Gå til innhold

Hvorfor må vi dømme andre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor må vi dømmr andre hele tiden, og spesielt for klesstil.

Noen ganger når jeg går ute å så opplever jeg andre ungdommer rope etter andre. For rundt ei uke siden så var det en jentegjeng som ropte de verste ordene etter en annen jente som gikk litt utfordrende kledd og virket litt bertete. Hun gjorde dem ingenting.

Om hun hadde gjort dem noe tidligere vet ikke jeg, men virket ikke sånn da det kun var klesstilen de ropte etter henne for.

Men det er heller ikke bare ungdommer, men voksne også som dømmer andre opp og ned.

Hvorfor plager det "deg" så mye at en går i svart, rosa, er berte eller gother, eller, ja, hva som helst. Så lenge folk ikke gjør andre, hvorfor kan dem ikke få være i fre og gå som de vil?

Jeg har selv blitt utsatt for ting og tang. Lørdag da jeg var på butikken så var det en fremmed jeg aldri hadde sett før (mulig rundt 25-35) som begynte å blande seg med hva jeg kjøpte.

Men er ikke det min sak hva keg kjøper? Og jeg har også sett andre som har blitt utsatt for lignende.

En del sier jo at de til og med hater andre som har den og den stilen. Hater berter, hater gothere, hater sosser, hater nerder, hater ditt og hater datt. Hvorfor? Hva er så galt med å være en av de gruppene?

Videoannonse
Annonse
Gjest Francis Drake
Skrevet

fordi det er lettere og dømme andre. En og se seg selv i speilet.

Skrevet

Dømmer vi egentlig ikke andre for å prøve å føle oss så mye bedre sjøl?

Gjest Francis Drake
Skrevet
Dømmer vi egentlig ikke andre for å prøve å føle oss så mye bedre sjøl?

jo det var det jeg mente. I steden for å seg selv i speilet tar vi og dømmer andre for og få oss selv til og føle oss bedre.

Skrevet

..nei jeg skjønner heller ikke hvorfor kvinner gidder det der ! :sjarmor:

Skrevet

Eller for en diamantring. Tror noen har fritidsproblemer.

Skrevet
..nei jeg skjønner heller ikke hvorfor kvinner gidder det der ! :sjarmor:

Antar at du er mann. En mann som nettopp dømte kvinner. Jeje.

Skrevet

For å få seg selv til å se bedre ut? lol. Nei, ikke godt å si. Tidsfordriv? Spenning? Folk liker å slenge drit om andre, spesielt jenter. De er visiøse....

Gjest Gjest_Frk Åberg_*
Skrevet

Fordi vi er flokkdyr og ønsker å tilhøre en gruppe. Folk som avviker fra en selv, svekker denne gruppefølelsen? Og så kompenserer man ved å skape et tydeligere oss-dem-skille ved å dømme andre, for da å styrke egen gruppefølelse.

Skrevet

Det er vel for å hevde seg selv og kanskje også skjule egen usikkerhet, så lar man det heller gå utover andre.

Skrevet

Jeg dømmer andre fordi jeg føler meg bedre enn dem. I motsetning til rasshølene du snakker om så dømmer jeg bare folk inne i hodet mitt da

Skrevet

Å dømme andre mennesker slik kommer av egen usikkerhet.

Det er mye fordommer i dagens samfunn, og det er viktig at vi er obs på det.

Når jeg dømmer andre så går ofte på manglende kunnskap og hvis mennesket ikke har empati eller respekt for mennesker.

Skrevet

Det er ingen lov som sier at vi dømme andre hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...