Gå til innhold

Det var jeg som skrev om steforeldre og første skoledag.

Anbefalte innlegg

Gjest Questionmark
Skrevet

Har nesten akkurat kommet hjem. Jeg ble med. Mye på grunnlag av innlegg herfra.

Barnet hadde det strålende, mens moren tok meg tilsiden, dro meg hardt i armen og ba meg dra hjem da hun ikke 'ville se trynet mitt på sin store dag'. Min mann trådte inn og sa at jeg var invitert av ham og barnet.

Barnet klemte oss hardt da vi dro, og sa at det hadde vært så fint at alle kunne være med.

Håper og tror ikke at barnet merket noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hihi, hørtes nesten ut som om det var moren sin første skoledag.. Og håper for guds skyld du skrev feil og at hunv irkelig ikke saa t hun ikke ville se trynnet ditt på sin store dag.. Er da barnets dag, ikke hennes..

Gjest Blondie65
Skrevet
Har nesten akkurat kommet hjem. Jeg ble med. Mye på grunnlag av innlegg herfra.

Barnet hadde det strålende, mens moren tok meg tilsiden, dro meg hardt i armen og ba meg dra hjem da hun ikke 'ville se trynet mitt på sin store dag'. Min mann trådte inn og sa at jeg var invitert av ham og barnet.

Barnet klemte oss hardt da vi dro, og sa at det hadde vært så fint at alle kunne være med.

Håper og tror ikke at barnet merket noe.

Så fint at det ble en fin dag. Den eneste det ble en dårlig dag for må ha vært mor men hun bør vel etterhvert lære seg alminnelig folkeskikk og at du ikke forsvinner i tynne luften bare hun er ufin nok. Uansett er hun selv skyld i sin egen manglende fine dag. Så flott at barnets far steppet inn og satte henne på plass.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du i det heletatt ble med når du viste det var en sjans for at moren kunne bli sint.... tenk hvor ille det hadde vært for barnet!!!! Nei, hvis det er mulighet for at det kan bli bråk, så hold deg vekk på en slik dag... må si det var flask for barnet at det gikk greit, men stakkars, som har en umoden mor og en umoden stemor....

Skrevet

Da gikk det jo relativt bra, kjempefint :) Spesielt siden barnet tydeligvis setter pris på deg :)

Trist av moren å risikere at barnet kunne bli vitne til en slik scene, og se at moren behandler folk barnet liker på en slik måte. Kanskje hun burde være informert på forhånd?

Skrevet
Skjønner ikke hvorfor du i det heletatt ble med når du viste det var en sjans for at moren kunne bli sint.... tenk hvor ille det hadde vært for barnet!!!! Nei, hvis det er mulighet for at det kan bli bråk, så hold deg vekk på en slik dag... må si det var flask for barnet at det gikk greit, men stakkars, som har en umoden mor og en umoden stemor....

En egoistisk mor og en uredd stemor. Det virker jo virkelig som det er en av kvinnene som har tenkt på hva barnet har ønsket den dagen, og det er dessverre ikke moren.

Skrevet

Men - var mor klar over at du ble med? Altså hadde hun fått en skikkelig beskjed om det på forhånd? Hvis ikke, skjønner jeg at den reaksjonen kunne komme.

Skrevet

Så stemor er umoden fordi hun følger barnets ønske? Når du skal tenke på barnet, bør du også tenke på hva barnet ønsker seg også. Ikke bare tenke på hva mor til barnet ønsker, for da tenker du virkelig ikke på barnet i det hele tatt. Selv om du tror at du gjør det.

Barnet fikk det som det ville, og barnet hadde en flott dag på sin første skoledag. Kan man ønske noe mer for barnet?

Flott at det finnes mennesker som ikke lar seg styre til et og alt, men som faktisk tenker på hva barnet virkelig ønsker seg.

Skrevet

Men viste jenta at deg kunne komme til å bli bråk dersom stemor kom? Om hun hadde vist det er det ikke sikkert det hadde vært valget! Hadde hun kunne velge og alle var venner så ville hun sikkert at alle skulle bodd i samme hus også....

synes bare det var vel risikabelt og umodent å møte opp når det var en viss sjangs foer at moren kunne lage en scene, selvfølgelig hadde det ikke vært stemor sin skyld, men det hjelper å så lite når det er barnet som hadde blitt kunst av å se sin egen mor slik på en viktig dag!

Gjest Questionmark
Skrevet

Jeg har vært med på de fleste skole/barnehage ting allerede. Og moren var informert om at jeg kom dersom jeg fikk fri fra jobb.

Moren sa at det var SIN dag.

Var i tvil om jeg skulle bli med, det er helt klart. Men når moren kan be meg om å være barnevakt på fridagene mine/da jeg var hjemme i permisjon når ungene hennes var syke osv, så bestemte jeg meg for at jeg ville gjøre som vi andre vile for en gangs skyld.

Jeg angrer ikke, for det gikk bra. Dere må gjerne kalle meg umoden, men jeg føler ikke at denne avgjørelsen var umoden i det hele tatt. Jeg har aldri truet morens plass, og jeg har innsett ettersom jeg nærmer meg de 40, at jeg ikke kan være ansvarlig for andres følelser. Da vil jeg sitte igjen som den tapende parten - alltid.

Skrevet

Jeg har ikke lest tråden du skrev før, men ut i fra det jeg har lest her ser det for meg ut som om din stedatter ville at du skulle være med, men at mor ikke liker det.

Jeg er selv stemor, og har vært med på flere arrangementer på barnas skole, både i følge med barnas far og alene. Jeg forstår ikke at noen overhodet kan forsvare en slik oppførsel fra mor, det er da vitterlig ikke hennes dag! Og, hun har da overhodet ingenting med om barnas far tar sin nye kjæreste med på skolen. Noen mødre ser ut til å tenke at det er sine barn, men det er det da ikke! Barnet er like mye fars som mors! Jeg syns det er flott at du ble med jeg, og flott at barnets far ga klar beskjed til mor om at slik oppførsel vil han ha seg frabedt.

Gjest Questionmark
Skrevet

Takk skal du ha rangi.

Nå er ikke jeg pappas nye kjæreste. Vi er gift og har et barn sammen, og har vært sammen i over 4 år. Min manns ekssamboer flyttet fra ham da minste barnet (som nå begynte på skolen) bare var noen måneder gammelt.

Helt enig med deg at mor ikke eier barna.

Skrevet
Men når moren kan be meg om å være barnevakt på fridagene mine/da jeg var hjemme i permisjon når ungene hennes var syke osv,

:hakeslepp:

Ærlig talt, hvis hun forventer tjenester fra deg må hun også regne med at du har en plass på de store dagene.

Om det blir et etterspill i denne saken, be far vise til de gangene hun spør etter hjelp fra deg, de gangene du tar ansvaret når han er syk/borte osv. Han kan si at hun må vise normal folkeskikk hvis hun vil fortsette å nyte godt av at du stiller opp.

Skrevet

Det kommer jo helt an på situasjonen da! Hvis det er et godt samarbeid mellom mor, far og steforeldre synes jeg det er greit men er det dårlig klima synes jeg ikke steforeldre har noe på slike arrangement å gjøre!

Det er rett å slett respektløst overfor den andre foreldren å ta med seg den nye kjæresten på slikt! Dette er barnets dag! Ikke steforeldrenes dag! jeg synes ikke det har noe med modenhet å gjøre. Jeg mener at en stor dag som første skoledag etc. er forbeholdt foreldrene hvis ikke annet er avtalt!

Skrevet
Det kommer jo helt an på situasjonen da! Hvis det er et godt samarbeid mellom mor, far og steforeldre synes jeg det er greit men er det dårlig klima synes jeg ikke steforeldre har noe på slike arrangement å gjøre!

Det er rett å slett respektløst overfor den andre foreldren å ta med seg den nye kjæresten på slikt! Dette er barnets dag! Ikke steforeldrenes dag! jeg synes ikke det har noe med modenhet å gjøre. Jeg mener at en stor dag som første skoledag etc. er forbeholdt foreldrene hvis ikke annet er avtalt!

Barnet ønsket stemor der. Hvorfor er moren viktigere enn barnets ønske?

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Har du lest tråden? Er tydligvis ikke dårlig samarbeid når det er mor som skal ha hjelp, bare når det er koselige ting som skjer!

Og som du skriver, det er barnets dag! Og da må barnet selv få lov til å utrykke ønske om hvem hun vil ha med!

Gjest Questionmark
Skrevet

SINKA, jeg gjentar. Jeg er ikke pappas NYE kjæreste. Jeg er godt etablert, og sånn som det er nå, så kan ikke barnet huske livet uten meg.

Bortsett fra et par stykker som kom flyttende hit, så vet alle de andre foreldrene godt hvem jeg er, og barna også. Til og med rektor på skolen.

Jeg skjønner ikke hvorfor man i en rolle som stemor skal sitte og ta all dritten, og la mor utnytte seg. For det er det jeg har forstått at hun gjør. Hun utnytter meg når hun trenger meg, men når det er ting som bursdag, ting på skole/barnehage, så er jeg god nok. Hvorfor er jeg respektløs da?

Gjest Mayamor
Skrevet

Synes det løste seg fint; barnet, din mann og du var fornøyd - så får sistemann gå litt i seg selv... :jepp:

Skrevet

Til trådstarter, du vil vel alltid være fars nye kjæreste i mors øyne, selv om dere både er gift og har felles barn. Jeg har iallfall avfunnet med med at jeg omtales som min samboers nye kjæreste enda, selv om vi også har vært sammen i tre år og venter barn sammen om to uker. Ikke vondt ment fra min side iallfall:)

Og, til den personen som mener at steforeldre skal holde seg borte fra slike arrangementer; hvorfor det? Hvordan vil du at jeg skal forklare til mine stebarn at jeg ikke kan komme å se skoleavslutningen deres? Skal jeg si "det er fordi moren deres ikke vil"? Jeg akter iallfall ikke å si at jeg ikke vil!

Nei, noen mødre er nødt til å jenke seg litt ned, og slutte å se på barna som sine, og heller være glad for at barnas far har funnet seg en ny partner som viser omsorg og omtanke for barna hans. Heldigvis er min kjærestes ekskone en fornuftig dame, som ser verdien av at vi har skapt et like stabilt og godt hjem for barna hennes som hun selv har. Ære være henne for det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...