Gå til innhold

hva drar mest strøm?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_student_*
Skrevet

Er nå student og bor i leilighet sammen med 2 venninner. Vi har både vaskemaskin, oppvaskmaskin og tørketrommel. Ellers blir det jo ca 1 dusj pr stk per dag, pluss varmeovn i stua (Den står ikke på hele tiden,bare av og til noen timers tid).

Noen som vet hva som drar mest strøm? Vi prøver nemlig å minske utgiftene, strøm er dyrt :(

Skrevet
Er nå student og bor i leilighet sammen med 2 venninner. Vi har både vaskemaskin, oppvaskmaskin og tørketrommel. Ellers blir det jo ca 1 dusj pr stk per dag, pluss varmeovn i stua (Den står ikke på hele tiden,bare av og til noen timers tid).

Noen som vet hva som drar mest strøm? Vi prøver nemlig å minske utgiftene, strøm er dyrt :(

Tørketrommel er egentlig unødvendig og drikker mest strøm her vil jeg tro.

Har dere egen varmtvannsbeholder, så vil lengden på dusjene deres vises godt på strømregningen :)

Gjest Sparer'n
Skrevet

Hvorfor ikke måle det ?

..mulig disse har litt feilvisning, men de vil sannsynligvis vise like mye feil. Sett en måler på hvert apparat.

Eneste.. blir vel litt vanskelig med varmtvannstanken, er ikke de gjerne permanent tilkoblet ?

Skrevet
Hvorfor ikke måle det ?

..mulig disse har litt feilvisning, men de vil sannsynligvis vise like mye feil. Sett en måler på hvert apparat.

Eneste.. blir vel litt vanskelig med varmtvannstanken, er ikke de gjerne permanent tilkoblet ?

Skal ikke si at det er likt på alle, men _min_ varmtvannstank er koblet med et helt vanlig stikk.

Skrevet
Her er en link med en liten oversikt over div el.artikkler sitt strømforbruk.
Gjest marihan
Skrevet

Dusjing bruker mye strøm! Og vaskemaskin..

Skrevet

Pc'en bruker vel også mye strøm (dersom dere har det)

(vi merker det godt på strømregningen dersom den stasjonære pc'en står på endel i allefall)

Skrevet (endret)
Pc'en bruker vel også mye strøm (dersom dere har det)

(vi merker det godt på strømregningen dersom den stasjonære pc'en står på endel i allefall)

En vanlig stasjonær pc med skjerm, skriver og scanner som står på døgnet rundt, vil bruke ca 500 w. 70 - 80 kr uka kanskje.

Endret av caso
Skrevet

Alle de maskinene du nevner, bruker mye strøm. Spesielt tørketrommelen. Bak på hvert apparat, og i instruksjonsboka står det opplyst om hvor mye energi apparatet bruker.

Noe som også bruker mye strøm, er up-lights og motorvarmer!

Skrevet

Oppvarming av vann sluker spesielt mye strøm.

En ting å tenke på: Hvis dere bruker elektrisk romvarme som er regulert av termostat, vil dere (i den delen av året varmen står på) spare inn igjen den strømmen som brukes av andre apparater i huset, som PC osv. Den energien disse bruker går nemlig over til spillvarme nesten med en gang, slik at det blir mindre jobb igjen for varmeovnen. (Denne innsparingen gjelder i mindre grad for oppvarming av vann, siden mesteparten av den varmen blir med vannet ned i avløpet og slik forsvinner ut av huset.)

Skrevet

Jeg har gått hjemme en periode og hatt stasjonær PC mye på, og merker ingen tydelig forskjell på strømregningen.

Det jeg imidlertid merker drar opp veldig er: Tørketrommel, vaskemaskin, oppvaskmaskin, panelovner og lys som står på unødvendig. Slår av lys i rom jeg ikke er i, bruker ikke oppvaskmaskin eller tørketrommel, bruker heller oljeovn enn panelovnene vinterstid og vasker klær maks to ganger i uken.

Skrevet
Her er en link med en liten oversikt over div el.artikkler sitt strømforbruk.

Denne var veldig bra. Jeg skjønte ihverfall hvorfor vi har lavere strømregning enn mange andre - det er oppvarming som er det største sluket, og vi foretrekker å ha det kjølig hjemme.

Skrevet

Lamper, vaskemaskin og oppvaskmaskin tar ikke mye strøm, det som koster er varmtvann, panelovner og tørketrommel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...