Gjest Elastica Skrevet 20. august 2007 #1 Skrevet 20. august 2007 (endret) Jeg så reklame for Vebjørn Sand og Marianne Aulies bilder i plakatform til salgs hos Bohus idag. Et trist syn. Her er link til Bohus. Dersom virkelig kunst ikke hadde passet lommeboka, hadde jeg heller kjøpt en plakat av noe helt annet. Hva syns dere? Endret 20. august 2007 av Elastica
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2007 #2 Skrevet 20. august 2007 Tja, jeg synes det kan være litt fint med plakater fra en bestemt kunstutstilling, altså selve "reklamen" for utstillingen. Nå liker jeg også endel filmplakater og kan fint ha sånt på veggen (favoritten er S.a.b.u.s Monday i gulltrykk), så jeg er vel sånn som synes at _plakater_ i seg selv er helt ok. Men når det gjelder rene kunstplakater i klisjesjangeren, type Taschen-plakater av Klimt, Munch osv i et standardformat - nei, det ser ikke særlig bra ut, og minner meg om fellesområder i diverse hybler jeg har bodd.. (Og Aulie og Sand ville jeg ikke hatt på veggen om jeg fikk godt betalt, en gang...)
Bokormen Skrevet 20. august 2007 #3 Skrevet 20. august 2007 Jeg ville nok aldri hatt en kunst-plakat på veggen. Da hadde jeg heller funnet en mindre kjent kunstner med litografier jeg likte og ahdde råd til, og hengt opp disse Filmplakater derimot, syns jeg kan passe godt noen steder, men ikke i stua mi Kanskje på kontoret, tv-stua eller soverommet?
Gjest Blondie65 Skrevet 20. august 2007 #4 Skrevet 20. august 2007 Jeg synes også plakater kan være fint, men jeg kan ikke fordra sånt som abolutt alle andre har - noe det blir lett for når det er hentet fra Bohus eller Ikea.
Gjest Elastica Skrevet 20. august 2007 #5 Skrevet 20. august 2007 altså selve "reklamen" for utstillingen. (Og Aulie og Sand ville jeg ikke hatt på veggen om jeg fikk godt betalt, en gang...) Jepp, enig i både det første og det siste. Forøvrig unødvendig å presisere at jeg skulle hatt godt betalt selvom det var i original...
Daria Skrevet 20. august 2007 #6 Skrevet 20. august 2007 Jeg har kunstreproduksjoner fra ikea i glass og ramme op veggen og ser ikke problemet med det -jeg liker motivet og stemningen i bildene og det er det viktigste for meg.
Arkana Skrevet 20. august 2007 #7 Skrevet 20. august 2007 Er det ikke motivet som er viktigst enn at man nødvendigvis har ekte kunst på veggene?
Gjest Elastica Skrevet 20. august 2007 #8 Skrevet 20. august 2007 Er det ikke motivet som er viktigst enn at man nødvendigvis har ekte kunst på veggene? Nei, egentlig syns jeg ikke det. En plakatutgave av et oljemaleri vil aldri kunne måle seg med originalen - fordi det dreier seg om så vidt forskjellige materialer. Og når det gjelder trykk, syns jeg at en plakat aldri kan bli noe annet enn en kopi. Da hadde jeg som sagt valgt et billigere trykk eller en lito. Og til opplysning; jeg er ikke blant dem som har mye dyrebar kunst på veggene.
Gjest Tweek Skrevet 20. august 2007 #9 Skrevet 20. august 2007 Jeg syntes ikke noe særlig om plakaterm det er jo så tynt og bare papir. Jeg vil heller ha noe på et lerret.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. august 2007 #10 Skrevet 20. august 2007 Er det ikke motivet som er viktigst enn at man nødvendigvis har ekte kunst på veggene? For meg er motivet viktigst. Som en over sa kan jeg gjerne ha en plakat for en utstilling på veggen (altså med tektst) og jeg hadde ikke hatt noe i mot å ha en plakat av et kunstverk heller (siden jeg ikke på mange år kommer til å ha råd til "ekte" kunst). Jeg rammer inn de plakatene jeg har også - rett og slett fordi jeg vil ha det pent. Nå har jeg ikke så mange da, hadde flere før. Pleier å kjøpe når jeg er på reise som minne fra der jeg har vært.
wondergirl Skrevet 21. august 2007 #11 Skrevet 21. august 2007 Jeg kunne godt hatt plakat av et kunstverk på veggen. Men problemet er at de plakatene som er å få tak i, har man sett så mange ganger før. F. eks Klimt-bildene er jo egentlig fine, men man har jo sett dem så ofte at man nesten blir kvalm når man ser dem igjen... Og de Aulie-bildene er skrekkelige, og hva skal jeg med et fotografi av noen grasstrå eller noen steiner (typisk motiv, laget for å ikke engasjere noen, evt. for å matche sofaen fra div. møbelhus)? Jeg har liksom planer om å forstørre noen egne fotografier, jeg, men det er et sånt typisk evighetsprosjekt som man aldri får somlet seg til... Så i mellomtiden er veggene hos meg tomme!
Bex Skrevet 21. august 2007 #12 Skrevet 21. august 2007 Jeg har reist endel, og besøkt mange kunstmuseer. Da har jeg ofte kjøpt med meg en kunstplakat som souvenir, som jeg rammer inn her hjemme. Ville nok aldri kjøpt noe på Skeidar/Bohus/Ikea, for liker at ikke alle har det samme som meg. Men folk må få gjøre som de vil. Synes et par av Marianne Aulie sine bilder er søte, så de kunne kanskje passet inn på et barnerom.
Infinity Skrevet 21. august 2007 #13 Skrevet 21. august 2007 Jeg liker det slett ikke, og syns at det er finere med en naken vegg enn med plakater i glass og ramme. Jeg liker heller ikke disse Bohus maleriene. De er så ensformig og de lyser masseproduksjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå