Gjest Gjest Skrevet 20. august 2007 #1 Skrevet 20. august 2007 Min samboer har vært gift tidligere, og det var i sin tid de to som kjøpte huset som vi nå bor i. Nå er det snakk om at jeg skal kjøpe meg inn i huset, og i den forbindelse er det noe jeg lurer på. Da han kjøpte ut henne, ble de enige om overtakelsessummen, de var begge i banken og fikk slettet hennes navn på gjeldsbrevet, og han tok over hele lånet. De gjorde ingenting i forbindelse med nytt skjøte på eiendommen. Hvis jeg nå skal gå inn med mange hundre tusen i dette huset, vil jeg først forsikre meg at hun ikke står som eier i grunnboka lenger. Gjør hun det, eller ordner banken opp med utstedelse av nytt skjøte? Det tinglyste skjøte vi har hjemme er det som ble utstedt den gangen de kjøpte huset, og der står jo hun som medeier. Hvordan er reglene for dette?
mamut75 Skrevet 21. august 2007 #2 Skrevet 21. august 2007 Hvis samboeren hans fremdeles står oppført som eier og det ikke finnes noen kontrakt på at huset er overdratt til til ham alene , event dere sammen er jeg temmelig sikker på at det ikke skjer noe med eiendoms forholdene til det huset . (dvs at hun fremdeles er medeier ) Uansett bør du vel også tegne skriftlig avtale rundt de nye eiendomsforholdene hvis du kjøper deg inn i huset , samt skrive gjensidig testament med din samboer hvis dere ikke har barn .
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 21. august 2007 #3 Skrevet 21. august 2007 Jeg tror ikke du skal anta at banken ordner med nytt skjøte nei. Eksen står nok nå i en ganske gunstig stilling, registrert som eier i Grunnboka, men uten å ha noe gjeldsansvar. Han må stole fælt på eksen sin for å finne seg i en slik situasjon. Det er dog en veldig kjapp og grei måte å finne ut dette på. Ring tinglysningens kundetelefon ( 32 11 88 00). Kan være litt ventetid, men der får du enkelt og greit opplyst hvem som er registrert som hjemmelshaver til eiendommen. Du må først sørge får å ha gnr/bnr/fnr/snr til eiendommen, da det er det de slår opp på på tinglysningen. Neste skritt, dersom eksen fremdeles står som eier, er at hun overdrar sin del til din samboer, som deretter i enda et nytt skjøte overdrar en halvdel (hvis det er det du skal eie), til deg. Det er ikke noe galt i og for seg med at hun overdrar sin halvdel direkte til deg, dersom hun er villig til dette. Sistnevnte løsning blir billigere, da dere slipper å betalte tinglysningsgebyr to ganger. Dokumentavgift må dere uansett betale for overdragelsen til deg, så lenge du og samboeren din ikke er gift. Skjøte som kan printes ut, finner du på www.tinglysningen.no. Her ligger det et skjøte med veiledning til hvordan du fyller det ut. Forsøk gjerne å kikke på det før du ringer tinglysningen, så kan du spørre om ting du eventuelt ikke forstår. En annen ting du må finne ut av er om du trenger en egenerklæring for konsesjonsfrihet. Jeg forslår at du spør de på tinglysningen når du ringer om at de sjekker om det er nødvendig. I så tilfelle må du gå til kommunen å få godkjent en slik egenerklæring. Det var det jeg kom på i farta, spør om det var noe mer Hilsen meg
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2007 #4 Skrevet 23. august 2007 Dersom din samboer er formelt skilt fra sin ekskone så må man også betale dokumentavgift for overføring fra henne til han. Det er derfor MYE å spare på å skjøte eiendommen direkte fra henne til deg. (En gang dokumentavgift på 2,5% + tinglysingsgebyr på 1548,-)
Gjest meg over Skrevet 24. august 2007 #5 Skrevet 24. august 2007 Dersom din samboer er formelt skilt fra sin ekskone så må man også betale dokumentavgift for overføring fra henne til han. Det er derfor MYE å spare på å skjøte eiendommen direkte fra henne til deg. (En gang dokumentavgift på 2,5% + tinglysingsgebyr på 1548,-) Dette stemmer ikke Fritak for dokumentavgift ved overføring av felles bolig mellom ektefeller gjelder OG selvom overføringen skjer flere år etter skilsmissen er i boks, så lenge det kan dokumenteres at boligen var felles, og at overdragelsen er en del av et skifteoppgjør. Dette er iallfall praksis hos tinglysningsmyndigheten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå