Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan fortelle meg litt om hva bjugn-saken er eller dreier seg om? Har ikke fulgt noe med å bare hørte noen som sa noe om det i dag.

Har fått meg at det er noe missbruk, men ikke noe mere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange år siden dette skjedde på 90 tallet ca var det vel.En manlig barnehageansatt ble beskyldt for å tukle med barna sexuelt sett.

Ingen håndfaste bevis mot han! Tragisk hele greia der en gjeng med kjerringer koker i hop en smørje av antagelser og tilslutt i dems øyne ble dette sant, villedet barna til å si at han hadde gjort både det ene og det andre, så ble han anmeldt!

Søk på nettet for mer info

Gjest Gjest_Thea_*
Skrevet

Bjugn-saken var en omfattende etterforskning omkring påståtte seksuelle overgrep mot barn i Bjugn kommune, som endte med at den tiltalte ble frikjent i Frostating lagmannsrett.

Saken er blitt betegnet som en av de største skandalene i norsk rettshistorie. Den fikk konsekvenser for rollen medisinsk sakkyndige spiller i overgrepssaker, og i kjølvannet av denne ble det foretatt studier som viste at tidligere kunnskap om underlivsforandringer hos barn var ufullstendig, og tildels feilaktig.

Gjest Mann 42
Skrevet

Dette var en svær sak, og på det verste verserte det påstander om at barna i bygda hadde vært kollektivt misbrukt av en pedofil ring der en rekke av de fremste personene i bygda hadde deltatt, det var snakk om sataniske ritualer i misbruket, og i det hele tatt, det var en diger greie. Til slutt kokte det hele bort i kålen, pga dårlig etterforskning og kontaminering av det eneste tilgjengelige beviset, nemlig barnas egne forklaringer. Det ble klart at ungene hadde blitt utsatt for ledende intervjuteknikker. Ingen ble dømt, og beklageligvis får man kanskje aldri vite hva som egentlig hendte.

Skrevet

Dette var en sak som hadde utspring rundt en barnehage der Ulf Hammern en tid var ansatt. Det var en tid flere siktede i saken, herunder lensmannen i kommunen, og det verserte historier om en pedofili-ring som systematisk skulle ha misbrukt flere barn.

Mediene gikk bananas, og det meste gikk helt over styr. De medisinske sakkyndige konkluderte med at overgrep hadde sjedd, og hele saken hvilte på disse konklusjonene. Etterhvert ble flere siktelser frafalt og tilslutt ble det bare Ulf Hammern som ble tiltalt. Han ble frifunnet i lagmannsretten.

I ettertid er det konkludert med at systemet sviktet på to vesentlige punkter.

Det ene punktet var lensmannskontorets håndtering, der en førstebetjent fikk servert grove anklager mot sin egen sjef, lensmannen. Denne førstebetjenten fikk ikke tilstrekkelig faglig støtte fra sine foresatte i initieringsfasen, og etterforskningen kom skjevt ut.

Det andre punktet var de sakkyndiges konklusjoner, som viste seg å være uriktige. I ettertid ble det konkludert med at det ikke var funnet sted noen overgrep, og saken som sådan har i ettertid hatt stor betydning for disse fagmiljøene.

Ulf Hammern ble altså frikjent, og har siden kjempet for å få erstatning. De særnorske reglene om erstatning har bl.a. medført at Hammern mener han ikke har fått tilstrekkelig oppreisning etter saken. Og der står saken idag, hvis man ser bort fra at en tilbakestående person nå har sagt at han har begått to overgrep mot mindreårige i Bjugn omtrent på samme tid som denne saken verserte. Dette skjedde i 1992/ 93.

Gjest abu kufr
Skrevet
Er det noen som kan fortelle meg litt om hva bjugn-saken er eller dreier seg om?

Det var visst bare en gjeng gale psykologer og andre tullebukker som gikk amok, og fantaserte opp groteske ting.

V.hj.a. suggesjon og ledende spørsmål klarte de å få barna i bygda til å si ting de kunne bruke mot foreldrene og andre ærlige omsorgspersoner i bygda.

Saken er beskrevet ganske oversiktlig på wikipedia.

Mer info om tullete psykologer og andre offentlige "sakkyndige" på www.likestilling.com .

Barnasrett.no har litt informasjon om Bjugn-saken.

Mange linker til god og lettlest info på linkene på www.rettsnorge.no.

www.nkmr.org også.

Hilsen nattevåker.

Skrevet
Dette var en svær sak, og på det verste verserte det påstander om at barna i bygda hadde vært kollektivt misbrukt av en pedofil ring der en rekke av de fremste personene i bygda hadde deltatt, det var snakk om sataniske ritualer i misbruket, og i det hele tatt, det var en diger greie. Til slutt kokte det hele bort i kålen, pga dårlig etterforskning og kontaminering av det eneste tilgjengelige beviset, nemlig barnas egne forklaringer. Det ble klart at ungene hadde blitt utsatt for ledende intervjuteknikker. Ingen ble dømt, og beklageligvis får man kanskje aldri vite hva som egentlig hendte.

Det som er virkelig synd i denne saken er at de voksnes elendige håndtering av saken førte til at heller ikke de som HAR blitt misbrukt i Bjugn har fått fremmet saken sin. Når ble noen sist dømt for overgrep mot mindreårige i Bjugn? De siste 15 årene har det kanskje ikke vært tiltaler mot noen i Bjugn. Tror dere at ingen har blitt misbrukt i bygda også disse siste femten årene?

Selvsagt skal ingen uskyldige dømmes, men det som er så trist at jeg får vondt i sjela er det faktum at de barne som HAR blitt misbrukt ble helt overdøvet i kaoset etter bjugnsaken.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Det andre punktet var de sakkyndiges konklusjoner, som viste seg å være uriktige. I ettertid ble det konkludert med at det ikke var funnet sted noen overgrep, og saken som sådan har i ettertid hatt stor betydning for disse fagmiljøene.

Har de virkelig konkludert med at det ikke fant sted noen overgrep? Jeg skjønner kanskje at man må ta et offisielt standpunkt i en slik sak, men det er nesten umulig å egentlig, å bevise at det ikke har skjedd noen overgrep. Det er utrolig synd hvis en dårlig etterforskning tok fokuset bort fra at overgrep kanskje fant sted likevel.

Jeg har også noen bekjente som fikk kjenne på kroppen hvor vanskelig det var å anmelde overgrep mot barn i kjølvannet av Bjugn, fordi man var så redde for en ny skandale, og fordi man da så på alle barn som potensielle løgnere (med det mener jeg egentlig ikke løgnere, men noen som har en lett påvirkelig fantasi).

Det var visst bare en gjeng gale psykologer og andre tullebukker som gikk amok, og fantaserte opp groteske ting.

V.hj.a. suggesjon og ledende spørsmål klarte de å få barna i bygda til å si ting de kunne bruke mot foreldrene og andre ærlige omsorgspersoner i bygda.

Saken er beskrevet ganske oversiktlig på wikipedia.

Mer info om tullete psykologer og andre offentlige "sakkyndige" på www.likestilling.com .

Barnasrett.no har litt informasjon om Bjugn-saken.

Mange linker til god og lettlest info på linkene på www.rettsnorge.no.

www.nkmr.org også.

Hilsen nattevåker.

Spar meg for den propagandaen der.

Vil også føye til at ja, det har blitt kjent at sakkyndige brukte ledende intervjuteknikker som er helt uakseptable. Men de intervjuet også ut fra det man da trodde var helt sikre, fysiske bevis på overgrep. De trodde de visste at barnet har blitt misbrukt, og trengte bare en innrømmelse.

Skrevet
Har de virkelig konkludert med at det ikke fant sted noen overgrep? Jeg skjønner kanskje at man må ta et offisielt standpunkt i en slik sak, men det er nesten umulig å egentlig, å bevise at det ikke har skjedd noen overgrep. Det er utrolig synd hvis en dårlig etterforskning tok fokuset bort fra at overgrep kanskje fant sted likevel.

Det er mulig jeg formulerte meg for bastant der, og jeg avviser ikke at det kan ha skjedd overgrep. Det ble imidlertid sådd såpass mye tvil om de medisinsk sakkyndiges arbeid at man langt på vei konkluderte med at påstandene ikka var troverdige.

Det ble for øvrig etterforsket en lignende sak nesten parallelt med denne saken i Bjugn. Og denne saken var basert på at man ved barneklinikken ved RIT hadde konkludert med at det hadde skjedd et samleie. Denne saken ble etterforsket i hele sin bredde, men den ble henlagt da de samme sakkyndige 2 måneder etterpå ved en oppfølgingskontroll, konkluderte med at det ikke hadde funnet sted noe samleie.

At det på grunn av denne Bjugn-saken har blitt vanskelig å avdekke overgrep i Bjugn, er vel en ren spekulasjon? Man kan vel f.eks. tenke seg at denne saken økte bevisstheten blant folk flest om denne problematikken, og at det kanskje av den grunn ble lettere å forebygge?

Jeg tror ikke at Bjugn skiller seg ut på negativt vis i forhold til disse sakene i forhold til resten av landet. Kanskje heller motsatt når fokuset så ettertrykkelig ble satt på dagsordenen?

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Det er mulig jeg formulerte meg for bastant der, og jeg avviser ikke at det kan ha skjedd overgrep. Det ble imidlertid sådd såpass mye tvil om de medisinsk sakkyndiges arbeid at man langt på vei konkluderte med at påstandene ikka var troverdige.

Det ble for øvrig etterforsket en lignende sak nesten parallelt med denne saken i Bjugn. Og denne saken var basert på at man ved barneklinikken ved RIT hadde konkludert med at det hadde skjedd et samleie. Denne saken ble etterforsket i hele sin bredde, men den ble henlagt da de samme sakkyndige 2 måneder etterpå ved en oppfølgingskontroll, konkluderte med at det ikke hadde funnet sted noe samleie.

Det kan sikkert bevise at et barn ikke har vært utsatt for et samleie, men seksuelt misbruk er så mye mer enn det, og som er nesten umulig å bevise på noen måte.

At det på grunn av denne Bjugn-saken har blitt vanskelig å avdekke overgrep i Bjugn, er vel en ren spekulasjon? Man kan vel f.eks. tenke seg at denne saken økte bevisstheten blant folk flest om denne problematikken, og at det kanskje av den grunn ble lettere å forebygge?

Jeg tror ikke at Bjugn skiller seg ut på negativt vis i forhold til disse sakene i forhold til resten av landet. Kanskje heller motsatt når fokuset så ettertrykkelig ble satt på dagsordenen?

Ja, det blir litt spekulasjon. Men det er også naturlig om man, særlig i perioden rett etter denne saken, ble mer skeptiske til barns forklaringer f.eks. Og det er bra. Jeg tror de færrest barn lyver om at de har blitt misbrukt, men jeg tror det kan ha kommet feilaktige innrømmelser ved bruk av ledende spørsmål eller en måte å avhøre barnet på som forvirrer det. Forsøk har tydet på at barns sinn kan være lette å lede, og at de kan huske feil (om dette blir overførbart på minner om seksuelle overgrep blir et annet spørsmål riktignok).

Men jeg har også hørt at det ble enda vanskeligere å få saker gjennom i tiden etter Bjugn. Vet ikke om det skal ha jevnet seg ut nå. Har ingen kilder å vise til heller, kun noen jeg snakket med om sine erfaringer. Mener også å ha lest noe om det i en avis for lenge siden, men det skal jeg ikke garantere. Innser at argumentet mitt gikk litt lekk der, men det er nå uansett ikke helt usannsynlig å tenke seg at en slik sak kan ha ødelagt for mange som har blitt misbrukt. Selv om det kanskje økte fokuset på overgrep, så er inntrykket at de fleste anså Bjugn-saken som en skandale, og at man skal være ytterst skeptisk til hva barn forteller (noe jeg er delvis enig i). Likevel vil jeg tro at fagfolk har lært noe, og at dette kan gjøre at barns vitneforklaringer blir mer pålitelige.

Skrevet

Enig i det meste av det du sier.

Det er for øvrig ikke slik at beslutning om etterforskning av sedelighetssaker tas på det enkelte lensmannskontor. Den beslutningen tas formelt av påtalemyndigheten som ikke er lokalisert på samme sted. Derfor faller en del av logikken om at det etter Bjugnsaken skulle være vanskeligere å få etterforsket slike saker i dette geografiske området bort, mener jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...