Clara1 Skrevet 20. august 2007 #1 Skrevet 20. august 2007 Jeg og min kjære har begge barn fra før - jeg to jenter på 11 og han en gutt på 12. Jentene bor hos meg annenhver uke og hans sønn er hos han annenhver helg. Vi bor ikke sammen, men er mye hos hverandre. Barna våre ser hverandre i langhelger og i ferier. Vi opplever mye sjalusi fra hans sønn. Han tåler ikke at mine jenter koser med pappan hans. Han har jo alltid vært enebarn, og å måtte dele er uvant. I tillegg vil han ha pappa for seg selv når de er sammen. På en måte er han jo alltid i underskudd. På grunn av jobb etc så kan han ikke bo hos faren sin. Er det noen her som har vært igjennom dette. Nå hadde vi en uke ferie sammen, og han ble veldig sjalu på jentene. Vi behandler alle likt, og prøver å la dem løse opp i konflikter selv. Men han vil at han og pappa skal gjøre ting alene. Hva gjør man?
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2007 #2 Skrevet 20. august 2007 Lar de to gjøre ting alene? Jeg forstår godt at han vil ha faren sin en del for seg selv når de ser hverandre så lite. Hadde det vært fellesbarn ville jeg forventet at han balanserte fint mellom alle barna også når han hadde samvær, men han er jo ikke pappaen til dine jenter. Det er sikkert sårt for gutten at faren faktisk i praksis er mer far til to "andre" barn for ham selv som er sønnen.
Gjest Mayamor Skrevet 21. august 2007 #3 Skrevet 21. august 2007 Sjalusi mellom stesøsken/halvsøsken/søsken(!) er helt vanlig. Men dersom her gutten føler at jentene dine legger beslag på pappan hans, må dere jo sette dere ned å snakke sammen. Det er en løsning at i løpet av et samvær finner dere på ting alle sammen, men også med hver sine respektive barn; du med jentene dine, kjæresten din med gutten sin. For å si det litt banalt/kjønnsrollemønster: guttene ser Transformers på kino, spiser burger og camper ute i telt, bare de to en natt, fisker litt og gjør far/sønn aktiviteter. Du og jentene ser Nancy Drew, spiser pizza, og har pysjamasparty i telt i hagen. Eller tar en sykkeltur. Biltur til farmor/farfar for kjæresten og gutten, mens du tar med jentene til mormor/morfar. Far og sønn spill bilspill på Playstation, du synger singstar med jentene. Men for all del: hvorfor ikke lage to lag; gutten og pappan på et lag, du og jentene på et lag. Spill kubb, trivial pursuit, fantasi, poker el. En uke sommerferie med gutten sin hørtes da veldig lite ut... Samboer og ekskonen har delt sommeren seg i mellom; 4 uker på hver. Da får barna se hverandre hele sommeren, selv om de til daglig er delt da to bor hos mor, og en hos far. Gutten min er3 uker med sin far. Men det var et lite sidespor... Gutten må forstå og være sikker på at pappan hans er glad i ham, og savner ham når han ikke er der. Men at han må få snakke med jentene dine, på lik linje med at du må få snakke med ham. Gi det tid og ikke press på, så går det nok seg til til slutt skal du se.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2007 #4 Skrevet 21. august 2007 Gutten er nok redd for å miste sin særstilling hos faren. Det kan jeg forstå.Han vet jo at faren faktsik ser mer til to barn som ikke er hans, enn sitt eget barn. La far og sønn tilbringe mye tid bare de to når det er rom for det. Du kan ikke forvente at han skal være villig til å dele faren sin med to "ukjente" jenter.
Clara1 Skrevet 21. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 21. august 2007 Sjalusi mellom stesøsken/halvsøsken/søsken(!) er helt vanlig. Men dersom her gutten føler at jentene dine legger beslag på pappan hans, må dere jo sette dere ned å snakke sammen. Det er en løsning at i løpet av et samvær finner dere på ting alle sammen, men også med hver sine respektive barn; du med jentene dine, kjæresten din med gutten sin. For å si det litt banalt/kjønnsrollemønster: guttene ser Transformers på kino, spiser burger og camper ute i telt, bare de to en natt, fisker litt og gjør far/sønn aktiviteter. Du og jentene ser Nancy Drew, spiser pizza, og har pysjamasparty i telt i hagen. Eller tar en sykkeltur. Biltur til farmor/farfar for kjæresten og gutten, mens du tar med jentene til mormor/morfar. Far og sønn spill bilspill på Playstation, du synger singstar med jentene. Men for all del: hvorfor ikke lage to lag; gutten og pappan på et lag, du og jentene på et lag. Spill kubb, trivial pursuit, fantasi, poker el. En uke sommerferie med gutten sin hørtes da veldig lite ut... Samboer og ekskonen har delt sommeren seg i mellom; 4 uker på hver. Da får barna se hverandre hele sommeren, selv om de til daglig er delt da to bor hos mor, og en hos far. Gutten min er3 uker med sin far. Men det var et lite sidespor... Gutten må forstå og være sikker på at pappan hans er glad i ham, og savner ham når han ikke er der. Men at han må få snakke med jentene dine, på lik linje med at du må få snakke med ham. Gi det tid og ikke press på, så går det nok seg til til slutt skal du se. Takk for klokt og fint svar. Sønnen har vært sammen med sin pappa i fire uker i sommer, hele påsken, vinterferien, en uke etter jul og i hele julen. Noe av sommerferien var de helt alene de to og noe var jeg sammen med dem. Vi har hans sønn den ene helgen hos han - så reiser jeg hjem og har mine jenter en uke - så kommer min kjære oftest og er sammen med oss noen dager og så er vi to voksne noen dager alene. Jeg vil veldig gjerne at de skal gjøre noe sammen de to, men ofte er pappan litt opptatt med andre ting og så koker det bort. Men han er ikke mer sammen med mine jenter enn med sin egen sønn. Ofte setter jeg ned forten og sier - at nå får dere jammen se å komme dere ut og gjøre noe dere to. Men menn i 40-åra er litt slappe vet du. Men det går seg vel til etter hvert. Vi kommuniserer veldig godt og mye og alle de vonde følelsene kommer ut. Men jeg tror at ofte er det slik at disse barna bærer på sin mammas skuffelse over bruddet. Det var han som gikk. Men jeg møtte han heldigvis mange år etter at det var slutt.
Clara1 Skrevet 21. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 21. august 2007 Gutten er nok redd for å miste sin særstilling hos faren. Det kan jeg forstå.Han vet jo at faren faktsik ser mer til to barn som ikke er hans, enn sitt eget barn. La far og sønn tilbringe mye tid bare de to når det er rom for det. Du kan ikke forvente at han skal være villig til å dele faren sin med to "ukjente" jenter. Det er helt rett - ikke lett å være barn i dag. De er mye sammen, men kan sikkert utvide det enda mer. Men egentlig har han jo lyst til å bo halv tid sammen med pappa, men det lar seg ikke gjøre praktisk pga jobber, skoler og aktiviteter.
CeeCee Skrevet 22. august 2007 #7 Skrevet 22. august 2007 Helt naturlig reaksjon dette. Dersom du er oppriktig bekymret sier til far at når han har gutten så holder dere dere hver for dere i perioder slik at far og sønn får være alene sammen. Dersom far ikkje klarer å se sønnens behov og gjøre noe med det, ja, så får du gjøre noe; nemlig tvinge ham til å være alene med sønnen... Dere to og dine jenter kan jo sees når gutten ikke er der og alle 5 kan tilbringe tid sammen i ferier, spesielle anledninger osv.
Clara1 Skrevet 24. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 24. august 2007 Helt naturlig reaksjon dette. Dersom du er oppriktig bekymret sier til far at når han har gutten så holder dere dere hver for dere i perioder slik at far og sønn får være alene sammen. Dersom far ikkje klarer å se sønnens behov og gjøre noe med det, ja, så får du gjøre noe; nemlig tvinge ham til å være alene med sønnen... Dere to og dine jenter kan jo sees når gutten ikke er der og alle 5 kan tilbringe tid sammen i ferier, spesielle anledninger osv. Det er vel egentlig sånn det har fungert frem til nå. Men sjalusien er nok likevel en naturlig ingrediens. Sånn er det. Håper det blir lettere med årene.
Clara1 Skrevet 2. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 2. september 2007 Vil veldig gjerne ha flere erfaringer fra dere som har levd i en stefamilie lenge!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå