg absolutt ikke at man skal føle seg forpliktet til å ha fri bar... De fleste drikker dessuten mindre hvis de må betale for det selv, og det kan jo være en fordel... tror dessuten det er mer normalt å gå i fra et halvtomt glass dersom man ikke betaler for dette selv.... har i alle fall virket sånn i de bryllupene jeg har vært i.... men synes helt klart du skal opplyse om dette helst flere steder enn på hjemesiden,, i alle fall sørge for at de som ikke har internett får høre dette fra din svigermor/ mor osv...

Skrevet

Ja, det må dere opplyse om.

Jeg tar ikke med mer mer penger i bryllup enn jeg trenger til taxi hjem.

Det er mange måter dere kan opplyse om det på, men alle som er invitert bør få vite det når de får invitasjonen.

Skriv det i invitasjonen eller lag et følgebrev der det er informert om div. som er viktig å vite :)

Jeg ville nok reagert litt på det.. Fordi jeg er vant til at man har fri bar i bryllup. Men samtidig forstår jeg godt at ikke alle har råd til det. Hvis alle gjestene får middag er det en ting, det er litt kjipere hvis dere har kaffegjester som må reise et stykke og i tillegg må betale for drikken sin når de kommer..

Skrevet
Vi ville egentlig ha fri bar, men så bestemte vi oss for å sette bort bryllupet. Vi skal være på en herregård, og det koster 1000 kr pr kuvert, det inkluderer drikke under middagen. Vi syns det da blir for dyrt å ha fri bar, vi skal ha ca 60 gjester. Skriver man noe om dette i invitasjons kortene?

Hvordan du enn velger å gjøre det - sørg ihvertfall for at gjestene deres får vite på forhånd at de må kjøpe drikke selv.

Forrige bryllup jeg var i, hadde ingen sagt ifra om at det var betal-selv-bar. Nesten ingen hadde med seg penger, og festen ble noe amputert. Må innrømme at jeg følte meg litt snytt når jeg ikke fikk kjøpt meg så mye som et eneste lite glass vin...

Gjest Frysepulver
Skrevet

Å satse på at alle gjestene deres har tilgang til og vet hvordan man bruker internett er litt mye forlangt synes jeg. At det ikke er fri bar bør derfor opplyses om i en skriftlig invitasjon sendt hjem til gjestene. HVOR dere velger å skrive det behøver ikke være så nøye, men det bør stå et sted i invitasjonen eller på et følgebrev.

Er ikke bare tante Olga som ikke bruker internett, jeg kjenner mange ungen mennesker rundt de 30 som ikke klarer å lese mail engang.

Til det at det blir dyrt; nei, stort sett ikke.

Har man mulighet til å kjøpe inn alkoholen selv kan du komme godt under 10 000. Mine foreldre brukte i overkant av 10 000 og satt igjen med alkohol til langt utpå våren etter.

Skal det holdes et sted man må betale barpriser drikker folk sjelden til de stuper. Dette vet jeg fra mange samtaler med flere aktører i den bransjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...