Gjest 08 brud Skrevet 21. august 2007 #1 Skrevet 21. august 2007 Vennligst ikke kom med nedlatende kommentarer om at jeg er egoistisk, dette er langt fra saken. Jeg sliter med spiseforstryrrelse og spiser aldri sammen med andre, jeg er heller ikke i stand til å være sammen med andre når de spiser. Jeg blir helt fra meg når jeg hører "spise lyder" som skraping av bestikk og lingende, da klarer jeg ikke å fokusere på annet enn hvor feit jeg er og begynner som regel å gråte dersom jeg ikke kan komme meg bort fra situasjonen. Som dere sikkert forstår vil dette skape problemer for meg når det gjelder bryllupsmiddagen. Har hele tiden trodd at jeg sikkert skulle takle det, men nå sitter vi med gjestelisten og skal bestemme oss for opplegget på bryllupsdagen. Min forlovede er veldig forståelsesfull. Vi har snakket om å droppe hele bryllupsmiddagen, men det er jo veldig uvanlig i Norge. Har også snakket om å ha bryllupsfest med fingermat, da slipper jeg lydene mens gjestene fortsatt får mat. Eller vi har snakket om å kun ha et cocktail-party. Er det noen av dere som har hatt eller skal ha bryllup uten middag? Tenkte også litt på å stikke av og vie oss og heller komme hjem å feire med en fest for venner og familie. Noen som har noen gode ideer til oss? Kan nok hende at vi ender med middag, men jeg vil helst slippe å gå å grue meg helt frem til bryllupet og at gjestene skal tenke over at bruden ikke spiser... Alle kreative ideer taes mot med takk!
Gjest nextlife Skrevet 21. august 2007 #2 Skrevet 21. august 2007 La meg bare si en ting åpningsvis. Dette er en dag som skal være positiv for deg, dersom du sliter med spiseforstyrrelser og har de sperrer ang. spisesituasjonen vil jeg ikke kalle det egosistisk. Jeg ville droppet middagen, og kun hatt coctailparty, en stilig feiring av dagen. Uansett om løsningen dere finner er utradisjonell, er jeg sikker på at dere finner en måte å feire på som gjør dagen minneverdig for dere
Gjest 08 brud Skrevet 21. august 2007 #3 Skrevet 21. august 2007 Tusen takk for oppmuntringen nextlife. Er litt redd for at vi får mange sure kommentarer på valget vårt og at vi synes vi må forsvare det. Annonsering av problematikken min er det siste jeg vil.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 21. august 2007 #4 Skrevet 21. august 2007 Jeg synes cocktailparty med fingermat høres ut som midt i blinken, og er jo heller ikke en veldig uvanlig måte å gjøre det på. Går du forresten til behandling for spiseforstyrrelsene dine? Hvis ikke, ville jo det være en måte å lære å takle middagssituasjoner på i fremtiden, selv om det gjerne er for tett på ditt eget bryllupet nå.
Maja_83 Skrevet 21. august 2007 #5 Skrevet 21. august 2007 Si til gjestene at dere ønsker en skikkelig alternativ og "classy" feiring av dagen og at dere derfor inviterer til cocktail party med stående buffet/fingermat Mange av gjestene vil nok bare se på dette som spennende og kreativt!
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2007 #6 Skrevet 21. august 2007 Fingermat/cocktailparty går an, helst hvis dere nedtoner bryllupet en del i forhold til full fest. Det kan se rart ut hvis dere velger veldig påkostede løsninger for kjole, transport, lokaler, pynt osv, og så blir det ikke middag på gjestene. De vet jo ikke årsaken. Håper du går til behandling. Å få bukt med spiseforstyrrelser er for de fleste en stor jobb, men å mestre måltidssituasjoner er gjerne mer innen rekkevidde. En god kognitiv psykolog kan hjelpe deg med et treningsopplegg hvor du til slutt kan greie å ikke bli overveldet av de negative tankene av bestikklyder mm. Det er ikke så viktig å måtte gjennomføre en bryllupsmiddag, men ved så godt som alle sosiale anledninger vil jo dette problemet dukke opp. Å få kontroll på akkurat den siden av spiseforstyrrelsen kan jeg tenke meg vil være vel verdt innsatsen. Lykke til med bryllup
Gjest 08 brud Skrevet 21. august 2007 #7 Skrevet 21. august 2007 Tusen takk for oppmuntringene alle sammen!! Jeg går ikke til behandling lengre, vil ikke behandles av mine "kollegaer". Har innfunnet meg med situasjoen, det fungere som regel blir bare litt mindre sosial. Så dere synes ikke cocktail-party er et mindre stilig/koselig bryllup?
ToveM Skrevet 21. august 2007 #8 Skrevet 21. august 2007 Enig med de andre her, det hørtes da veldig spennende ut med cocktailparty. Men det er jo en stund til du skal gifte deg? Du burde jo få hjelp mot disse plagene dine, det går ikke an å leve en normal hverdag med slike plager. Et annet alternativ er vel å reise bort, sammen med forlovere kanskje og gifte seg på en ambassade/sjømannskirke en eller annen plass. DET hadde jeg gjort
-Alvildebrud- Skrevet 21. august 2007 #9 Skrevet 21. august 2007 Tusen takk for oppmuntringene alle sammen!! Jeg går ikke til behandling lengre, vil ikke behandles av mine "kollegaer". Har innfunnet meg med situasjoen, det fungere som regel blir bare litt mindre sosial. Så dere synes ikke cocktail-party er et mindre stilig/koselig bryllup? Mener du at psykologer er "kollegaer" til deg? (er du selv psykolog?) Dette er ingenting du trenger å infinne deg i. Bare så du vet det. Forøvrig synes jeg cocktailparty er en kjempefin måte å feire et bryllup på. Det blir sikkert bra!
Gjest 08 brud Skrevet 21. august 2007 #10 Skrevet 21. august 2007 Hvordan organiserer vi taler på et cocktailparty? Noen som har erfaring? (sklir litt ut nå.... i det yrke jeg har er det en del sykdommer som gjør at man ikke er vurdert som egnet, langvarig spiseforstyrrelse er et tvils tilfelle. under studietiden måtte jeg ha et semester fri hvor jeg fikk behandling, jeg fikk da beskjed fra universitet om et jeg ikke fikk fortsette på studiet om jeg ikke kunne bevise at jeg var blitt frisk nettopp fordi det er et tvils tilfelle. er ikke psykolog men jeg vil alikevel kunne risikere å treffe "kollegaer" under behandling og de har plikt til å raportere meg....ergo lisensen er i fare)
øyenstikker Skrevet 21. august 2007 #11 Skrevet 21. august 2007 Jeg syns det høres nyydelig ut å stikke av til et varmt og eksotisk land, og ha et skikelig intimt bryllup med bare du og din kjærepå stranden. I en løs og flaggrende kjole :rødme: Så ordner dere en fest med venner og familie når dere kommer hjem igjen. (der kan dere bare servere snack, og ingen mat) Da blir det bryllup, bryllupsreise og vennefest uten mat. # ting på en gang Ellers ville syns det var kult med coctail-party jeg. Folk må få ordne sin bryllupsdag på SIN måte...det er jo deres dag alikevel håper jeg du oppsøker hjelp til sykdommen din...det er farlig å gå med dette ubehandelt over lenger tid......... Håper iallefall dere finner en løsning på hvordan dere vil ha dagen
Gjest nextlife Skrevet 21. august 2007 #12 Skrevet 21. august 2007 Tusen takk for oppmuntringene alle sammen!! Jeg går ikke til behandling lengre, vil ikke behandles av mine "kollegaer". Har innfunnet meg med situasjoen, det fungere som regel blir bare litt mindre sosial. Så dere synes ikke cocktail-party er et mindre stilig/koselig bryllup? Ser det foreslås behandlinger og terapi her, men at dette ikke er noe alternativ for deg. Ut av det lille du skriver om situasjonen høres det jo ut som om du har et balansert forhold til din spiseforstyrrelse, men ikke vil la Bryllupsdagen bli overskygget av dette. Har jobbet med spiseforstyrrelser i flere år, og vet at mange ikke blir frisk av dette eller blir kvitt problemet, men faktisk lærer seg å leve med det som en kronisk sykdom, og har et noenlunde normalt liv, med litt tilpasninger og tilrettelegging. Personlig synes jeg coctailselskap, med lett fingermat høres flott ut. Det er kanskje ikke den helt vanligste selskapsformen ennå her til lands, men er på god vei. Dette er et mer uformelt selskap enn tradisjonell middag/galla, og trenden i samfunnet går i denne retningen. Når dette i tillegg kan få deg til å føle deg kofortabel på den store dagen, er det vel bare å sette i gang? Kan ikke tro at dette er noe du må forsvare ovenfor dine omgivelser, det er så vanlig i dag med litt utadisjonelle sammenkomster, vi har julebord i lavvo, 50 årsdager på fjorden, 30 års dager på fjellet, bedriftsgatheringer der folket må lage maten selv som en del av teambuildingen, så et coctailbryllup må jo være midt i blinken. Dette innebærer og at dere får mer tid til å mingle bland alle gjestene i selskapet, og ikke bare de som ville ha sittet nærmest dere i et tradisjonelt selskap. Har vært i flere bryllup i Danmark, og der er mottakelser i denne formen veldig vanlig. Stor klem, dette går bra
SøsterLiten Skrevet 17. september 2007 #13 Skrevet 17. september 2007 synes cocktail party høres supert ut jeg! litt elegant og luxy... og hvis dere ikke vil lage spare-bluss bryllups så lag skikkelig fancy fingermat!! lei inn en kokk som kan lage kanapeer "to-die-for" da er det jo 2 fluer i en smekk for deg! du får en flott fest og får feiret deg og din kjære (som er det viktigste) og gjestene dere får "ordentlig" mat, bare i finger-mat størrelse! hvis maten er god er det jo ingen som savner en middag? masse lykke til med forberedelsene dine! og husk at det er hva du og din kjære vil som gjelder! (mmmm)
Gjest Linn24 Skrevet 17. september 2007 #14 Skrevet 17. september 2007 Jeg hadde iallefall syntes det hadde vært utrolig kost å vært i et bryllup med coctail party. hadde ikke tenkt på det som noe rart om det ikke ble servert middag. som nevnt over kan man jo servere fingermat. Evnt få noen servitører til å gå rundt med noe på et fat, sånn at gjestene kan forsyne seg fra det. Og at noen leverer ut et glass champis feks fra et fat. (sånn man ser på tv lixom) så spennende. fikk jo nesten lyst til det selv nå jo.
Aurela Skrevet 17. september 2007 #15 Skrevet 17. september 2007 Så dere synes ikke cocktail-party er et mindre stilig/koselig bryllup? Nei, så absolutt ikke. Syntes heller ikke dere trenger å "pynte det så mye ned" som noen nevner med å ikke velge så fancy lokaler. Tror det kan bli kjempefint jeg Lykke til med den store dagen =)
Gjest Linn24 Skrevet 17. september 2007 #16 Skrevet 17. september 2007 Tenk så kost det hadde blitt i parttelt æ.
Gjest Jenna88 Skrevet 17. september 2007 #17 Skrevet 17. september 2007 Jeg synes det høres kjempeoriginalt og fancy ut. Kjenner forresten til problemstillingen du sliter med, så vil bare si at jeg føler med deg. Håper du får en fantastisk dag, spiseproblemene til tross. Klem
tingeling Skrevet 17. september 2007 #18 Skrevet 17. september 2007 Hei TS Vi gifter oss om noen få uker, og skal ha fest uten middag. Kun champagne, bryllupskake og fingermat. Det blir en vennefest (har feiring med de nærmeste tidligere på dagen). Vi har fått utrolig mye positive tilbakemeldinger på denne varianten! mange som er glade for å slippe lang middag med rosa sanger og evigvarende taler. og til de som mener at du da må tone ned andre ting: coctaliselskap kan være minst like flott og påkostet som et vanlig bryllup. Kommer jo bare an på hvor dere legger nivået på fingermaten og drinkene Coctailselskap høres supert ut synes jeg! (kan jeg komme??? ) tingeling
Gjest Vampyra Skrevet 17. september 2007 #19 Skrevet 17. september 2007 Hvis dere ønsker å beholde en elegant ramme kan dere i tillegg til å ha et bord med fingermat ha noen servitører som nevnt over her. Jeg synes det høres kjempelekkert ut med servitører som går rundt og serverer champagne og kanapeer! Kanskje det er en ide å ha et ettermiddagsbryllup så ikke dagen blir så lang?
Silvert Skrevet 17. september 2007 #20 Skrevet 17. september 2007 Synes det er helt opp til deg og din kommene mann hva dere skal servere i bryllupet. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg skrevet i innbydelsen at menyen blir fingermat og coctails. Da risikerer du ihvertfall ikke at noen fjerne tanter blir snurt over og bli snytt for middagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå