Gjest gjest_gjest_* Skrevet 20. august 2007 #1 Skrevet 20. august 2007 Vi er tre studentar som har flytta inn i leiligheit der det er ein vedovn i stova. Dersom ein slik ovn er i ustand og ikkje kan brukast (det kjem vel isåfall av tett pipe...?), kan me forlange av hybelvert at det vert ordna? Står ingenting om den i kontrakten, men me har høyrt at nokre forskrifter seier at det ikkje er tillate å ha denne type ovnar i ustand? Me hadde sjølvsagt sett fram til å kunne fyrt med ved på kalde vinterdagar
caso Skrevet 21. august 2007 #3 Skrevet 21. august 2007 (endret) Vi er tre studentar som har flytta inn i leiligheit der det er ein vedovn i stova. Dersom ein slik ovn er i ustand og ikkje kan brukast (det kjem vel isåfall av tett pipe...?), kan me forlange av hybelvert at det vert ordna? Står ingenting om den i kontrakten, men me har høyrt at nokre forskrifter seier at det ikkje er tillate å ha denne type ovnar i ustand? Me hadde sjølvsagt sett fram til å kunne fyrt med ved på kalde vinterdagar Er det ikke nevnt muntlig at dere ikke skal bruke ovnen heller? Hvordan vet dere den er i ustand? Har dere testet den, og i såfall åpnet nødvendige spjeld? Er det i en blokk? Har oppgangen fjernet lokk på pipelementet som av og til legges på om sommeren? Er pipa tett/plombert, skal feiervesen godkjenne dette. Da bør vel ovnen fysisk fjernes fra leiligheten tipper jeg, uten at jeg kan si noe mer om reglene i slike saker. Men om dere kan kreve at den skal settes i orden, det tviler jeg sterkt på, så lenge ikke det er en feil med pipa. Endret 21. august 2007 av caso
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2007 #4 Skrevet 21. august 2007 Mener å ha vært i et hus der det sto varselskilt på ovnen om at den ikke trakk ordentlig. Ved bruk ville den kunne avgi kulldioksid og kullmonoksid. Det er begge luktløse gasser som er giftige og i store mengder dødelige. Sjekk for all del opp med husverten før dere fyrer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå